Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som använder File Vault?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har inte bekymmrat mig om att använda någon kryptering, så jag undrar om jag borde. Än så länge har jag nöjt mig med att använda OSXs mjukvarubrandvägg som säkerhet mot den ruggiga omvärlden. Och kommer krypteringen att påverka prestandan märkvärt?

Ja, FileVault påverkar prestande vid kopiering till/från hemmappen högst avsevärt, men inte vid normalt arbete med enstaka filer. Numera avstår jag från funktionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-13 08:36

Jag har aktiverat FileVault sedan ett par veckor tillbaka och är överlag nöjd. Jag är förvisso inte speciellt orolig för det där hemska farliga internet men skulle fasa för att datorn skulle bli bestulen och att någon annan på det sättet skulle kunna komma åt de filer jag har på datorn.

Jag har inte märkt någon avsevärd prestandaförsämring, men tycker mig ana att hårddisken jobbar betydligt mer nu än tidigare. Tidigare kunde jag använda hårddiskens aktivitet (=lyssnade på hdn) för att se om det t ex var ett mejl på inkommande men så träffsäker kan jag inte vara längre

Kan man avaktivera det igen om man inte skulle vara nöjd?

Jag gillar idén med FileVault men har avvaktat hittills för att se hur det utvecklar sig. Det är inte främst prestandaförlusten utan snarare risken för att något går fel som jag är lite orolig för. Vore ju olyckligt att sitta där en dag med krypterade filer som inte går att låsa upp. Och initialt var det väl också en del problem vill jag minnas. Men nu kanske det rullar på bara fint?

Jag har inte hört om några problem, och anledningen till att jag undrar är att jag ska ner till Italien med sambon (hon är från Terni/Rom) i två veckor, och det känns som om risken att bli av med datorn är förhöjd, så att ev aktivera FV hade varit bra.

Med förbehållet att det går stänga av igen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-13 18:20

Visst går det att stänga av. Observera dock att det tar en evig tid att aktivera FileVault om ens hemmmapp består av ett gäng 10-tals gig. När jag aktiverade FileVault var jag också tvungen att se till att ungefär halva hårddiskutrymmet var ledigt. Gissar att det beror på att all data kopieras och alltså finns momentat i två exemplar under krypteringen.

För säkerhets skull har jag en okrypterad kopia på en extern HD av min data också, kändes "säkrast" så...

1
Bevaka tråden