Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dagstidningarna väljer Mac OS X

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-18 10:56

Dagstidningarna väljer Mac OS X framför Windows skriver IDG.

• Medlem
  • 2004-10-18 11:05

Det var i sanning en glädjande nyhet!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-18 11:47

Skojjigt.

Då är det alltså "allmänt känt" att tidningar börjar gå över till Wintel, samtidigt som en dåligt underbyggd (?) hobbyundersökning visar på att det föregående bara är skitsnack.

Undra vart sanningen finns. Någon borde göra en rejäl undersökning, till vilken nytta vet jag iofs inte.

• Medlem
  • 2004-10-18 12:07
Ursprungligen av Linus:

Skojjigt.

Då är det alltså "allmänt känt" att tidningar börjar gå över till Wintel, samtidigt som en dåligt underbyggd (?) hobbyundersökning visar på att det föregående bara är skitsnack.

Undra vart sanningen finns. Någon borde göra en rejäl undersökning, till vilken nytta vet jag iofs inte.

Vaddå dåligt underbyggd? Jag vet att iaf de största tidningarna i sverige kör i macmiljö och tänker byta till osx om de inte redan har gjort det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-18 12:38
Ursprungligen av Baron:

Vaddå dåligt underbyggd? Jag vet att iaf de största tidningarna i sverige kör i macmiljö och tänker byta till osx om de inte redan har gjort det.

Syftade på detta: "På eget initiativ gjorde han ett slumpvis urval av svenska dagstidningar som anonymt fick svara på frågor om sin datorutrustning."

Dåligt underbyggt kanske var fel att skriva, men det är ingen vetenskaplig eller allomfattande undersökning (och försöker nog inte vara heller) och man vet inte hur han har skrivit i pappren för att vinkla och så vidare. Vi vet alltså inget om undersökningen och kan inte ta den på särskilt stort allvar. Jag tänker inte referera till undersökningen som fakta, i varje fall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-18 12:21

Vad använder de stora drakarna DN, SvD, GP, AB, Expressen, UNT osv?

Ursprungligen av Mondo:

Vad använder de stora drakarna DN, SvD, GP, AB, Expressen, UNT osv?

Både Expressen och Aftonbladet har genom åren varit väldigt starka på Mac.

Expressen har haft det lite tyngre, med påtryckningar uppifrån om att titta på en generell PC plattform - som tur är har de en mycket Mac lojal IT-grupp samt användarskara, och är nu än starkare på plattformen.

DN kommer tyvärr att gå över i princip helt och hållet på en PC plattform, i och med byte till nytt redaktionellt system. Trist, DN har kört Mac i många, många år fram till nu.

• Oregistrerad
  • 2004-10-18 13:20
Ursprungligen av Michael Hammarström:

DN kommer tyvärr att gå över i princip helt och hållet på en PC plattform, i och med byte till nytt redaktionellt system. Trist, DN har kört Mac i många, många år fram till nu.

Det redaktionella systemet i fråga stöder både PC och MAC, OSX-versionen är dock ännu ej färdig.

• Medlem
  • 2004-10-18 12:37

Vafalls? Ska DN gå över till PC? Stockholm City har precis börjar köra i OSX. Sydsvenskan ska mig veterligen göra samma sak. UNT kör mac, men om de ska byta vet jag inte. (Drake? Nu var du snäll mot UNT. ) HD/NST, sveriges största lokaltidning, kör PC. NWT i samma koncern oxå tror jag.

• Medlem
  • 2004-10-18 12:45

SvD kör mac, iaf på fotoavdelningen.

Ursprungligen av laax:

SvD kör mac, iaf på fotoavdelningen.

Har för mig att de kör gamla beiga OS 9-burkar för DTP:n också. Enligt en notis i Computer Sweden, efter domedagsartikeln dagen före, har SvD inga planer på att överge macplattformen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-18 13:14

Varför skulle de nöja sig med en sämre plattform?

Ursprungligen av Mondo:

Varför skulle de nöja sig med en sämre plattform?

Korkade IT-chefer!

Dåligt know how.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-19 21:38
Ursprungligen av pizzabudet:

Korkade IT-chefer!

Dåligt know how.

Och varför har dessa kretiner välbetalda jobb medan många betydligt mer kompetenta personer går (deltids)arbetslösa eller jobbar för svältlöner?

Ursprungligen av Mondo:

Och varför har dessa kretiner välbetalda jobb medan många betydligt mer kompetenta personer går (deltids)arbetslösa eller jobbar för svältlöner?

De kan HPs hela program och brukar gå på MS luncher...

• Medlem
  • 2004-10-18 13:31

Vilket system är det? Scoop?

• Oregistrerad
  • 2004-10-18 13:33
Ursprungligen av Baron:

Vilket system är det? Scoop?

Nix! :

http://www.anygraaf.se/products/doriss.htm

När Expressen har sk "Städa din dator" artiklar brukar man oftast kunna se en mac på bilden...fast tipsen gäller såklart PC

Hetsig diskussion som följer den artikeln.. Har ni läst inläggen under den?

/Stefan

Mycket sandlåda över den diskussionen.

• Oregistrerad
  • 2004-10-21 11:40

DN kom inte ut idag (21/10) på grund av IT-problem... (ok, vissa ställen fick tidningen)
Vad var det som strulade?

Ursprungligen av carma:

DN kom inte ut idag (21/10) på grund av IT-problem... (ok, vissa ställen fick tidningen)

Övergång till Windows kanske?

Ursprungligen av Michael Hammarström:

SR kör Windows numera, det blir ofta avbrott i nyhetssändningar när de inte får igång inslagen. Väldigt ofta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-21 13:22

Enligt IDG hade DN problem att skicka tryckorginalen till tryckerierna ute i landet.

Stockholm med omnejd lär inte ha drabbats lika hårt...

-T

Ursprungligen av carma:

Min mamma jobbar som annons-säljare på A-presstidningen Folket i Eskilstuna. Där har det rent redatktionella arbetet fortgått i mac-miljö (os 9.x) medans bokningar av annonser etc. har gjorts i windowsmiljö. Så har det varit i flera år.

För ett tag sedan gick man över till mac för alla medarbetare och kör nu osX med classic-stöd för de apps som inte finns till osX.

Kul.

1
Bevaka tråden