Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart tog dom vägen...?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-10-18 18:14

Hallå tjenna...

Har ett litet problem med att allt i menyn bredvid klockan försvunnit, ibland blinkar dom till o försvinner igen.

Anledningen till detta är troligtvis at jag provade detta:
---------------------------------------------------------------------------
After reading the Previous Edit to add two clocks to the menu bar, Caleb Hutchins discovered there´s an easier way under MacOS X 10.2...

* Open /System/Library/CoreServices/Menu Extras
* In your Home /Library directory, make a new folder named "CoreServices". Inside that new folder, make a new folder named "Menu Extras".
* Option-drag the Clock.menu file from the Menu Extras folder in your System, to the new Menu Extras folder that you just created.
* Select the new copy of Clock.menu, and change it´s name to Clock2.menu (or whatever, as long as the name is changed).
* Drag Clock2.menu up to the menu bar. A second clock should appear, which can be changed to analog or digital.
* That´s it! Much easier than your current instructions, and no need for extra software or booting into MacOS 9!
---------------------------------------------------------------------------
Hur gör man för att fixa detta? Har tagit bort den extra clock2.menu och kört fsck -y, inget hjälper...

Nån som vet?

/PJ

Felet beror på att alla sådana ikoner styrs av en systemprocess som heter SystemUIServer, och kraschar den försvinner alla de menyerna. Du kan ju prova att starta SystemUIServer manuellt; den ligger i /System/Library/CoreServices/. Fungerar inte det skulle det ev. kunna bero på att någon felaktig inställningsfil (.plist-fil) någonstans ställer till med problem, men vilken det är kan jag inte svara på. Kan ju vara en idé att kolla i ~/Library/Preferences/ kanske...

• Medlem
  • 2002-10-20 13:41

Tack för hjälpen Samuel. Gjorde som du föreslog och nu har jag hittat min meny igen...

1
Bevaka tråden