Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Språkstöd. Hur och varför?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borlänge
  • 2002-01-07 05:00

Vad har Apple egentligen för strategi angående möjligheten att implementera stöd för alla tänkbara språk i varje enskilt program?

Jag använder nu den internationella engelska OS X 10.1.2 och har via uppdateringar alltsedan OS X 10.0
upptäckt att några svensköversatta program har smygit sig in i mitt system. Visserligen har jag själv valt detta (genom System Prefs/International/Language), men de program som översatts och som jag erhållit verkar mer ha "offentliggjorts" av en tillfällighet än av någon genomtänkt strategi. Hittills finns Installer, iTunes 2 och Java Web Start på svenska i mitt annars engelska system.

Kommer fler program att översättas så att hela systemet successivt, via uppdateringar, fylls på med fler för att i slutänden stödja ALLA språk?

Kommer det att finnas någon möjlighet att språkuppdatera sin OS X-kopia till ett annat språk (t.ex. från engelska till svenska)?

• Medlem
  • 2002-01-07 07:28
Citat:

Kommer det att finnas någon möjlighet att språkuppdatera sin OS X-kopia till ett annat språk

Japp du behöver endast 25Mb filer från den "internationella" install CD:n, för att ha svenskt stöd också genom OS:et. Poängen är att tillskillnad från tidigare är det ingen skillnad på OS:et beroende på språkversion.

• Medlem
  • 2002-01-07 16:18

Men däremot är den svenska översättningen full med buggar, kanske inte språkmässiga sådana men däremot grafiskt där knapp bakgrunder etc inte storleksändrats korrekt för Svenska. Det finns även beblandningar på vissa knappar. Ett bra exempel är i uppdateringen, där man i vissa fall ska välja att acceptera en nedladdning eller ej. Där är knapparna växlade - trycker du på t ex "OK" så avbryts allt, men trycker du däremot på "Decline" så går detta in som OK.

Intressant va? Jäkligt slarvigt av de som översatt X.

Jag fick nog, och kör nu engelskt.

/fredrik

• Medlem
  • 2002-01-11 00:23
Citat:

Skapades ursprungligen av: Lukas:
Japp du behöver endast 25Mb filer från den "internationella" install CD:n, för att ha svenskt stöd också genom OS:et. Poängen är att tillskillnad från tidigare är det ingen skillnad på OS:et beroende på språkversion.

Jag installerade OSX när det inte fanns Svenskt språk, sedan har jag bara uppdaterat och har alltså forfarande inte svenskt språstöd i 10.1.2

Finns dom där 25Mb filerna att ladda ner någonstans?

/nix

1
Bevaka tråden