Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högre latency med USB-ljudkort?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-19 09:22

Jag har en blåvit G3:a på 450 MHz med 640 MB ram som jag kör Cubase SX 1 på. Till denna har jag ett Audiophile USB kopplat. Det funkar hyffsat, men jag kan inte ställa ner bufferten till under 512 samples i Cubase, då börjar det spraka och knastra och ha sig. Samtidigt är det precis på gränsen till att bli irriterande att spela, när man märker att ljudet hörs precis efter anslaget.
Jag antar att det förmodligen skulle funka bättre med ett PCI-kort, men jag vill gärna ha det bekräftat innan jag säljer det jag har nu och köper något annat.
(Köpte det här USB-kortet för att använda med min iBook först).

Det där låter skumt. 2-kanaler ut/in (för det är väl vad ljudkortet klarar va?) utan knaster ska inte vara några problem. Har du verkligen senaste drivrutinerna till ljudkortet?

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-19 11:37
Ursprungligen av Killergull:

Det där låter skumt. 2-kanaler ut/in (för det är väl vad ljudkortet klarar va?) utan knaster ska inte vara några problem. Har du verkligen senaste drivrutinerna till ljudkortet?

Japp. Laddade hem dem igår.
Det funkar ju fint när jag kör med 512 samples i buffert, men det är snudd på att det blir irriterande att spela då...
Sen känns det på något sätt "fel" att köra med ett USB-kort när man har en maskin med PCI-platser i.
Har fått för mig att det ger högre processorbelastning och så?

Det har nog då mer att göra med att du kör en G3:a samtidigt som du kör nåt tyngre VST-Instrument. Kör du dessutom Cubase SX för Mac (och kanske OSX?) samtidigt förklarar det saken än mer.
Jag har en Mac med nästan exakt prestanda som din fast ett PCI-ljudkort. Liknande saker som knaster o pop samt fördröjningar när man spelar händer då också.

Ny G5:a är mitt förslag...

1
Bevaka tråden