Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musproblem.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min muspekare har börjat bete sig konstigt -- den är allmänt oregerlig och hoppar omkring då och då. Dessutom har mina inställningspaneler för mus och styrplatta flyttat sig till Tangentbord, där de numera finns som två nya flikar. Kan dessa två saker hänga ihop? Någon som har någon aning om hur jag kan få mina musinställningar att lägga sig där de ska vara igen -- och min muspekare att sköta sig?

Jag kör Mac OS X 10.2.8 på en iBook. Min mus är en optisk Logitech med skrollhjul av standardutförande.

Jakob

Ska inte mus och tangentbord vara samma inställningspanel? Det är de i panther iaf.

Styrplattan kan bli knäpp om den blir fuktig, till exempel av svett.
Har du en bra musmatta? På min skrivbordsskiva hoppar muspekaren runt när jag använder apple pro mus.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ska inte mus och tangentbord vara samma inställningspanel? Det är de i panther iaf.

Styrplattan kan bli knäpp om den blir fuktig, till exempel av svett.
Har du en bra musmatta? På min skrivbordsskiva hoppar muspekaren runt när jag använder apple pro mus.

Tack för svar.

I Jaguar är de i två olika inställningspaneler: Mouse och Keyboard. Under Mouse finns inställningar för mus och styrplatta och under Keyboard saker som tangentbord, bluetooth och keyboard access. Men nu har alltså inställningarna för mus och styrplatta flyttat sig till Keyboard, och försöker jag välja Mouse kommer ett felmeddelande upp: "Could not load Mouse". (Se bifogade bilder.) Detta irriterar mig, och jag undrar om någon vet hur man kan fixa så att inställningarna för mus och styrplatta flyttar sig dit de ska vara.

Styrplattan fungerar för övrigt utmärkt, men musen är fortfarande något irrationell. Jag försöker nu med annan musmatta -- ska se om det blir bättre. Det är sannolikast att det är musen -- och inte Mac OS mushantering som krånglar?

Tillägg: Problemet har löst sig efter omstart. Numera ligger allt under en ny inställningspanel -- "Keyboard and Mouse". Musen sköter sig hyfsat med annan musmatta. Tack för hjälp.

Senast redigerat 2004-10-15 18:31
  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 12:21

Tjenare. Har haft samma problem tror jag. Lösningen var i mitt fall löjligt simpel. Nästan pinsam. Till en början verkade det som ett allvarligt fel, för muspekaren kunde plötsligt "flyga iväg" till hörnet av skärmen, eller bara vägra röra sig. Problemet visade sig vara för mörk färg på underlaget för musen (i det här fallet ett mörkbrunt skrivbord). Glansiga musmattor, samt även mörka sådana, gav samma resultat. Men ett skifte till en blå musmatta i strävt material rådde fullständig bot på problemet.

1
Bevaka tråden