Visst, den underliggande prestandan i OS X verkar det inte vara något fel på...vilket gör OS X till något av en Ferrari som inte känns som den går snabbare än 80 km/h. Detta oavsett hur mycket du lastar på den, förutom att farten minskar om du skulle få för dig att dra igång stereon och spela lite musik. (Det vet alla som märkt hur OS X blir långsammare av att iTunes tuffar på i bakgrunden. Vill man bli förskräckt kan man ju skriva top i terminalen och se exakt hur många procent av cpu:n som iTunes käkar. Men det är en annan diskussion...)
Men när det gäller grafikprestandan verkar det alltså som det är kört med nuvarande hårdvara. Eller?
Vad jag förstår förlitar sig OS 9 mycket på att Quickdraw-funktionerna för scrollning m.m acceleraras av grafikkortet. Stänger man av sina grafikkortsdrivrutiner i OS 9 får man scrollprestanda liknande den i OS X.
Men hur fungerar egentligen Quickdraw-accelerationen på ett vanligt grafikkort? Den kan knappast ligga direkt i hårdvaran, utan måste väl ligga i firmwaren, så att exempelvis ett Geforce 2 kan fungera både på Mac och PC (då med directdraw-stöd eller vad det heter, i pc-firmwaren), alltså olika firmware som stöder olika grafikrenderingssystem på olika OS.
Det borde inte vara omöjligt att accelerera även Quartz 2D-funktioner på grafikkortsnivå - bara man byter ut garfikkortsfirmwaren, slänger ut de gamla Quickdrawrutinerna och istället lägger in nya fräscha som lirar med Quartz.
Eller ligger problemet i att Quickdraw är pixelbaserat och Quartz är vektorbaserat, vilket inte alls passar sig i våra gamla Quickdraw-kort?
Och hur fungerar grafikacceleration på PC, där scroll och window resizing flyter som smält smör på de flesta burkar?
Finns det någon riktig hardcore-tekniker därute som kan förklara?
[ 09-01-2002: Meddelandet ändrat av: ceder ]