- fjellis
- Medlem ●
- International user
Infiniband-kort för PCI-express: http://www.mellanox.com/news/press/pr_021004.html
På tal om opertivsystem för kluseterapplikationer, borde inte Darwin vara ett alternativ att köra på ett Xserve-baserat kluster? Det är ju in princip en teckenbaserad version av MacOS X utan overhead i form av GUI och liknande...
Kanske inte på fullt så låg nivå som enbart Darwin utan OSX som inte har GUI igång. Big mac kör OS X med GUI avstängt. De arbetar enbart i CLI miljö. Men som de själva säger så kör de OS X. De säger inte att de kör Darwin.
Nu kan jag inte säge exakt var skillnaderna går man jag är övertygad om att kör du enbart Darwin så medförljer inte alla tecknologier som OSX har inbyggt i sig och då menar jag inte AQUA.
har ni kollat in superdatorn med 600 g5:or på .mac? stod inge pris men man måste räkna in att 600 g5 är betydligt snyggare än dells grå burkar..
Det är säkerligen den som vi diskuterar (BigMac). Men vi diskuterar inga grå Dell-burkar. Dells maskiner är svarta sedan länge. Men det är inga sådana som KTH köpt utan rackmonterade servrar (typ Xserve). Moderna stora klusterdatorer är rackmonterade eller bladeservers. Inte vanliga datorburkar på lagerhyllor. Sådana tar alldeles för stor plats.
Hej!
För ett par år sedan jobbade jag som operatör och front-line support på PDC på KTH.
Kan avslöja att väldigt många faktorer spelar in i en sådan upphandling och att Apple-maskiner används flitigt på KTH. Apple har inte diskvalificerats pga religion, kan jag nästan svära på.
En faktor som är avgörande är att till x86 plattformen har KTH tillgång till Intels extremt bra kompilatorer för C och även mycket bra kompilatorer och annan mjukvara där man inte har tillgång till källkoden, och därför kanske inte kan kompilera om. Ett exempel är att jag själv sett kod köra i princip dubbelt så snabbt efter att ha kompilerats med Intels kompilatorer jämfört med GCC. Nu borde iofs IBM ha bra saker för Power5-plattformen som G5:orna bygger på (eller var det Power4?, kommer inte riktigt ihåg).
Jag är inte längra anställd på KTH och representerar därför inte den institutionen men hoppas att jag rett ut åtminstone ett par frågetecken.
Ha det bra
/hpe
Det är säkerligen den som vi diskuterar (BigMac). Men vi diskuterar inga grå Dell-burkar. Dells maskiner är svarta sedan länge. Men det är inga sådana som KTH köpt utan rackmonterade servrar (typ Xserve). Moderna stora klusterdatorer är rackmonterade eller bladeservers. Inte vanliga datorburkar på lagerhyllor. Sådana tar alldeles för stor plats.
Vet inte jag... Här är ju två (Nicklas Högås länkade till dem tidigare i tråden), det är nog Virginia Techs som kallas Big Mac om jag inte missminner mig:
Virginia Tech (Big Mac?), 1100 Xserves.
COLSA MACH 5, 1566 Xserves.
Vet inte jag... Här är ju två (Nicklas Högås länkade till dem tidigare i tråden), det är nog Virginia Techs som kallas Big Mac om jag inte missminner mig:
Virginia Tech (Big Mac?), 1100 Xserves.
COLSA MACH 5, 1566 Xserves.
vet inte helelr vilken som är bigmac
colsa kalls ju mach 5 så den är det nog inte å kolla rman på filmen om VT så sägs inte namnet bigmac någon gång.. hm..
jag tror inte heller den med 600 är för den är ju ägd av ett mindre företag...!?
vet inte helelr vilken som är bigmac
colsa kalls ju mach 5 så den är det nog inte å kolla rman på filmen om VT så sägs inte namnet bigmac någon gång.. hm..
jag tror inte heller den med 600 är för den är ju ägd av ett mindre företag...!?
Orkade inte kolla länken, men jag gissar att det är maskinparken som användes för att restaurera Star Wars-trilogin inför dvd-släppet.
nej det kan givetvis vara rackmontage, å färgen får vara grå eller brun eller svart det spelar ingen roll "grå burkar = PC".
du säger att det tar för stor plats men det verkar ju inte som det tar för stor plats varken för VT (innan uppgradering til xserve) eller för då bigMac om den nu heter så. jag tro inte heller att utrymmet är det mest avgörande om man vill invester 13 mille i en dator (jaja många datorer), den ska kunna leverera..
Om vi nu skall räkna med strömåtgång och lokalhyra bör man kanske räkna med institutionens eventuella realtion till hårdvarutillverkaren och de kostnader som kan uppstå när saker och ting inte fungerar som de ska. Dell har en makalöst bra support och byter ut felatktig hårdvara utan att blinka. Apple i Europa är inte direkt berömda för samma egenskap.
Om vi nu skall räkna med strömåtgång och lokalhyra bör man kanske räkna med institutionens eventuella realtion till hårdvarutillverkaren och de kostnader som kan uppstå när saker och ting inte fungerar som de ska. Dell har en makalöst bra support och byter ut felatktig hårdvara utan att blinka. Apple i Europa är inte direkt berömda för samma egenskap.
Är nog tyvärr beredd att hålla med - DELL sverige är nog lite mer alerta än Apple Sverige... så är det bara...
Det stämmer att det är Virginia Techs kluster som kallas "Big Mac".
De körde alltså PowerMac G5 från början, men har bytt, eller håller på att byta, sin maskinpark mot Xserve (de byter till en specialmodell som inte kan köpas på Apple Store för närvarande, med 2x2,3 Ghz G5:or.)
Man kanske även bör framhålla att Xserve finns i en specialkonfiguration som heter cluster node, och som är strippad från allt som inte behövs i sammanhanget. 2x2 Ghz kostar $2,999 på amerikanska Apple store.
---> hpe: Tack för uppgifterna. Det är trevligt att se att Apple troligtvis har varit med i bedömningen, och det är nog inte överraskande om KTHs val baserades på just sådana faktorer som du nämner.
klipp
Man kanske även bör framhålla att Xserve finns i en specialkonfiguration som heter cluster node, och som är strippad från allt som inte behövs i sammanhanget. 2x2 Ghz kostar $2,999 på amerikanska Apple store.
klipp
Öka på till 8GB DDR-minne så blir priset $7,649.00. En motsvarande strippad Dell Poweredge 1850 med 2x3,4GHz 64-bit Xeon och 8GB DDR2-minne (vilket är vad KTH enligt artikeln köpt) kostar just nu cirka $7,900.
Öka på till 8GB DDR-minne så blir priset $7,649.00. En motsvarande strippad Dell Poweredge 1850 med 2x3,4GHz 64-bit Xeon och 8GB DDR2-minne (vilket är vad KTH enligt artikeln köpt) kostar just nu cirka $7,900.
Är det verkligen säkert att VT, COLSA och KTH köper sitt minne av tillverkarna då? Var har du hittat information som säger att de köper minne av tillverkarna? Vi vet ju alla att Apple och Dell tar ut rejäla överpriser jämfört med priset på minne från en separat leverantör.
Apple brukar även när det gäller vanliga konsumenter rekommendera dem att köpa minne någon annanstans. Det är helt orimligt att KTH skulle köpa 8 GB minne på Apples Store. (Om de inte lyckades göra en deal med rimliga priser.) Det var väl du som påminde oss om att de förmodligen inte är särskilt dumma när de väljer sin utrustning?
Jag bryr mig inte det minsta om var de köper sitt minne, även om jag skulle tro att de av garantiskäl köper hela datorn med allt i den från samma ställe. Dessutom så får de kraftiga kvantitetsrabater oavsett om de köper från Dell eller Apple, så priserna totalt sett stämmer inte heller.
Att ni bara orkar hugga på en sådan sak.
Jag bryr mig inte det minsta om var de köper sitt minne, även om jag skulle tro att de av garantiskäl köper hela datorn med allt i den från samma ställe. Dessutom så får de kraftiga kvantitetsrabater oavsett om de köper från Dell eller Apple, så priserna totalt sett stämmer inte heller.
Att ni bara orkar hugga på en sådan sak.
Hugga? Är väl ingen som hugger här? Vi bara pratar och diskuterar ju lite gemytligt tillsammans
Jag reagerar nu på det faktum att du först använder priser från respektive företags webbshop som argument, sedan skriver du i ditt nästa inlägg att du inte bryr dig. Hur hänger det ihop? Varför använder du dessa argument om du inte bryr dig?
Vi är väl alla här överens om att KTH hade sina skäl att investera i Dell-noder eftersom de säkerligen är mest kostnadseffektiva för den typ av beräkningar de skall utföra. För andra ändamål har kluster byggda på Xserve visats sig mer kostnadseffektiva, inget konstigt med det.
Personligen tror jag det kommer dyka upp ett och annat Xserve-kluster i Europa också de kommande åren, om den framgång Xserve har haft på en amerikanska kluster-markanden smittar av sig hit.
Det vore intressant att veta hur många kluster som nyinstalleras per år, och hur många av de som är byggda på Xserves respektive "PC-hårdvara". Först då kan vi få en bild av hur framgångsrika Apple är på den marknaden.
Det är inget perfekt sätt att mäta på. COLSA tänker till exempel efter hand skala upp (inte nyinstallera) sitt kluster:
"According to Whitlock, the Colsa project leader, it's not inconceivable to use up the facility's remaining space to someday push MACH 5 to run 70 teraflops - three times its initial maximum speed."
Det är inget perfekt sätt att mäta på. COLSA tänker till exempel efter hand skala upp (inte nyinstallera) sitt kluster:
"According to Whitlock, the Colsa project leader, it's not inconceivable to use up the facility's remaining space to someday push MACH 5 to run 70 teraflops - three times its initial maximum speed."
Det finns inga perfekta sätt att mäta sådant på, bara ungefärliga.
Det är vi nog rätt medvetna om allihopa.