Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X och X11

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag vill bara veta hur jag får till det med de olika skalen.
Jag har lyckats att installera X11 så att det startar lite fint. Men när jag försöker att pilla in några skal så blir det bara kladdkaka av allt.

Finns det någon som kan ge mig en liten hint hur man löser detta?

Förstår inte vad du menar riktigt, vad är det som inte fungerar?

är det fönsterhanteraren som inte startar upp eller är det när du startar ett terminalfönster?

okej jag ska forklara lite battre da.

jag har installerat XDarwin sa att det startar upp.

Men nar jag vill starta det med en annan fonster hanterare som tex Window Maker sa vill det inte starta. det bara studsar lite i dockan och sen slutar det.

Forstor du battre nu eller ska jag forsoka att forklara battre?

  • Medlem
  • 2002-06-03 16:54

Jag har inte heller hajat hur man får igång en fönsterhanterare, förutom OroborOSX. Det är väldigt lätt.

När man kör Fink för att ladda ned paket, så funkar det inte att ladda ´betapaket´, trots att jag följer anvisningarna som finns. Några idéer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-04 00:22

Douglas: Vet inte hur mycket du vet, men i din användarmapp finns förmodligen en fil som heter .xinitrc som styr vad som ska startas när X11 drar igång, exempelvis Window Maker. (Om den inte finns så får du skapa den själv.) Kolla med WMs dokumentation hur den här filen bör se ut.

Ett annat möjligt problem är om du har en VNC-server rullande på din dator. VNC och X11 trivs inte bra ihop enligt min erfarenhet.

Glöm inte att ge hela pathen till fönsterhanteraren, om den inte ligger i någon sökväg i PATH variabeln.

min .xinitrc ser ut som följande:
[localhost:~] % cat .xinitrc
exec /sw/bin/blackbox

har fink´s installtion av XFree och blackbox.

Citat:

quote:
Ett annat möjligt problem är om du har en VNC-server rullande på din dator. VNC och X11 trivs inte bra ihop enligt min erfarenhet.

vad är nu VNC

Jo jag vet att den skapar lite info i .xinitrc

Där står exec wmaker jag la till sökvägen för att hitta dit men det är ju så att den inte vill iaf.

Citat:

quote:
har fink´s installtion av XFree och blackbox.

Ska man installera Base eller Rootless version av Xfree?

Jag kör rootlessvarianten, och även rootlesvarianten på blackbox.

Har för mig att det var nåt skript eller nåt man skulle köra för windowmaker för att installera det ordentligt?

har du testat med någon annan fönsterhanterare?

orobor osx har jag fått i gång. X windows startar när jag tar bort .xinitrc filen. men det är just när jag har den där som den inte vill starta.

Försökte att ladda ner BlackBox i går med Fink men det ville inte alls ladda ner.

Sen när jag skulle använda fink att ladda ner WindowMaker ville den installera dlcompat dock var sourceforges fil trasig så det fungerade inte.

Så jag tog hem den på annat ställe och den vill inte installera. man ska ju bara skriva make install men den vill ändå inte installera och skyller på lite fel även när jag är som root.

1
Bevaka tråden