Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eMac Storsäljaren

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite kul att eMac tydligen sålt 183.000 ex senaste kvartalet,mest av alla Apples stationära datorer. Extra kul med tanke på att Apple sagt att de inte ska hålla på med "lågprisdatorer" och dessutom knappt har marknadsfört den. Kommer bli intressant att se hur Apple ska uppdatera eMac utan att krocka med G5 iMac.
En annan kul grej är att många tyckte eMacen var ful när den kom , men nu tycker samma personer att iMac G5 är supersnygg, det går inte riktigt ihop med tanke på likheten designerna emellan iaf framifrån , själv tycker jag de ser ok ut men båda modellerna kunde varit snyggare.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-14 17:25

Jag tycker att det är bra att de fortfarande behåller en modell med en kompakt stationär dator med CRT-skärm och hoppas att de inte går ifrån det till nästa modell. Detta både p.g.a. priset samt att de flesta skolor vill ha datorer med CRT (om nu skolorna beställer mac).

Skulle gärna vilja ha en eMac också, men mitt val föll på dåvarande iMac Globe. Då tyckte jag lätt att eMac var snygg nog för att köpas och att Globe-modellen inte alls var så snygg, men även det växte bort med tiden... nu tycker jag att den är underbart snygg och är faktiskt glad att jag beställde den innan nya iMac G5 kom (inte prestandamässigt, men utseendemässigt)

eMac har för dålig bildskärm, irriterande flimrig i 1152x768.

• Oregistrerad
  • 2004-10-14 18:16

Jag har köpt in några eMacar som elevarbetsstationer på ett musikgymnasium. Funkar utmärkt, behöver knappt supportas något. Drygt 15-16k per station för Midi-keyboard, dator, mixer, mikrofon, Logic Express och Reason (EDU-licenser). Numera också Garageband.

Eleverna tycker att de är snygga, och några är sugna på att köpa en Mac själva (för att det funkar så bra).

Har inte sett iMacarna IRL än, men jag är lite nyfiken på hur stabilt de står på bordet. Måste man skruva fast den?

eMacarna är ganska tunga och otympliga (robusta), så man tar dem inte under armen och springer

Ursprungligen av MusicNixon:

Har inte sett iMacarna IRL än, men jag är lite nyfiken på hur stabilt de står på bordet. Måste man skruva fast den?

Har kikat på nya iMac på både YFO och Macoteket de senaste dagarna. Den är som väntat perfekt balanserad. Däremot glider foten lätt förstås, en fördel i hemmiljö tycker jag, men eventuell oro för att en elev av misstag kan putta ner iMacen på golvet kan förstås vara befogad.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-14 18:49
Ursprungligen av Björnström:

eMac har för dålig bildskärm, irriterande flimrig i 1152x768.

Sådant skiljer iofs väldigt mycket... en i min klass tycker att allt under 75Hz flimrar... vad är det för frekvens i de upplösningarna?

Skulle personligen köpa en begagnad G4 med skärm istället för en eMac. Men smaken är givetvis helt olika.

• Oregistrerad
  • 2004-10-14 19:07

Tror man kan köra i följande upplösningar på våra maskiner.

1152x864 - 75 Hz
1024x768 - 85 Hz

Jag har ställt in 1152, och ingen har klagat hittills.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 19:20

eMac suger hårt tycker jag. Den som är i köptankar bör absolut välja en iMac G5 istället, och helst 20-tummaren.

• Oregistrerad
  • 2004-10-14 19:39
Ursprungligen av Mondo:

eMac suger hårt tycker jag. Den som är i köptankar bör absolut välja en iMac G5 istället, och helst 20-tummaren.

Du är ju omåttligt tröttsam. Hur är det med förmågan att räkna? Man får närmast en hyfsad utlandssemester för 2 pers för mellanskillnaden. Eller två hyfsat normala månadshyror på en gedigen lägenhet. Handlar om prioriteringar, right? För övrigt ett konstigt uttalande från en som jobbar med att sälja Apple-prylar, right?

Att MONDO vill sälja dyrt är väl inte så pyrt? Jag tror inte han tjänar så mkt på en eMac. Nyaste iMac/20" måste väl i alla fall ge en hundring extra? Annars tycker jag det ganska logiskt att eMac säljer mer. En pryl med ännu sämre skärm säljer ju ännu mer (iPod). Tror inte att den som jobbar med eMac är sådär skärmig. Det handlar ju om ett budgetalternativ. Den skall ju få kunden att köpa en bättre maskin, när denne märker av macsuget.

• Oregistrerad
  • 2004-10-14 19:49
Ursprungligen av Mondo:

När man väljer skoldatorer, är frågan om man väljer två eMacar, eller en iMac.

(Ännu hellre två iMacar... men det kostar lite mer)

eMacen är perfekt för skolor. Även rena "terminaler" funkar eMacarna bra till.

Ursprungligen av MusicNixon:

Tror man kan köra i följande upplösningar på våra maskiner.

1152x864 - 75 Hz
1024x768 - 85 Hz

Jag har ställt in 1152, och ingen har klagat hittills.

75 Hz är väl ungefär gränsen för vad ögonen klarar av. Om man har långa arbetspass vid datorn är det för lågt. Men jag har fått intrycket att Hz inte är det enda som påverkar vad ögonen orkar med. Jag hade tidigare en iMac G3, och på den körde jag oftast 1024x768, 75 Hz, och det fungerade. På min nuvarande CRT-skärm, en Mitsubishi, klarar jag inte av att köra 1152x864 (75 Hz).

1
Bevaka tråden