Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS och Powerbook 12"

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är så oerhört frestad att ha min Powerbook 12" på instrumentbrädan i min Audi A2 ( finns smidig plats ovanför handskfacket ) och kopplad till någon sorts GPS. Problemet är bara att jag har NOLL kunskaper om vad jag behöver för att det ska fungera eller vad allt kan komma att kosta. Någon som kan ge lite feedback. Vet att jag har några 12 volts utag inne i bilen. Vill gärna höra att programmet säger typ "sväng höger i nästa rondell" etc. och att kartan är anpassad för oss som läser svenska och i 1024x768 pixlar. Audi har för bl.a A2:orna en egen variant men den går nog lös på över 25.000 - vill ogärna gå över 5-7.000.

Vet inte om det är så bra idé att sätta din PB på instrumentbrädan. Du och dina passagerare skulle få otäcka skador ifall airbagen skulle lösa ut.

Angående GPS, så finns det flera lösningar som går att använda i kombination med Mac. De flesta GPS-enheter har seriell anslutning vilket kräver en seriell -> USB-adapter mellan GPS och PB. Alternativet är att köpa en dyrare, trådlös GPS-mottagare som kommunicerar med PBn med Bluetooth-signaler. Oavsett om du kör seriellt eller med Bluetooth så behöver du ett kartprogram i din Mac. Här är jag osäker på om det finns någon som har "routing" (att den säger sväng höger-vänster osv)-funktion. Många av programmen kan bara användas för att visa var du befinner dig, men de kan inte räkna ut hur du ska svänga.

Jag själv köpte istället en separat fordonsnavigator, exempelvis Garmin III. Den är liten, den kan kopplas till bilens elsystem via cigg-tändare, den pratar svenska, kartor för västeuropa medföljer och den säger hur jag ska svänga. Vill jag så kan jag med en seriell adapter koppla den till Macen. Jag kan ha den både i bilen och på hojen. Dess enda egentliga nackdel är att man måste ha Windows för att kunna ladda den med kartor. Jag tror dock Virtual PC-fixar det. Priset är 6700 kr. (http://se.pricerunner.com/computing/computers/gps-receivers/174280/prices)

/M

Ursprungligen av Kristofer G:

Skoj att se den fast direkt snygg är den inte.. läser att den har USB men inte ett ord om varför eller vilket OS som den är kompatibel med... lite utav en chanstagning. Just nu ligger en av Street Pilot modellerna närmast till hands men jag kan ge mig tusan på att det borde gå att få bättre pris än vad som finns på pricerunner.se

Ursprungligen av ZeroBits:

Skoj att se den fast direkt snygg är den inte.. läser att den har USB men inte ett ord om varför eller vilket OS som den är kompatibel med... lite utav en chanstagning. Just nu ligger en av Street Pilot modellerna närmast till hands men jag kan ge mig tusan på att det borde gå att få bättre pris än vad som finns på pricerunner.se

Jag såg den på dustin och kom att tänka på den här tråden bara
Om man ska koppla den till datorn är den kanske ingen optimal lösning, tänkte mest på den som helhetsprodukt med skärm och allt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-20 00:49

ZeroBits,

Företaget Equinux har just släppt en progranvara för MacOS X som gör att vi med Mac också kan koppla ihop våra datorer med navigatorn "TomTom GO" från just TomTom

Kolla in Tam Tam

- Torkel

Jag kör en handdator -ipaq 2210- tillsammans med en fortuna clip-on. Fungerar super! Visst blir navigatorn förvirrad ibland. Men det är fasiken inte ofta. Kört från Västervik -> vallåkra (bilutställning) närmaste vägen utan att komma bort.... Imponerade.

Navigering i bil sparar massor med tid och även en del pengar. I alla fall har den gjort det för mig. Jag har löst det med en iPaq 4150, en Bluei Blåtand GPS-modul och programvara från TomTom. Funderade också ursprungligen på att ha en Powerbook i bilen men eftersom Route66 inte har akustisk routing är det inget alternativ. Dessutom är nog varje sådan lösning en trafiksäkerhetsmässig katastrof. Väljer man att ha Powerbooken uppe på instrumentpanelen förvandlas den vid en eventuell olycka från trevlig vän till livsfarligt vapen, och har man den bredvid sig på sätet eller konsolen tvingas man ta blicken från vägen alldeles för länge.

Windows är ju en styggelse även i PocketPC-version men jag har ännu inte sett något bättre eller billigare sätt att få navigering som i princip kan mäta sig med de fordonsmonterade, även om det börjar komma andra lösningar nu. De fordonsmonterade är ofta smidigare att handha, men fördelen med iPaq-varianten är ju att den är helt mobil, bara att ta med sig till vilken bil som helst. De fordonsmonterade är inte bättre på att navigera heller, snarare tvärtom. Jag har upplevt fler buggar och förvirrade vägval med sprillans nya bilar än vad jag gjort med iPaqen, även om den heller inte är helt felfri.

iPaqen går utmärkt att konfigurera från Macen via VirtualPC. Installera programvara, kartor och liknande. Jag har även PocketMac men tyvärr fungerar inte programinstallationer något vidare. Det är ett halvfärdigt program och arbetet med utvecklingen verkar tyvärr gå på halvfart.

En sådan här lösning bör prismässigt hamna någonstans runt 5-7.000:- beroende på vilken prestanda man vill ha på grejerna. En iPaq med Bluetooth, En GPS-mottagare samt programvara är det som behövs. TomTom eller Destinator är väl den programvara som är populärast. Till TomTom går det att ladda in positioner för fartkameror, och få varningar i god tid. Jag har dock inte testat detta ännu.

Sedan är det upp till var och en om man vill ha en snygg montering. Jag har valt en aktiv hållare från Brodit till förstabilen och har en passiv hållare + laddkabel till andrabilen. Fördelen med att ha en separat laddkabel är ju att man kan ta med navigatorn till vilken bil som helst. Åker man inte alltför långa sträckor kan man klara sig på batteriet i iPaqen, men min erfarenhet är att batteriet lägger av när man behöver det som bäst...

Bild på iPaqen monterad i Brodit-hållare. GPS-mottagaren ligger på panelen, i bakgrunden
Bluei GPS-mottagare på Clas Ohlson, artnr 38-1099

• Medlem
  • 2004-10-21 17:49

Route 66 + GPS bluetooth funkar!!!

Jag har precis kopplat ihop min Mac som kör OX.3.5 och Route 66 2004 med en bluetooth GPS enhet av märke Emtac CRUX II/ BTGPS (se mer info här: http://www.emtac.com/products/bluetooth/ ).

Efter att ha konfigurerat upp förbindelsen i Bluetooth-inställningar och Bluetooth Serial Utility samt pillat lite i Route 66 så funkar det! Se info från Route 66 nedan...

I Route66 får man upp en markering exakt var man är, i mitt fall (Stockholm) verkar noggrannheten vara ca 1 meter. Mycket trevligt. Detta borde vara perfekt att ha till sin `Book när man är ute och reser...

Anm: Jag har bara testat 10 minuter hittills och dessutom på en stationär dator men det funkar ju. Den lilla GPS mottagaren är mycket trevlig, vet dock ej pris eftersom jag lånat den. Mycket bra att det är trådlöst också, man kan lägga den i framrutan eller bakrutan utan sladdtrassel om man har den i bilen. Tyvärr så är Route66 ett riktigt skitprogram, buggigt och med ett UI som suger men det finns inga alternativ, kartorna är ju bra och det finns många POI (points of interest)...

I princip borde det inte vara nåra större problem att kunna använda en billig USB-ansluten mottagare men det har jag inte provat.

------------------------------------------------------------------
In order to connect a Bluetooth GPS receiver to the "ROUTE 66 Route 2004" application, you have to set up a Bluetooth GPS device and then create a serial port for it. This serial port will be used to connect the GPS receiver to the "ROUTE 66 Route 2004" application.

To set up the Bluetooth GPS device, please take the following steps:
Make sure you have a Bluetooth module installed in your computer or a USB Bluetooth module connected to your computer.

Open "System Preferences" and click "Bluetooth".

Select the "Devices" tab.

Click "Set Up New Device".

The "Introduction" page is displayed. Click "Continue".

Select "Other Device" and click "Continue".

Select the proper Bluetooth GPS device and click "Continue".

Enter the passkey and click "Continue".

The Bluetooth GPS device is set up. Click "Quit".

To set up the serial port, please take the following steps:
Open the "Bluetooth Serial Utility", located in the "Applications/Utilities" folder on your hard-disk.

The "Bluetooth Serial Ports" page will be displayed. Click "New".

Type the port name (e.g., BTGPS).

Select the "Outgoing" port direction.

Click "Select Device". The "Select Bluetooth Service" page is displayed.

Select the proper Bluetooth GPS device and then the "Serial Port" service.

Click "Select" to close the "Select Bluetooth Service" page.

Select "RS-232" from the "Port Type" combo box.

Click "OK".

The serial port is set up and ready to use.

Close the "Bluetooth Serial Utility".

Open the "ROUTE 66 Route 2004" application and activate the GPS feature by clicking the icon on the toolbar. The "GPS" window will be displayed. Click the "Edit properties" button to open the "GPS properties" window. Select the serial port (e.g., BTGPS) and the baud rate and click "OK".

Även jag måste posta lite bilder....

En liten film...

http://www.blodsugare.se/tmp/nav/PICT4441.AVI

Bah.. såhär ska det se ut:

/M

Bra mottagning du hade där... 12 sateliter. Har jag väldig sällan, fast oftast har jag 10-11 tycken.

Ursprungligen av blodsugare:

Bra mottagning du hade där... 12 sateliter. Har jag väldig sällan, fast oftast har jag 10-11 tycken.

Dalsnibba, Norge, 1500 m.ö.h. fri sikt åt i princip alla väderstreck. Har aldrig haft så bra mottagning som jag hade där uppe.

/M

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-10-23 23:10
Ursprungligen av Martin Belak:

Dalsnibba, Norge, 1500 m.ö.h. fri sikt åt i princip alla väderstreck. Har aldrig haft så bra mottagning som jag hade där uppe.

/M

Hvordan var mottagning nede i Geiranger? Skoj å se bilder fra moder Norge igjen:)

Ursprungligen av smurf:

Hvordan var mottagning nede i Geiranger? Skoj å se bilder fra moder Norge igjen:)

Kan inte riktigt svara på det. GPSen visar ju vanligtvis en kartbild när man kör, och då syns inte mottagningen riktigt. Men jag antar att den inte var lika god i höjd med havet.

Norge är grymt vackert

/M

Ursprungligen av blodsugare:

Även jag måste posta lite bilder....

Bilderna gav lite extra då även jag har en Audi - min är en Audi A2 och din är förvillande lik - så kommer HP´s "iPaq Pocket PC" med Skandinavien & Europa redan inlagt eller skulle jag klara av att lägga in detta via VPC & Win2000 - är det då USB, IR eller Bluetooth som gäller.

Bilderna gav lite extra då även jag har en Audi - min är en Audi A2 och din är förvillande lik - så kommer HP´s "iPaq Pocket PC" med Skandinavien & Europa redan inlagt eller skulle jag klara av att lägga in detta via VPC & Win2000 - är det då USB, IR eller Bluetooth som gäller.

Min är en a3:a...

man får lägga in tomtom själv, eller destinator om man hellre vill använda det. Tomtom tycker jag är bättre. Kör med en fortuna clip-on, bluetooth. Kartorna är inte inlagda från början utan dom medföljer på tomtom skivan... finns skandinavien och eurpa...

Jeroen Wolfers hade en redig genomgång om GPS i kombination med Mac i svenska Macworld nummer 5 - 2004. Kan rekommendera läsning av den innan köp av GPS.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-19 00:56

ZeroBits,

Jag är själv inne på samma tanke som du, d.v.s. att ha en GPS i bilen, kopplad till en Mac med kartprogram.

Dock har jag inte kommit till skott ännu, mest p.g.a. att jag inte vet vad jag skall välja...

Vad gäller själva GPS:en, så skall du ställa dig ett antal frågor:

Användningsområde

Vill du kunna använda GPS:en utanför bilen, d.v.s. är du ute efter en GPS med inbyggd display eller nöjer du dig med en GPS utan display, men som fungerar bra mot din PowerBook?

En GPS med display går ju att använda till andra ändamål, såsom vid camping, båtliv, svampplockning, GeoCaching m.m. En dylik GPS har ju dessutom möjligheten att lagra waypoints utan att vara ansluten till en dator, vilket ju har sina fördelar!

Anlutning

Är du trött på allt vad kablar heter och därmed vill ha en så "ren" installation som möjligt, eller kan du tänka dig en kabel mellan GPS:en och PowerBook:en?

Idag finns en uppsjö av GPS:er som kan anslutas med kabel mot PowerBook:en, vanligtvis via en seriell kabel. Då PowerBook:en saknar serieport, måste detta alternativ kompletteras med en Seriell<->USB adapter för anslutning mot PowerBook:ens USB-kontakt...

Fler & fler leverantörer har nu GPS:er i sitt utbud, där anslutningen sker direkt via USB-kabel...

Dessutom finns ett inte lika stort utbud av GPS:er för trådlös anslutning, d.v.s. via Bluetooth...

Å vill du, så finns det också ett antal PC-Card varianter att välja mellan...

Pris

Vad är du beredd att betala??

En enkel GPS utan display med inbyggd USB-kabel ligger på runt 700:-
En enkel GPS med display + kabel ligger på 1500:- och uppåt...
En enkel GPS utan display med Bluetooth ligger på runt 3000:-

Mer info finner du på ex.v.:

Google
99mac.se
Soltek
Clover

-Torkel

Finns det någon kombination av mobiltelefon liknande PalmOne Treo 600 men som i bilen klarar GPS med kartor. Frågar för att det även närmar sig att jag vill byta mobiltelefon... blir liksom onödigt dyrt att skaffa båda varianterna om det nu finns 1 variant för allt. Bra vore det om jag kunde köra med handsfree lurar men änndå kunna se GPS-kartan när jag kör... några idéer ???

1
Bevaka tråden