Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-användare trognast i världen

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 22:03

Jag är ny i macvärlden men jag märkte av denna tendens långt innan jag själv blev macare och bara använde kursare och vänners appledatorer.

Mac-användare måste vara de trognaste datoranvändarna i hela världen och med trogen menar jag då inte bara trogen datormärket utan att de är så ärliga vad gäller mjukvarulicenser och sånt. Fan, en polare jag hade höll på att ge mig en hjärtattack när han berättade att han köpt Adobe CS-sviten. KÖPT! Jag höll på att svimma eftersom jag själv inte köpt ett program i mitt liv fram tills då och jag har haft en jävla massa mjukvara på mina datorer. Sånt där finns bara inte hos mina PC-vänner. Inte en chans. Men macare verkar så oerhört ärliga och betalar t.o.m. för 20-dollars småprogram. Det är som om man slutit sig samman som en egen Amishaktig grupp och bevakar sina gränser både utåt, mot pc-världen och även inåt, genom att främja Apple och alla mjukvaruutvecklare.

Trohet och ärlighet alltså. Rena prästerskapet.

Jag menar inte att raljera nu men inte att hylla heller, för den delen. Jag bara observerar.

• Oregistrerad
  • 2004-10-14 22:17

*skratt*

Men att stödja shareware är ju absolut inget fel…
Hur var det - började inte digital darkroom (föregångaren till photoshop) som sw?

Är säker på att det är fler folk som köper sina program än kopierar... Även bland andra OS användare.

• Oregistrerad
  • 2004-10-14 22:43

Nähädu. Jag är precis hur otrogen som helst, men jag älskar Apple innerst inne

Det förekommer förstås piratkopiering bland Mac-användare med. Men, precis som du säger, förmodligen inte i samma skala som PC-användare. Jag tycker det är trevligt och så det borde vara. Du säger att du inte vill hylla, men vad är det för "fel" med att vara ärlig och köpa sina program?

Ciryon,

som hoppas att piratkopieringen med hjälp av skärpt lagstiftning kommer minska rejält.

• Oregistrerad
  • 2004-10-15 14:43

Nej, jag menade absolut inte att det är fel att köpa programmen, det är det såklart inte. Vad jag menade var snarare, att jag inte nödvändigtvis håller de köpande användarna högre än de som kanske kör ett crackat Photoshop på sin PC, som de använder till ett skolarbete. Jag kan förstå de människorna också.

Ursprungligen av Ciryon:

Det förekommer förstås piratkopiering bland Mac-användare med. Men, precis som du säger, förmodligen inte i samma skala som PC-användare. Jag tycker det är trevligt och så det borde vara. Du säger att du inte vill hylla, men vad är det för "fel" med att vara ärlig och köpa sina program?

Ciryon,

som hoppas att piratkopieringen med hjälp av skärpt lagstiftning kommer minska rejält.

Det finns flera bidragande orsaker.

•De flesta älskar sin plattform, och inser att det gynnar utvecklingen om man betalar för programvara.
•Om man köper en dyr Mac är man beredd att betala för sig, istället för att alltid välja det mest snikna alternativet.
•Eftersom det ligger lite i Mac-användarnas kultur att man ska betala för sig, så tror jag att många som vill hitta serienummer på ohederliga vägar inte hittar dem i första taget.

Det går säkert att fylla på den listan.

• Medlem
  • 2004-10-15 00:08

Det är lite märkligt, eftersom macen är den kanske absolut mest piratvänliga plattformen *hosthrmserialhmmmsurferhmm*.

Förmodligen beror det på att man tjänar så sjukt mycket pengar som Mac-användare, att det känns onödigt att pirata. Om pengarna, eller macen kom först är fortfarande en vattendelare i de yttre kretsarna av mactalibanreligionen. Jag vet att pengarna började strömma in efter att jag köpt min Mac.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-15 07:34
Ursprungligen av stfm:

Om pengarna, eller macen kom först är fortfarande en vattendelare i de yttre kretsarna av mactalibanreligionen. Jag vet att pengarna började strömma in efter att jag köpt min Mac.

Jag kan säga att jag har bara blivit rikare och rikare ju fler macar jag köpt. Det finns helt klart ett samband.

Just nu har jag sex stycken hemma, och två BMW på gården till min villa. Både villan och bilarna har dykt upp strax efter det att jag köpte de två sista macarna.

Så sambandet Mac = pengar kan helt klart utökas till flera Macar = massor av pengar.

• Oregistrerad
  • 2004-10-15 16:04
Ursprungligen av Kalle W:

sambandet Mac = pengar kan helt klart utökas till flera Macar = massor av pengar.

Fanken också! Att det skall vara så lätt. Jag har bara tre Macar, och således ingen BMW. Hur fort tror du att man får BMWn om man köper en till Mac?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-15 16:06
Ursprungligen av evillordvader:

Hur fort tror du att man får BMWn om man köper en till Mac?

För mig tog det en månad. Så slå till fort, vettja.

Att tala om "prästerskap" när man noterar ett visst mått av ärlighet är definitivt att raljera. Vafan, kanske vi Macare inte snattar i affären ens?

Naturligtvis bidrar den lilla plattformen. När ens "röst" räknas så är man nog mer benägen att ge den. PC-versionerna står och faller inte med om jag betalar eller inte. Mac-versionerna lever ofta mer på gränsen.

Men dessutom används Macar ofta professionellt. Att köra piratprogram i yrkeslivet är bara korkat.

• Oregistrerad
  • 2004-10-15 14:41

Just den meningen kanske innehöll ett visst mått av ironi eller humor eller vad man nu ska kalla det. Men det lämnar jag till var och en att tolka.

Jag tror absolut att den mindre skalan gör att det inte kopieras lika mycket. Ju större mjukvaruutvecklare, desto längre bort känner man sig väl också som användare. Microsoft (som exempel IGEN...) känns ju snäppet mer opersonliga än en kille som sitter och gör en mediaspelare i sitt studentrum och tar 20 dollar för den, ingen tvekan om den saken.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Att tala om "prästerskap" när man noterar ett visst mått av ärlighet är definitivt att raljera. Vafan, kanske vi Macare inte snattar i affären ens?

Naturligtvis bidrar den lilla plattformen. När ens "röst" räknas så är man nog mer benägen att ge den. PC-versionerna står och faller inte med om jag betalar eller inte. Mac-versionerna lever ofta mer på gränsen.

Men dessutom används Macar ofta professionellt. Att köra piratprogram i yrkeslivet är bara korkat.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-15 16:57

Jag blir bara fattigare och fattigare.

Citat:

Det är lite märkligt, eftersom macen är den kanske absolut mest piratvänliga plattformen *hosthrmserialhmmmsurferhmm*.

Annars så lades ju SerialSurfer ner år 2002 eftersom den som gjorde det ansåg att det var dax att sluta innan han åkte fast...det är dock ersatt av SerialBox men dom flersta mac-användare föredrar att betala för sina program, mångar sk "Underground" forum tex Macintosh Underground förbjuder sina medlemmar att fråga efter krack/warez/serials. Hursomhelst är ju Mac-användare dom trognaste datoranvändarna
Hur många går tillbaka till PC efter att dom köpt/använt en mac egentligen?
Bör kanske påpeka att jag inte uppmanar folk att piratkopiera om nån skulle tro det.

Senast redigerat 2004-10-15 18:41
1
Bevaka tråden