Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostream - ingen service!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 22:16

Nu har Bostreams Scream-tjänst i Stockholm legat nere i ett dygn. Dom har nån sorts fel på DNS-(domännamnserver)tjänsten som gör att man kan pinga kända IP-adresser, men det går inte att surfa eller hämta pop-mail, som båda kräver en fungerande name-resolve.

Om man ringer deras kundtjänst så säger dom "vi har ett större fel på scream i Stockholm, var god dröj med din felanmälan" och så blir man bortkopplad.

Så här har det varit sen i går kväll. Vad håller dom på med? Är det nån som vet?

Har haft bahnhof och Telia som leverantörer förut, men aldrig ett så långt fel. Och att fixa en DNS-koppling, kan det vara så svårt? Jag kan lägga in andras (tex Bahnhofs) DNS-serveradresser, men av nån anledning funkar det inte ändå. Det verkar som om http-paketen filtreras bort. har någon jättebrandvägg löpa amok? Varför får kunderna ingen info? Har Bredbandsbolaget helt enkelt lagt ner kundservicen för gamla bostream-kunder?

Tack vare att det ingår en modemaccess i Bahnhofs webhotell kan jag skriva detta, även om det är segt.

Om nån vet nåt är jag tacksam för en förklaring, även teorier om hur i h-e det kan gå så illa när det ändå går att pinga. Jag begriper inte!

Thomas

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-16 22:33

Bostream är uppköpta av Bredbandsbolaget. Så det börjar bli som man befarade, ganska så dåligt alltså.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-16 22:34

På "den gamla goda tiden" när Bostream var svenskt och hette BoNet så kunde åxå en massa strunt hända. Otur kan ju vem som helst ha.
Men då hade dom i alla fall support 24/7 med människor av kött o blod som svarade. Inte en maskin och "support" fram till 19.00 (eller nåt) som nu.

Har Bostream hemma och BB i lokalen (fast på privat abb.) Kommer man från Bostream så känns BB's kundservice som rena himmelriket.

Beställde scream VDSL från Bostream i maj 2003, fick 8/1 mbit ADSL i december 2003. VDSL modemet kom i maj 2004. I förra veckan (Oktober 2004 alltså) kopplades VDSL in, 17 månader efter beställningen!

Vad händer? Otroligt instabilt. Det fungerar i två minuter, sen är det nere i en minut, fram och tillbaka hela tiden. Aldrig mer än fem minuter uppkoppling i sträck.

Vilket j-a skitföretag Bostream är.

Hoppas att det blir bättre nu när BB köpt skiten.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 23:00
Ursprungligen av Erik R.:

Vad händer? Otroligt instabilt. Det fungerar i två minuter, sen är det nere i en minut, fram och tillbaka hela tiden. Aldrig mer än fem minuter uppkoppling i sträck.

Vilket j-a skitföretag Bostream är.

Hoppas att det blir bättre nu när BB köpt skiten.

Har samma problem. Fungerar i 2 minuter sen nere i en minut...
Börjar tröttna skarpt på det!

*trött på bostream*

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-16 23:05
Ursprungligen av thomas:

Nu har Bostreams Scream-tjänst i Stockholm legat nere i ett dygn. Dom har nån sorts fel på DNS-(domännamnserver)tjänsten som gör att man kan pinga kända IP-adresser, men det går inte att surfa eller hämta pop-mail, som båda kräver en fungerande name-resolve.

Om man ringer deras kundtjänst så säger dom "vi har ett större fel på scream i Stockholm, var god dröj med din felanmälan" och så blir man bortkopplad.

Så här har det varit sen i går kväll. Vad håller dom på med? Är det nån som vet?

Har haft bahnhof och Telia som leverantörer förut, men aldrig ett så långt fel. Och att fixa en DNS-koppling, kan det vara så svårt? Jag kan lägga in andras (tex Bahnhofs) DNS-serveradresser, men av nån anledning funkar det inte ändå. Det verkar som om http-paketen filtreras bort. har någon jättebrandvägg löpa amok? Varför får kunderna ingen info? Har Bredbandsbolaget helt enkelt lagt ner kundservicen för gamla bostream-kunder?

Tack vare att det ingår en modemaccess i Bahnhofs webhotell kan jag skriva detta, även om det är segt.

Om nån vet nåt är jag tacksam för en förklaring, även teorier om hur i h-e det kan gå så illa när det ändå går att pinga. Jag begriper inte!

Thomas

Testa med Telias DNS:er. Har funkat förut.
Eller med Bostream GBG (212.181.52.2 och 212.181.52.4). De funkar med Bostream ADSL, vet inte hur det e med VDSL...

mvh
b0bben

Är det bara publika DNS:er man vill köra kan jag rekommendera:

192.71.220.10 (Tele2s publika. Har hört att den ska avvecklas, men det har inte hänt än.)
och
4.2.2.1
4.2.2.2 (mest för att de är lätta att komma ihåg, samt förmedla per telefon osv till datorilliterära... )

Antagligen är jag undantaget som bekräftar regeln - eller hur man nu säger ...

Bortsett från en tid med rätt kraftiga inkörningsproblem för en sådär 3-4 år sedan, så har jag sedan dess aldrig haft några problem med Bostream - det har snurrat som ett klockverk.

Har också haft kontakt med kundtjänsten ett par gånger, och alltid fått väldigt bra hjälp - dessutom utöver förväntad service vid ett tillfälle.

Så, från mig, åtminstone en positiv röst i floran av negativa sådana.

: -)

Får delvis hålla med Michael eftersom jag har haft få problem med Bostream. Men om det är något stort problem så verkar de ha för vana att stänga ner kundtjänsten. Visst kan man förstå dem, det är säkert lättare att låta en telefonsvarare ge det besked majoriteten av kunderna ringer om den dagen, men har man något annat på hjärtat blir man lätt förbannad.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-17 00:16

Jo, men support under kontorstid (plus några timmar) är ju tämligen värdelöst. Om man får fel på uppkopplingen efter nio på kvällen eller under helger så kan man inte felanmäla. Nu verkar det dessutom som dom mörkar med support-tiderna: Jag har letat på deras sajt men hittar inga tidsangivelser alls. Testade nyss att ringa (ifall dom öppnat 24/7 igen) men fick bara en telefonsvarare i örat.

Jag har Bostream, inte Scream dock, utan Xstream. Före det hade jag (F)elia. Kundservice idag är väl inte precis något teleföretags starka sida. De verkar hyra ut den till någon som säger "jag kan inget göra, du skall ringa ett annat nummer". Samma med TV-bolagen. MEN medan jag hade anledning att ringa (F)elia mer än en gång i månaden i genomsnitt, så har jag haft 3 kontakter med Bostream på snart två år. Inte perfekt, men en höjdare vid jämförelse. (F)elia lyckades inte flytta mitt abbonemang (de fick tre chanser = 3x20 dagar utan internet för min del). Därefter fick Bostream ta över. Då innebar övergången dessutom 4x snabbare förbindelse till samma pris. Plus att de kunde leverera.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 10:28
Ursprungligen av thomas:

Nu har Bostreams Scream-tjänst i Stockholm legat nere i ett dygn.

Måste vara centrala Sth då...jag sitter i Älvsjö och har varit på hela tiden...

Jag hade väldiga problem med Bostream när jag skulle kopplas på Scream...hade inte lina i 25 dagar (över julen typisk nog) men efter det har det fungerat utan problem...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 13:48

bostream... never again

Mitt samlade intryck av bostream:

- dålig leverans
- långsamt
- dålig support
- dyrt
- utnyttjar konsumenterna

annars är det ju kalasbra.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-10-24 14:33

Mitt internet har legat nere sen den 1:e tack varje Adamobredband och dom verkar inte göra mycket heller för att hjälpa mig. Dom säger bara de kommer de kommer, men de gör de inte! Blir så less på dem.

1
Bevaka tråden