Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag får ip-adress men internet funkar ändå inte

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fattar inte detta:

Jag har precis installerat OSX på en gammal dator. Uppenbarligen fungerar DHCP eftersom den får en ip-adress. Det går att pinga till datorn, men internet funkar inte.

Varför?

Ursprungligen av fredrikC:

Jag fattar inte detta:

Jag har precis installerat OSX på en gammal dator. Uppenbarligen fungerar DHCP eftersom den får en ip-adress. Det går att pinga till datorn, men internet funkar inte.

Varför?

Kan du pinga en ip-adress ute på nätet, exempelvis 192.71.220.10 ?

Kolla /etc/resolv.conf om din dator fått uppgifterna om en DNS-server.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 22:05

Om du händelsevis har Bostream så har det legat nere i ca 30 timmar nu. Extremfel på DNSen - man kan pinga till kända IP-adresser, men det går inte att surfa.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-16 23:35

Vad får du för adress?
Om den börjar på 169.254 så är det en så kallad APIP-adress, en adress datorn tilldelar sig själv om den inte får kontakt med en DHCP-server.

Ursprungligen av nillon:

Vad får du för adress?
Om den börjar på 169.254 så är det en så kallad APIP-adress, en adress datorn tilldelar sig själv om den inte får kontakt med en DHCP-server.

Det skärpte sig av sig själv, magiskt. Jag vet inte varför. Nej det var ingen 169 -adress. Jag har en utbildning i nätverksteknik och råkar känna till sånt där.

Adressen var publik ( 83.xxx.xxx.xxx) - minns inte mer än första oktetten.

????

Ingen aning... trög DNS kanske ???

1
Bevaka tråden