Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Newton

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Städade i en låda och hittade min vackra men fullständigt värdelösa Newton MessagePad. Efter att jag anslutit nätdelen och hittat startknappen gick den igång med ett vackert pling och gav mig ett meddelande att den inte hade använts sedan maj 1995!

Är det någon av er som använder "denna kultpryl" till något kul?

Var hittar man nyttiga sidor om Newton och hur använder man den till OSX?

Eller bara som brevpress?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-16 18:27

* Boka tvättider med den
* Skriva snuskiga vitsar på den
* Fästa på kylskåpet och använda som anslagstavla

• Oregistrerad
  • 2004-11-03 16:23
Ursprungligen av Saffran:

Städade i en låda och hittade min vackra men fullständigt värdelösa Newton MessagePad. Efter att jag anslutit nätdelen och hittat startknappen gick den igång med ett vackert pling och gav mig ett meddelande att den inte hade använts sedan maj 1995!

Är det någon av er som använder "denna kultpryl" till något kul?

Var hittar man nyttiga sidor om Newton och hur använder man den till OSX?

Jag skulle vilja lyfta upp den här gamla tråden. Någon som har några bra sidor/tips om hur man på något sätt kan få en gammal newton att prata med min PB med osx alternativ prata wlan mot Airporten?

• Oregistrerad
  • 2004-11-03 16:37
Ursprungligen av thompabompa:

Jag skulle vilja lyfta upp den här gamla tråden. Någon som har några bra sidor/tips om hur man på något sätt kan få en gammal newton att prata med min PB med osx alternativ prata wlan mot Airporten?

Så vitt jag vet är väl pccardporten helt normal, sen får man väl leta drivers bäst man kan (och till 100 och tidigare är det väl lite svårare).
Det fanns ju ett connectionkit och det finns ju usb till adb -grunkor. Hur stor chansen för att detta funkar vet jag inte (men skulle kunna prova om jag iddes )
IRda är det ju inte på Newton för det fanns ju inte på den tiden....

Men sök med google - newton är inte alls så dött som det rimligen borde vara

• Medlem
  • 2004-11-04 00:34
Ursprungligen av thompabompa:

Det var ett tag sedan jag hade min Newton igång ordentligt, men dessa sidor använde jag flitigt förut:
- NewtonTalks listarkiv. Där finns massor av information, bl.a. om hur man fick wlan att fungera på en Newton.
- Victor Rehorsts Newton Resource, där det bl.a. finns drivrutiner att ladda ner till vissa PCMCIA-ethernetkort.

http://pda.tucows.com/top_section_27.html
Har en MP130 som jag köpt, funkar bra att skriva AE-Råds protokoll med (för att sedan skriva över till datorn). Åtminstonde MP2000 och MP2100 ska funka med OSX.

Ytterligare några Newtontips:
WiFi drivare
Fler WiFi drivare
Bluetooth och Ir drivare

Eller varför inte göra en portabel webserver:
Newton web server-mjukvara
Lista över "Newtonservrar"

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-11-07 23:33

Jag har för mig att det pillades på någon iSync-conduit till Newton, men jag vet inte hur det gick med den. Jag sålde ju min 2000 istället, tyvärr känner jag idag Bättre handskriftsigenkänning finns nog inte.

• Medlem
  • 2004-11-08 01:26
Ursprungligen av bollman:

Jag har för mig att det pillades på någon iSync-conduit till Newton, men jag vet inte hur det gick med den.

Menar du nSync ? Den blev OpenSource och sen tror jag inte att det hänt så mycket med den.

Det lilla jag testade den fungerade den ganska bra.

Edit: hittade en annan länk till nSync när jag letade i NewtonTalk. Det verkar som om den sprattlar lite iallafall...

Senast redigerat 2004-11-08 01:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-08 00:14

Har aldrig ägt en Newton. Vissa säger att den hade mycket bra handskriftsigenkänning medan andra hävdar den raka motsatsen.
Hur var det egentligen? Kan det ha att gör med vilken modell och OS man har samt om man hade Grafitti installerat? Har för mig att det är så men vet inte 100% som jag gärna skulle vilja göra.

• Medlem
  • 2004-11-08 01:47
Ursprungligen av acke:

Har aldrig ägt en Newton. Vissa säger att den hade mycket bra handskriftsigenkänning medan andra hävdar den raka motsatsen.
Hur var det egentligen? Kan det ha att gör med vilken modell och OS man har samt om man hade Grafitti installerat? Har för mig att det är så men vet inte 100% som jag gärna skulle vilja göra.

Den är bra. Iallafall om man har en MP2000 eller MP2100.
Har man en tidigare version är hårdvaran för långsam.

Grafitti gjordes väl för Newton från början eftersom handskriftsigenkänningen var för långsam på MP100-130. Sen kom man på att man skulle göra en egen PDA också och började göra Palm:en.

• Oregistrerad
  • 2004-11-08 08:06
Ursprungligen av acke:

Vill du testa så prova en wacomplatta och ink - det är väldigt likt

Verkar vara en coool pryl när den kom... Skulle vara najs att se den i real world

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-11-08 08:37

Hur bra det blir beror mycket på din handstil. Jag skriver kråkfötter och aldrig skrivstil, det gör att tolken får mycket lättare med varje ord. Jag hade runt 90% rätt när jag skrev på Newtonen.

Ursprungligen av bollman:

Hur bra det blir beror mycket på din handstil. Jag skriver kråkfötter och aldrig skrivstil, det gör att tolken får mycket lättare med varje ord. Jag hade runt 90% rätt när jag skrev på Newtonen.

och språket, jag har bara en engelsk ordlista i min.

Och om någon är intresserad av att köpa en Newton så såg jag just att det finns en MP2000 på tradera.
http://www.tradera.com/auction/aid_8970966
Det pris som är just nu är enligt mig ganska lågt för den här modellen men jag antar att det kommer att stiga.
Detta borde kanske egentligen postas i köptips men eftersom det är en Newton-tråd så postar jag det här.

1
Bevaka tråden