Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig bildkvalitet i iMovie?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 09:19

Jag skall göra instruktionsfilmer för olika program. Nu började jag med AppleWorks, hur man gör ett snyggt dokument med text och bilder.

Med SnapzPro gjorde jag först 3 st .mov - filer och dessa tänkte jag sätta ihop i iMovie, vilken jag inte användt tidigare. Det var ju inte svårt, såg bra ut och lät bra.

Men då jag skulle välja att Dela ut ... för att verkligen få ihop det till en enda fil, så blev det en urusel kvalitet. Till och med när jag valt .dv (utan kvalitetsförsämring) blev det dåligt och dessutom ökade storleken från 60 MB till 1,2 GB!

Ingen idé att fortsätta, med andra ord.

Då klistrade jag ihop de tre filmerna till en med QuickTime Prof. Perfekt kvalitet, mycket enkelt. Så får jag väl göra i fortsättningen.

Men varför blir det så skruttigt i iMovie?

antar att du tittade på resultatet i quicktime pro? detta program, liksom många andra, tycker av någon anledning att det är en bra idé att visa dv-filmer i "low quality" som default även på en modern och snabb dator. all kvalitet finns i filen, och om du går in på egenskaper, väljer video track, quality, och klickar i high quality, så ska du se att det blir precis som du vill. sparar du filen nu kommer den att komma ihåg detta också.

/mattias
--
http://www.mattias.nu/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-21 01:23
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Jag skall göra instruktionsfilmer för olika program. Nu började jag med AppleWorks, hur man gör ett snyggt dokument med text och bilder.

Med SnapzPro gjorde jag först 3 st .mov - filer och dessa tänkte jag sätta ihop i iMovie, vilken jag inte användt tidigare. Det var ju inte svårt, såg bra ut och lät bra.

Men då jag skulle välja att Dela ut ... för att verkligen få ihop det till en enda fil, så blev det en urusel kvalitet. Till och med när jag valt .dv (utan kvalitetsförsämring) blev det dåligt och dessutom ökade storleken från 60 MB till 1,2 GB!

Ingen idé att fortsätta, med andra ord.

Då klistrade jag ihop de tre filmerna till en med QuickTime Prof. Perfekt kvalitet, mycket enkelt. Så får jag väl göra i fortsättningen.

Men varför blir det så skruttigt i iMovie?

Det du beskriver handlar om att du sparar om det i en annan upplösning/annat format än ursprungsfilen. Om du sparar en lågupplöst QTfil i DVformat så förstorar du storleken och får sämre kvalitet, därav det dåliga resultatet.

När du däremot bara gör en film av flera små i QT Pro kodar du inte om dem utan klistrar bara ihop dem. iMovie är gjort för DV och vad jag vet kan man inte ställa om inställningarna i projektfilen när man använder ett annat format. Däremot kan du förstås spara om det till något annat när du är färdig.

Om du tar en info om filmen (äpple+i) i QT ser du vad det är för format, upplösning mm. SnapzPro sparar helt säkert inte i DV!

tror inte att det är problemet. du har såklart rätt i sak, men eftersom det är skärmdumpar är de nog inte lågupplösta innan, speciellt som det ser bra ut i imovie innan export. jag tror fortfarande att det är "high quality"-inställnigen som spökar.

/mattias
--
http://www.mattias.nu/

1
Bevaka tråden