Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antivirusprogram

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höör
  • 2004-10-19 10:50

Vilket antivirusprogram är det bästa?
Vissa säger att det är dags att använda antivirusprogram nu.
Andra (experter) säger att jag behöver inte bry mig för det är så extremt liten risk när man använder mac.
Visst är det bra och ansvarsfullt att använda något antivirusprogram?
Vissa virus ligger ju och "väntar" på att flytta sig till en Windowsburk.

/Lars

Det känns drastiskt att börja med Antivirus för Mac OS X.

Se till att bara använda scannad epost, ta inte emot några bilagor och använd en bra brandvägg så bör du klara dig fint. Se upp med vad du laddar ner ifrån nätet också såklart.

Exempelvis mac.se mailen scannas automatiskt och alla virus dödas innan dom når fram.

Risken för att sprida vidare virus till folk med PC borde väl vara närmast obefintlig, så länge man undviker att vidarebefordra mail med skumma bilagor, vilka kommit från någon annan PC?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-19 13:00

Symantec hade för ambition att Antivirus för Mac även skulle skanna efter Windowsvirus. Jag vet inte vad det blev av. Samtidigt känns det lite långsökt att man omedvetet skulle föra vidare ett Winowsvirus som landat på en Mac till en PC.

Än så länge är det mkt låg risk med virus på OSX, men håller sig den positiva trenden, så är det väl bara en tidsfråga innan ett första riktigt virus dyker upp.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-19 14:05

http://www.clamav.net/ < OpenSource och finns även en grafiskklient till OSx, Win mm .

• Medlem
  • Höör
  • 2004-10-19 20:19

Virus vara eller inte vara

Tack för råden!
Har kollat på ClamXav
Verkar vara litet och smidigt för den som vill ha skydd.

Lars

• Medlem
  • Höör
  • 2004-10-30 00:46

Jag har lagt in det och kört två "provningar"...
alltså skannat av några mappar. Verkar fungera utan problem och Clam hittade inga virus som vanligt...Det är väl att vara lite prillig men nu har jag ett antivirusprogram.
/L
:eek:

Risken är nog väldigt liten att bli drabbad av virus. Men av ren erfarenhet så tar jag det säkra före det osäkra och har antivirusprogram installerat. Detta tillsammans med en effektiv brandvägg tryggar tillvaron. Men den största faran med virus är den som sitter framför spakarna vid datorn. Vanlig aktasmhet, dvs inte öppna bilagor från okända kontakter, inte ladda ner saker hejvilt från nätet. Tänka sig för innan man klickar på saker och ting... Det hjälper i 99 fall av 100 för att inte bli smittad av virus, även på PC.

En bra brandvägg tycker jag är viktigare än ett antivirusprogram.

• Medlem
  • Höör
  • 2004-10-30 00:57

Jepp
Håller nog med..Brandvägg är viktigast

Hej

Jag är nybliven Macägare och känner mig väldigt osäker på allt faktiskt. Hur är det egentligen med virus till Mac? Kan man bli smittad genom att bara surfa runt på nätet?

• Oregistrerad
  • 2004-11-04 19:53
Ursprungligen av RoggaHa:

Hej

Jag är nybliven Macägare och känner mig väldigt osäker på allt faktiskt. Hur är det egentligen med virus till Mac? Kan man bli smittad genom att bara surfa runt på nätet?

Gör så att du går till ex.v. www.symantec.com och söker på deras virussidor över rapporterade virus för OS X eller BSD…
(du lär iofs inte hitta något som är aktuellt, mer än den obskyra trojanen "opener" som det visst är ett helsike att installera…)

Att bli smittad bara genom att surfa runt är det hyfsat liten risk för oavsett plattforn, även om en gammal ouppdaterad Expl./XP kan ligga lite pyrt till (det där med gdiplus.dll har ju som tur var inte tagit fart ännu och "drag'n'drop" har väl inte blivit så spritt)

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-11-04 20:01

jag brukar ladda ner virus och sånt med flit, och när man får kedjebrev på msn där det står "akta dig för användaren x@x.com för han sprider på ett virus" så brukar jag adda användaren i fråga. mac = god mode

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-13 19:35

Det finns inga virus för Mac och därför behövs inga antivirusprogram.

Ursprungligen av Mondo:

Det finns inga virus för Mac och därför behövs inga antivirusprogram.

Det är fel, det finns ca 60st virus för mac, ca 95000 virus för PC. Däremot verkar det inte finnas några direkt skadliga virus för mac.

Antivirusprogram är bra att ha ifall man får ett mail som är smittat med ett PC virus, det drabbar inte en själv men man kan ju hindra att det sprids vidare om man till exempel vidarebefodrar mailet.

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-11-13 21:06
Ursprungligen av mrsandin:

Det är fel, det finns ca 60st virus för mac, ca 95000 virus för PC. Däremot verkar det inte finnas några direkt skadliga virus för mac.

Och av dom är alla till MacOS pre X eller hur?

Ursprungligen av Kentor:

Och av dom är alla till MacOS pre X eller hur?

Det har jag ingen koll på faktiskt, men säkerligen den större delen. Jag har bara hört talas om två st virus för OS X. Det ena är ett virus som döper om mp3 låtar, jobbigt men inte så farligt för datorn... Det andra är det senaste som varit omtalat, men det krävs administratörsrättigheter för att installeras och är med andra ord rätt svårt att få utan att man själv installerar det.

1
Bevaka tråden