Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var tillverkar Apple sina datorer?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

och hur är arbetsförhållandena där de tillverkas?

Var tillverkar Apple sina datorer?

I Europa tillverkas dom i Cork på Irland. Såvitt jag har förstått är det stötvis produktion och anställda tas in för olika serier. Inget jättekvalificerat arbete och inte välbetalt.

I USA tillverkar man i Sacramento känner jag till.

Mycket tillverkas av tredjepartstillverkare i Taiwan och Kina för att spara pengar.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-19 21:37
Ursprungligen av freemanen:

och hur är arbetsförhållandena där de tillverkas?

Antagligen inte bättre än på någon annan arbetsplats i "3dje"världen.

Ursprungligen av lionfromzion:

Antagligen inte bättre än på någon annan arbetsplats i "3dje"världen.

Jo något bättre arbetsförhållanden lär det råda än i riktiga sweatshops . Apple har ju ganska gott rykte vad gäller miljö och arbetsvillkor något som gör att de noga kontrollerar sina underleverantörer och när tillverkarna väl fått Appleuppdrag så vill de nog inte förlora Apple som kund.

• Oregistrerad
  • 2004-10-19 23:39
Ursprungligen av Errol Garner:

Jo något bättre arbetsförhållanden lär det råda än i riktiga sweatshops . Apple har ju ganska gott rykte vad gäller miljö och arbetsvillkor något som gör att de noga kontrollerar sina underleverantörer och när tillverkarna väl fått Appleuppdrag så vill de nog inte förlora Apple som kund.

Nja, jag vet inte riktigt - då skulle de knappast ha fabriker i Kina.

Jag höll på att kräkas när jag insåg att min dyra nyinköpda ipod var tillverkad där

Ursprungligen av kers:

Nja, jag vet inte riktigt - då skulle de knappast ha fabriker i Kina.

Jag höll på att kräkas när jag insåg att min dyra nyinköpda ipod var tillverkad där

Lite naiv ? Nästan all elektronik tillverkas ju i Kina eller i närheten även om det står annat på etiketten. Vad gäller kvalitén så håller många kinesiska fabriker absolut världsklass mycket är helautomatiserat.

Låt inte diskussionen gå in på politik!
Politiska diskussioner hänvisas till tex. Aftonbladet

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-19 22:13

Förmodligen varken bättre eller sämre förhållanden än hos någon annan tillverkare.

Powermac och inget annant monteras i Cork fabriken.
Så mycket vet jag.
Tänk på att Apple är ett amerikansk företag och lever efter amerikanska anställningsregler.

Apple tillverkar sina bärbara datorer på samma jättefabriker i Taiwan som exempelvis HP, Acer och IBM såvitt jag vet.

(rensade bort lite diskussioner om politik - ta det på Offtopic istället)

eMac har väl producerats i Tjeckien?

Jaså, det visste jag inte. Hittade denna artikel: "Not built by Apple": http://www.nwapplpkrs.org/news/sep/notbuilt.html

• Medlem
  • Örebro
  • 2010-11-16 16:38

Gammal tråd. Men var tillverkas Apples datorer idag? Kina?
Sker det någon tillverkning i Cork idag eller är det bara ompaketering/ihopsättning av delar?

Har beställt en en ny imac och den verkar ju komma direkt från Cork i alla fall. Däremot skickas de bärbara från Kina?

Såvitt jag förstår är det bara kina som gäller nuförtiden för imac/bärbart/ipad/ipod, beställer du en dator via Applestore som är standard kan de nog levereras från Irland där de finns på lager. Är det build-to-order så går ordern direkt till kina.

När det gäller MacPro sätts de nog ihop i irland fortfarande enligt denna artikel från i somras :

Apple breaks the 2,000 jobs mark | Irish Examiner

• Medlem
  • Huddinge
  • 2011-05-01 13:04

Det låter inte som ett problem som är specifikt för Apple.

Det gör väl inte saken bättre?

1
Bevaka tråden