Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Montera skivor vid inloggning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-05-28 10:03

Jag undrar om det går att montera nätverksvolymer direkt vid inloggningen. Precis som när man kryssar för volymerna i väljaren i OS9. Eller lägger ett alias i "Servrar" i systemmappen.

Hittar inte funktionen direkt i anslut till server, men jag funderar på om det går att lösa på något annat sätt? Applescript? Ett alias på rätt ställe?

Det finns en liten fusk väg att gå för att få det att fungera.
Logga in på servrarna du vill ska dyka upp när du ska logga in.
Gör en alias till dom som du lägger på valfritt ställe.
Lägg sedan till dessa alias under Login i Systeminställningar.

Borde funka.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-05-28 12:14

Verkar inte funka för mig, men det kanske skulle kunna lösas med ett Applescript som körs vid inloggningen istället.

Självklart har min Script editor pajjat. Det är bara en mapp med en mapp som heter Content. Har råkat ut för samma sak tidigare med andra programpaket. Irriterande...

Om någon skulle ha lust att packa ihop den applicationen och mejla den till mig vore jag oerhört tacksam. Eller ge en ledtråd till var man kan ladda ner den. Jag hittade inget på kbase.info.apple.com, men det borde ju vara fritt, tycker man...

Det går ju inte att komma åt en enskild application från CDn, heller...

Det finns ett gratisprogram som heter AFP Automount som fungerar precis som du verkar vilja ha det. Gör en sökning på Versiontracker .

Öppna din web-läsare och skriv följande i adressfältet:

afp://username:[email protected]/vol...

Byt ut username mot ditt inloggningsnamn på server och password mot lösenordet. Resten (efter @-tecknet) är adressen till servern, t.ex. 192.168.0.10/Skivan.

Markera allt du skrivit och dra texten till skrivbordet. Nu har du fått en .afploc-fil. Lägg till filen i Login i systeminställningarna.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-05-28 16:42

Tackar ödmjukast Michael. Det där var lysande!

Det var Micahels tips jag försökte återskapa tidigare. Missade visst att det var en webbläsare med i det hela.

Men jag hittade detta lilla program som skapar en Startup Items folder i X precis som i 9an.
Kanske kan vara något jag har inte testat själv ännu.

http://www.northernsoftworks.com/loginitemsengine.html

finns några BSD-kommandon att använda. auto[tab] så är det bara att välja beroende på vad ni vill montera.

1
Bevaka tråden