• Medlem
  • 2004-10-19 17:05

Hej!
Har en Formac 2010 TFT skärm inköpt för två år sedan. Den används mot en G4 med ett ATi Radeon 8500 kort. Kör senaste version av OSX. Det har hänt för ca ett år sedan och nu igen att skärmen plötsligt tappar bort sin bildskärmsprofil (vid omstart). Det går ej heller att välja i bildskärmsinställningar vare sig originalprofilen eller de kalibreringsprofiler som man gör med hjälp av kalibreringsprogrammet. De självgjorda finns dock kvar i ColorSync mappen i min användarmapp. Normalt skrivs skärmens namn ut i fönsterlisten på bildskärmsinställningar, tex Formac 2010 TFT. När detta problem dyker upp står det i stället RX231C.

Det problem jag får när skärmen identifierar sig som RX231C är bla:
*Urvattnade färger (går att kalibrera bort)
*Endast standard upplösningen 1200x1600 fungerar. Under de andra blir det ett kaleidioskopiskt kaos.
*Bilden tenderar att flimra
*Värst av allt, det är inte säkert det blir någon bild alls. Skärmen kommer inte ur standby läget. (varade i en vecka får ca ett år sedan).

Felet ligger inte hos operativsystemet. Lika om jag botar i OS 9. Har provat den på andra datorer med olika bildskärmskort. Där kan skärmen bete sig lite hur som helst. På en ny PC med bra kort funkade den inte alls. Gemensamt på de datorer där jag fått bild är att den identifierar sig som RX231C, men med störningar i bilden.

Den är köpt hos Macoteket. Två gånger för ett år sedan lämnade jag in skärmen till dom. De fick en "RX231C" bild och tycket att det var ok. Hos mig funkade den inte alls då. Det löste sig efter tre veckors strul och då hade jag otaliga gånger zappat PRAM och NVRAM, tagit ur batteriet och tryckt på lilla knappen bredvid batteriet osv. Vad som riktigt löste problemet då vet jag inte. Helt plötsligt efter en omstart identifierade sig skärmen som Formac 2010 TFT igen och allt funkade i ett år.

Nu är det som framgått lika igen. Har provat hela zappnings proceduren utan resultat. Har dock en skaplig "RX231C" bild och kan jobba med skärman. De andra upplösningarna funkar inte och det finns tendenser till flimmer i bilden ibland.

Finns det någon här som har råkat ut för något liknande med sin bildskärm eller finns det någon som kan tekniken bakom bildskärmar som kan komma med en hint om vad som är problemet.

Jag misstänker att det finns ett parameterminne i skärmen som strular. Någon som känner till något om det?

Sån't här går en på nerverna.

Beppe