Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korrekt ip-adress men ändå inget internet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis installerat om systemet på min gamla mac. Internet vägrar fungera trots att datorn får en publik ip adress (83.xxx.xxx.xxx) Det går att pinga till och från datorn. Jag fattar ingenting. Jag har sett liknande problem på PC när jag försökt konfigurera en statisk ip- adress och glömt bort att ställa in DNS.Men här är det frågan om dynamisk ip och då skall man ju inte behöva ställa in DNS. Vad kan felet vara ?

Fredrik

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-17 07:47

Du ska ju kunna se i Nätverksinställningarna om du få ipnr till DNS:erna. Pröva annars att skriva in adresser till nån DNS. Precis som du skriver så verkar det ju vara att du har nån DNS.
I mappen Verktygsprogram finns Nätverksverktyg. Där kan du testa om Whois och Lookup.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-17 20:10
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Du ska ju kunna se i Nätverksinställningarna om du få ipnr till DNS:erna.

Här det lite lustigt. Jag ser ingen IP-adress till mina DNS-servrar när jag kör IP-adress via DHCP. Däremot så finns de helt i sin ordning i /etc/resolv.conf. Jag har inte kollat efter i dokumentationen att det ska vara på detta sättet. Mao om det är en bugg eller feature.

Kan du komma till 66.102.11.104 med webläsaren?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 12:14
Ursprungligen av mrubenson:

Kan du komma till 66.102.11.104 med webläsaren?

Jåpp, helt rätt - går det men inte google.se så har du ingen DNS-server ansluten…

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-17 20:08

Det finns ingen koppling mellan dynamisk IP-adress och DNS. Däremot är det brukligt att man får både IP-adress och IP-adresser till DNS-servrar när man dynamisk IP-tilldelning via DHCP.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-17 21:34

Tyvärr verkar det vara en feature. Jag ser inte heller några DNS:er i nätverksinställningarna, men de ligger i /etc/resolv.conf.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-17 21:59

Hm, ursäkta, jag var i min airportadmin i mina tankar, där syns dns-ip.:)

1
Bevaka tråden