Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Headset till iChat

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 17:22

Vi satt och lekte med ljudchatt i iChat på jobbet. Nu hade vi bara en mick men ändå. Funkar det att köra med en sån 99:- usb-headset som pojkarna använder till kuta-skjuta-spel?

Där har man ju en ganska billig form av ip-telefoni, men man ju inte ringa upp om den andra inte är påloggad, men det kanske bara är bra...

iChat fanns inte på listan, men det rör sig ju om ljud i alla fall.

Inte säkert. En "kuta-och-skjuta"-mik för 99 kronor är säkert en "död" mic, alltså har ingen egen strömtillförsel/batteri. Sådana funkar inte i till exempel G4 MDD (som kräver line-in, med starkare signal), tror det är likadant för flera modeller. Du behöver, i så fall, något av följande:

1. En strömförsörjd mikrofon
2. En förstärkare. (+ mikrofon givetvis)
3. En iMic (det är ingen mikrofon, så du behöver fortfarande en sådan)
4. En USB-mikrofon
5. En iSight (inte seriöst, men kanske ?...)

Ursprungligen av pontusuggla:

Vi satt och lekte med ljudchatt i iChat på jobbet. Nu hade vi bara en mick men ändå. Funkar det att köra med en sån 99:- usb-headset som pojkarna använder till kuta-skjuta-spel?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Inte säkert. En "kuta-och-skjuta"-mik för 99 kronor är säkert en "död" mic, alltså har ingen egen strömtillförsel/batteri. Sådana funkar inte i till exempel G4 MDD (som kräver line-in, med starkare signal), tror det är likadant för flera modeller. Du behöver, i så fall, något av följande:

1. En strömförsörjd mikrofon
2. En förstärkare. (+ mikrofon givetvis)
3. En iMic (det är ingen mikrofon, så du behöver fortfarande en sådan)
4. En USB-mikrofon
5. En iSight (inte seriöst, men kanske ?...)

total förvirring.

Ursprungligen av Andersson:

total förvirring.

Ooops! Såg inte "USB" före headset. Trodde inte PC-muppar hade sånt.
GLÖM ALLT JAG HAR SKRIVIT!

• Oregistrerad
  • 2004-10-20 22:55

Finns det inte så man kan använda ett bluetooth-headset?
SKD:er för ljud in/ut på bluetooth kom ju för bra länge sedan…
(Hade jag haft ett headset här så skulle jag provat men Apple säger att bluetooth-headset funkar med iChat AV < http://www.apple.com/bluetooth/ > och det måste ju vara klart coolast )

Ja, BT-headset fungerar. Har ett Sony Ericsson till min P910i som funkar med PBn.

• Medlem
  • 2004-10-21 13:16
Ursprungligen av Micke W:

Ja, BT-headset fungerar. Har ett Sony Ericsson till min P910i som funkar med PBn.

Hm, ... strålning då? Känner du dig varm runt örat när du pratar med BT-headset?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-21 22:33
Ursprungligen av 3OPAH:

Hm, ... strålning då? Känner du dig varm runt örat när du pratar med BT-headset?

Nej. (Skulle man uppleva att man blir varm menar du? Inte jag iaf... ) Faktum är väl att ett bt-headset har oändligt mycket mindre effekt än en mobiltelefon, så den borde ju stråla lika mycket mindre.

Någon som vet vad det är för effekt på ett BT-headset resp. en normal mobil?

• Medlem
  • 2004-11-08 17:08

att tänka på
inte alla Bt headsets funkar att "pair"
har en Motorola (billigaste varianten) och os x ser den inte som ett headset..
Finns det ngn lista med kompatibla Bt headsets?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-21 12:54
Ursprungligen av Pär:

Finns det inte så man kan använda ett bluetooth-headset?
SKD:er för ljud in/ut på bluetooth kom ju för bra länge sedan…
(Hade jag haft ett headset här så skulle jag provat men Apple säger att bluetooth-headset funkar med iChat AV < http://www.apple.com/bluetooth/ > och det måste ju vara klart coolast )

Jodå, det funkar -och låter- utmärkt. Jag har en Jabra BT200 som jag fick med datorn, tillsammans med en D-link adapter. Jabrat kostar faktiskt inte alls mycket.

• Oregistrerad
  • 2004-10-21 14:08
Ursprungligen av hgus:

Jodå, det funkar -och låter- utmärkt. Jag har en Jabra BT200 som jag fick med datorn, tillsammans med en D-link adapter. Jabrat kostar faktiskt inte alls mycket.

Funkar det med "speakable items"?

typ:
- datorjäkel: (eller vad nu datorn heter) what time is it?
- computervoice: the time is eleven fortyfive

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-21 14:52
Ursprungligen av Pär:

Funkar det med "speakable items"?

typ:
- datorjäkel: (eller vad nu datorn heter) what time is it?
- computervoice: the time is eleven fortyfive

Hade ingen aning om att det fanns.

Jag antar att man helt enkelt väljer Bluetooth ljud som ljudkälla (i ljudinställningar) och sedan pratar på. Men mitt batteri var visst slut just nu...

• Oregistrerad
  • 2004-10-21 07:06

Enda grejen är att bluetooth-headset oftast ser så fåniga ut och att dom kostar en slant, kanske är det då värdast med en iSight. Jag har en liten DV-kamera med ministativ som funkar med iChat, men den är lite klumpig.

1
Bevaka tråden