Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX server på skoj?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 11:14

Är det en dum idé att köra OSX server istället för vanliga OSX på en dator som jag har till formgivning och privat pyssel? Förutom att det förmodligen är "overkill" och lite dyrare?

Något som skiljer mellan dessa OS förutom att det finns fler funktioner i OSX server?

Varför vill jag köra OSX Server? För att man vill leka lite såklart!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-16 11:30

Vill du leka och har råd med osx-server, ska du köpa en dator till som du lägger serverprogramvaran på. Det funkar jättebra med en G4 800 t.ex
Då har du ett litet nätverk och kan leka mycket roligare lekar. Du kan sätta upp ftp webdav t.ex som dina kunder kan få åtkomst till. Finns mycket roligt att göra.
Att jobba på en server skulle inte jag göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 11:37

Varför inte jobba på servern? Så länge det bara är jag som ansluter till den?

Jag kommer få en G5 över om ett tag. Och den hade jag tänkt använda som server "på riktigt".

Tack för förslaget på serverlek. Kom gärna med fler!

Jag har kört med OS X Server på min arbetsdator ett tag, och visst funkar det. Men som Tobbe säger, det är mycket roligare med en extra dator. Nu kör jag server på min Cube 450. Ingen skärm, inget tangentbord, ingen mus, inga högtalare, ingen nätverkskabel (AirPort istället)! Den enda sladden som går till datorn är strömsladden. Den perfekta light-servern! Min kära kub sköter dels all min mail, men den driver också ett par webbplatser med ett par tusen besökare om dagen. Lysande!

Snart blir det en Xserve istället dock.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-16 13:06
Ursprungligen av capojava:

Jag har kört med OS X Server på min arbetsdator ett tag, och visst funkar det. Men som Tobbe säger, det är mycket roligare med en extra dator. Nu kör jag server på min Cube 450. Ingen skärm, inget tangentbord, ingen mus, inga högtalare, ingen nätverkskabel (AirPort istället)! Den enda sladden som går till datorn är strömsladden. Den perfekta light-servern! Min kära kub sköter dels all min mail, men den driver också ett par webbplatser med ett par tusen besökare om dagen. Lysande!

Snart blir det en Xserve istället dock.

Cooolt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 12:14

Capojava, du har uppfunnit iOSXserver! Den ultima hemservern...

Ursprungligen av Axel von Matern:

Capojava, du har uppfunnit iOSXserver! Den ultima hemservern...

Nämnde jag att den är helt knäpptyst?

Men faktum är att jag saknar bra ljud- och videoutgångar så att jag kan koppla den till TV:n och använda den som mediaserver också. Någon som vet hur man löser det?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 15:25
Ursprungligen av capojava:

Nämnde jag att den är helt knäpptyst?

Nä, det hörde vi inte

Ursprungligen av capojava:

Men faktum är att jag saknar bra ljud- och videoutgångar så att jag kan koppla den till TV:n och använda den som mediaserver också. Någon som vet hur man löser det?

Du menar något som formac studio dv (eller modernare) för firewirekontakten?
Eller elgato eyehome via nätverket?
Använd fantasin och plånboken i förnuftig blandning

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 13:14
Ursprungligen av Axel von Matern:

Något som skiljer mellan dessa OS förutom att det finns fler funktioner i OSX server?

Inte mycket skillnad, mest lite bra adminverktyg...

Ursprungligen av Pär:

Inte mycket skillnad, mest lite bra adminverktyg...

Inte riktigt sant. I servern har man gett andra prioriteringar för vissa processer.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 14:11
Ursprungligen av Micke W:

Inte riktigt sant. I servern har man gett andra prioriteringar för vissa processer.

Något som inte skulle gå att lösa med lite renice?
(Att prioriteringen av processer borde vara lite olika är nog inte så konstigt - klienten är ju GUI och därrunt huvudsakligen)

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-16 22:39
Ursprungligen av Micke W:

Inte riktigt sant. I servern har man gett andra prioriteringar för vissa processer.

Antar att det är som i Windows-varianterna, att man ger bakgrundsprocesserna högre prio än tex. GUI:t. Och det kanske inte är helt lyckat om man sitter och jobbar i tex. Photoshop.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-16 14:12

Klienten är väll begränsad till 10 samtidiga (afp?) anslutningar, medans det med Unlimitedlicensen, som namnet antyder annorlunda.

1
Bevaka tråden