Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac eller Power Mac G5?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-18 21:19

Tänkte köpa mig en mac och undrar hur bra nya iMacen är? Priset är ju lågt för att vara apple. Tänkte främst använda den till att surfa med, designa webbsidor med (Dreamweaver), grafik (Photoshop) samt 3D-modellering (Blender 3d).

Funkar detta bra med en iMac eller bör jag köpa en Power Mac? Räkna in den ekonomiska biten i ert råd också. (Dvs om imacen klarar av det jag vill smidigt och bra så köper jag hellre den än den dyrare Power Macen.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-18 22:03

Det är väl mycket en prisfråga. En iMac G5 20 tum kostar från 20 000 kr och är väl så snabb. En Power Mac G5 dual 1,8 med motsvarande skärm (Apple Cinema Display 20 Alu) kostar 21 000 plus 14 500 = 35 500 kr. Plus extra minne. Då får du dubbelt så mycket prestanda, utbyggnadsmöjligheter, Firewire 800 osv. Men frågan är om du inte klarar dig med en iMac 20 tum fullproppad med minne och allt extra lull-lull.

Ursprungligen av C.K.:

Tänkte köpa mig en mac och undrar hur bra nya iMacen är? Priset är ju lågt för att vara apple. Tänkte främst använda den till att surfa med, designa webbsidor med (Dreamweaver), grafik (Photoshop) samt 3D-modellering (Blender 3d).

Funkar detta bra med en iMac eller bör jag köpa en Power Mac? Räkna in den ekonomiska biten i ert råd också. (Dvs om imacen klarar av det jag vill smidigt och bra så köper jag hellre den än den dyrare Power Macen.)

Ska du köra mycket tung grafik så är en G5 Powermac given. iMacens svagaste länk är ju grafikkortet.En PM G5 får ju längre livslängd. Och köper du en bra stor CRT skärm till datorn istället för en LCD så blir prisskillnaden inte så stor och du får dessutom bättre färgåtergivning.

Kanske man kan få åtminstone en liten fingervisning om prestandaskillnader i den här jämförelsen mellan olika Macar. Man får möjligen en liten antydan om vad de respektive maskinerna presterar när det handlar om 3D om man klickar sig vidare till deras test av olika spel som kräver snabb hantering av 3D-grafik.

Jag skulle ha valt en PowerMac G5 om jag vore dig!

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-26 16:12
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Jag skulle ha valt en PowerMac G5 om jag vore dig!

Jag håller inte med ovan, då prestandan i Blender, Photoshop och Dreamweaver hänger på processorn och inte vilket grafikkort du har.

Se bara till att mata in tillräckligt med minne (gärna 1024MB). Prestandaskillnader märker du om programmen du använder dig av behöver arbeta mycket med hårddisken.

Läs mer information här,
http://www.macintouch.com/imacg5/benchmarks.html

Det du bör tänka på är att du inte har alla möjligheter att uppgradera den med nya komponenter (som nämnt ovan).

Som sagt... köp en iMac och ta en iBook som bonus till samma pris av en Power Mac.

1
Bevaka tråden