Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera program på?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-17 22:02

Jag undrar om man kan ha flera program av samma sort samtitigt på Mac OS X?
T.ex om man vill ha två Safarisidor uppe, kommer det gå utan problem? Hur gör man?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-17 22:31

Beror på vad du menar?!?

Kan du ha flera fönster öppna samtidigt i samma program? Ja.
Kan du ha flera program öppna samtidigt? Ja.
Kan du ha samma program öppnat flera gånger? Nej.
Kan du ha flera kopior av samma program öppet samtidigt? Ja.

Tänk på att det är skillnad på fönster och program.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-18 13:46
Ursprungligen av Kalle W:

Beror på vad du menar?!?

Kan du ha flera fönster öppna samtidigt i samma program? Ja.
Kan du ha flera program öppna samtidigt? Ja.
Kan du ha samma program öppnat flera gånger? Nej.
Kan du ha flera kopior av samma program öppet samtidigt? Ja.

Tänk på att det är skillnad på fönster och program.

Faktum är vissa program, Safari t.ex., kan öppnas flera gånger genom att starta dem från terminalen. Testa själv med att först starta Safari och sedan skriva följande i terminalen:

/Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari

Då körs en andra upplaga av Safari igång. Nytta med detta? Vet inte, men bevisligen tekniskt möjligt med en del program.

Ursprungligen av helmer:

Faktum är vissa program, Safari t.ex., kan öppnas flera gånger genom att starta dem från terminalen. Testa själv med att först starta Safari och sedan skriva följande i terminalen:

/Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari

Då körs en andra upplaga av Safari igång. Nytta med detta? Vet inte, men bevisligen tekniskt möjligt med en del program.

Det gick ju att starta Safari ruskigt många gånger.

(Någon kanske vill posta en skärmdump....)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-18 15:51

Tack för svaren. Jag har ingen mac, så det är därför jag undrar. Ska nog skaffa mig en...

Ursprungligen av adzam 1:

Jag undrar om man kan ha flera program av samma sort samtitigt på Mac OS X?
T.ex om man vill ha två Safarisidor uppe, kommer det gå utan problem? Hur gör man?

Jag fattar inte riktigt vad du menar men testa att trycka på command N

• Medlem
  • 2004-10-17 23:35

Ja, i stort sett alla win-användare tror att man stänger av programmet när man stänger det sista fönstert. Så är det alltså icke. Om du klickar i Dockan på tex Safari får du upp ett nytt fönster, men bara om du inte redan har några andra Safarifönster öppna. Det fungerar inte som in windows där du kan öppna fönster efter fönster genom att klicka på Explorer i Startmenyn.

Baron har rätt, "Fönster = Program" är en väldigt vanlig nybörjarföreställning, framförallt om man i huvudsak använt datorn till att surfa med IE i Windows.

adzam 1: Testa att slå på flikfunktionen i Safari (Safari->Inställningar...->Flikar->Aktivera fliksurfning). Det är ett smidigt sätt att ha flera sidor öppna samtidigt och fortfarande har överblick.

(Fliksurfning passar dock inte alla, men många som lär sig använda det börjar gilla det. En del trivs bra med flera separata fönster öppna samtidigt och växlar t.ex. med Exposé istället.)

• Medlem
  • 2004-10-18 15:02

Det var nog inte det trådskaparen menade...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-18 15:47
Ursprungligen av Baron:

Det var nog inte det trådskaparen menade...

Det har du nog rätt i. Besserwissern i mig kunde dock inte låta bli att korrigera ett felaktigt påstående.

• Medlem
  • 2004-10-18 17:14

Hoppas du inte blir avskräckt av beßerwißrar som helmer, bara... Välkommen till den ljusa sidan!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-18 17:47

Detta är en smula från ämnet. Varför har Apple frångått sina gränssnittsregler i GarageBand? Om man stänger fönstret i GarageBand avslutas programmet.

Det är en sak om andra mjukvaruutvecklare slarvar (se hur Microsoft härjar vilt i menyerna i Word...) men när Apple själv helt plötsligt gör så här så blir jag lite sur. Nu har jag lärt mig men många gånger när jag testat och lekt lite i GarageBand och sedan stängt fönstret för att sedan starta ett nytt projekt har jag blivit lika snopen.

Jag vet att man kan starta ett nytt projekt utan att stänga fönstret men jag gör så ibland av någon gammal vana.

marf, jag håller med dig. Det är en sak när "engångsprogram/desktop widgets" avslutas när man stänger den (tänker på iPhoto, iSync och kalkylatorn). Men när arbetsprogram gör så blir jag också lite sur.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-18 17:59

Slå på fliksurfning i Safari och tryck på Kontroll-T när du vill ha en ny flik.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-18 19:17
Ursprungligen av Mondo:

Hoppas du inte blir avskräckt av beßerwißrar som helmer, bara... Välkommen till den ljusa sidan!

Tackar!

• Medlem
  • 2004-10-18 20:45

Hur kunde det där bli ett citat av Mondo? Men jag bjuder på det...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-18 22:05
Ursprungligen av Baron:

Hur kunde det där bli ett citat av Mondo? Men jag bjuder på det...

Ops!

1
Bevaka tråden