Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.1.5 instabilt

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Axel von Matern:
Vad gör fsck -y egentligen?

File Systems ChecK. fsck är också en bra omskrivning för ett fult engelskt ord.

fsck = File system consistency check and interactive repair.

Om man inte vill skriva man fsck i terminalen så kan man titta här.

[ 06 Juni 2002, 12:22: Meddelandet ändrat av: thevil ]

Det har debatterats livligt på andra ställen på nätet hurvida OS X är ett steg framåt i användarvänlighet eller om Apple bara glömt 20 års forskning om gränssnitt och börjat lalla med godisutseende.

Själv tycker jag mig ha sett att OS X är mer välkomnande och inbjudande för nybörjare. Jag har haft en del kunder där någon på avdelningen gått över från PC till mac samtidigt som några inbitna macanvändare gått över från OS 9 till X. Det gick mycket fortare för dem som aldrig jobbat i nian att komma igång, att hitta genvägar och att trivas i systemet. (Visserligen hade de jobbat i Windows tidigare och om det var det som gjorde att de kände sig mer hemma i OS X ska jag låta vara osagt.) Vad som talar mot det är att när jag introducerade min fru för mac OS X så tvingade jag henne att hoppa från version 7.1 till OS X och hon fann sig snabbt till rätta. Hon hade verkligen inte jobbat mycket med datorn tidigare, bara använt den som ordbehandlare. Så jag tror att det är de som vant sig vid Apples senare system som har svårt att skola om sig.

Jag tror att det i mångt och mycket handlar om att man inte vill förspilla år av invänjning. Att man måste "omprogramera ryggraden" för att lika snabbt och enkelt kunna arbeta i OS X. Och jag tror inte att Apple skulle skita i 20 års gränssnittsutveckling och snöa in på ögongodis. De har säkert forskat en hel del i hur vi beter oss, och skulle vilja bete oss framför datorn.

[ 06 Juni 2002, 15:10: Meddelandet ändrat av: Hampus ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Boba Fett:
Eller varför inte öppna terminal och skriva "sudo shutdown now" och sen "fsck-y"? Så slipper man starta om. Annars tycker jag 10.1.5 är en trevlig överaskning, speciellt för mig som har ett Rage 128 Pro i G4:an. Däremot har badbollen börjat snurra lite för ofta i IE sen uppdateringen, men nu byter jag till Mozilla så det spelar ingen roll.

Sudo shutdown now blir ungefär som att tvinga datorn att avsluta, inte snyggt alltså. Vill du bevara din uptime så kan göra så här:
1. Logga ut
2. Logga in med user >console (inget pass)
3. sudo shutdown now (för att droppa till single user mode)
4. kör fsck -y
5. exit (för att boota upp fleraanvändarsystemet igen)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ulf Boström:
Säkert, men det är inte min point. Macens profil var ju en gång användarvänligheten, det var PC-nördarna som fick nån sorts prestige genom att svänga sig med obegripliga bokstavskombinationer typ autoexet bat. Nu, många or senare är vi på väg in samma dike när termnalfönstret måste öppnas för att få en uppgradering att funka. Utvecklingen går bakåt.

Knappast. Om du kört OS 9 och så hade det blivit fel och du satt där och inte kunde göra någonting alls, är inte det sämre kanske? Vad OS X gör är att det låter dom som vill öppna på motorhuven och meka själva. Det är ju en möjlighet som inte fanns förut och något bra. Istället för att bara stanna ute på motorvägen och vänta på hjälp så kan du själv fylla på oljan. För att använda en liknelse.

Det här felet som ledde till att vissa behövt köra fsck är ju som sagt ett fel och inte något som är meningen att du ska behöva använda i normala fall. Så att ha möjligheten att själv åtgärda felet snabbt och enkelt är ju knappast bakåtsträvande. Och om du inte vill köra terminalen så kan du ju köra något grafiskt diskreparationsverktyg.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ulf Boström:
Mattias beskriver min poäng ganska bra. Att vi ska skaffa terminalfönster för att PC-folket inte längre ska skratta åt oss är ingen bra drivkraft.

Naturligtvis är det inte därför som det finns ett terminalfönster, det tror jag även du förstår. Att det finns ett terminalfönster beror ju på att vi har en så mycket bättre grund i operativsystemet att vi nu har en möjlighet som inte fanns tidigare. För dom som vill använda det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ulf Boström:
Den vänder sig åt ett annat håll än den ursprungliga, användarvänligheten där min tom min mamma skulle få tillgång till datavärlden. Rent ideologiskt håller vi på att glida ned i PC-nördsträsket, vilket möjligen kan kittla alla gurus som kan få än högre status med sina specialkunskaper. Men det var ju inte det som var poängen med mac.

Du verkar ha en tråkig syn på de fördelar som ett kraftfullare OS har. Om du tror att folk skaffar sina kunskaper för statusens skulle så har du knappast förstått att det finns fördelar alls. Mac OS X har ju den fina egenskapen att det ger BÅDE OCH! Dvs både användarvänlighet och kraftfulla möjligheter att dra nytta av sin dator. Det om nånsin är väl en poäng med mac?

Det är ingen som tvingar dig att använda terminalen. Apples mål är att du ska kunna använda datorn fullt ut utan behöva veta vad ett terminalfönster är ens.

Förövrigt rekommenderar jag dig att läsa Samuel Ks svar, det sammanfattade det hela rätt bra.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-06 16:09

Det är ju alltid en kompromiss mellan avancerade funktioner och användarvänlighet som ska balanseras.

OS X är betydligt mer avancerat, och även om det fortfarande är lätt att börja använda datorn märker användare rätt snabbt att det finns mycket de "inte kommer åt". Då är det lätt att bli frustrerad och orolig... Vilket definitivt är ett steg bakåt i användarvänlighet.

Men, det finns ju ingen lösning på problemet som är oundvikligt i datorutvecklingen, och jag tror inte att någon hade kunnat göra det bättre än Apple.
Enda alternativet skulle vara att ha något slags "konsument-OS X" och ett "proffs-OS X" men det säger ju sig självt att det är omöjligt

Jo, visst är det oundvikligt med en del kompromisser och vissa nya funktioner kan man inte använda utan att också göra det hela lite mera komplicerat. Ta fleranvändarbiten i OS X. Den är guld värd för de som uttnyttjar den, som t.ex. för klassrum och när flera personer delar på en dator. Där går det inte ens att jämföra med OS 9. Men samtidigt så tillkommer användarmappar, rättigheter och annat som gör saker och ting lite krångligare ibland. Men Apple gör nog så gott dom kan för att dölja krångligheterna och plocka fram möjligheterna för att få det bästa av två världar.

Men vad är det som du inte "kommer åt" Rah? Är det bitar som finns i OS 9 men nu är borta i OS X?

  • Oregistrerad
  • 2002-06-06 17:07

.[/qb][/QUOTE]Du verkar ha en tråkig syn på de fördelar som ett kraftfullare OS har. Om du tror att folk skaffar sina kunskaper för statusens skulle så har du knappast förstått att det finns fördelar alls. Mac OS X har ju den fina egenskapen att det ger BÅDE OCH! Dvs både användarvänlighet och kraftfulla möjligheter att dra nytta av sin dator. Det om nånsin är väl en poäng med mac?
[/QB][/QUOTE]

Nej, jag har ingen särskilt tråkig syn på de fördelar som ett kraftfullare OS innebär. Tycker det är helkul med OS X. En vacker och outforskad värld att halka omkring i och lära sig om. En dag inom en mycket nära framtid är jag säkert själv där under motorhuven och utforskar. Den goda tanken med macen var från början användarvänligheten och produktiviten. Och produktivitet för mig det är att det är att datorn är ett pedagogiskt, intuitivt och transparant redskap som hjälper mig att klara min kreativa uppgift, skriva, redigera, photshoppa eller vad det nu kan vara. Det är inte att öppna terminalfönster och skriva in bokstavskombinationer. Det har inte med mitt jobb att göra. Möjligen med mitt datorintresse, men jag köpte min dator för att utföra mitt jobb. Säkert är den här utvecklingen som OS:et tagit oundviklig, och jag tycker verkligen det är underbart med stabiliteten. Men den ideala utvecklingen för mig är trots allt en dator som liksom en bil bara går och går. Motorhuvsöppnandet är möjligen roligt om jag är bilmekaniker eller intresserad avv motorer, men det leder mig inte till mitt mål.

Rah: Om du går in på Versiontracker och kollar under Mac OS X fliken ser du den uppsjö av program som finns som gör många av OS X´s dolda funktioner lättåtkomliga. Dessutom finns program som gör saker som du inte trodde att du hade behov av innan du upptäckte dem.

Jag älskar att Apple har släppt in mig i "Unix-gemenskapen" så att jag kan ta del av all utveckling som sker, och att jag får tillgång till all expertis och all erfarenhet som byggts upp under alla år av Unix-användare.

Att det handlar om kompromisser till viss del håller jag med om, men jag har överseende med att Apple inte fixat grafiskt användargränssnitt till alla funktioner så länge de håller sig till standarden. Att det är förhållandevis enkelt att porta Unix-program till OS X, och att man kan använda samma skript mm till min mac som används till andra Unix-burkar gör att jag slipper "uppfinna hjulet" på nytt varje gång jag vill ha en ny funktion i mitt system. Jag var innerligt trött på Apples egna inkompatibla lösningar i slutet av den "ensiffriga" OS-tiden.

Om det är något du undrar över så får du oftast snabba svar på alla diskussionsforum som finns om mac OS X. Jag har lärt mig det jag kan om BSD genom att klippa och klistra in kod i terminalen som andra skickat till mig som svar på mina frågor. (Visserligen ett livsfarligt sätt att lära sig på eftersom de ju kunde lura häcken av mig och både sabba och ta över mitt system om de velat...) Men på det sättet har jag sakta men säkert insett möjligheterna som finns bakom skalet.

Jag minns en fråga som ställdes, kommer inte ihåg om det var här på 99mac eller någon annanstans, som handlade om vad Unix var kapabelt till. Svaret var: Allt du kan tänka dig.

Det gillar jag. Väntar bara på att jag själv kan styra min mac till att koka kaffe och gå till jobbet åt mig när jag inte själv orkar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ulf Boström: Och produktivitet för mig det är att det är att datorn är ett pedagogiskt, intuitivt och transparant redskap som hjälper mig att klara min kreativa uppgift, skriva, redigera, photshoppa eller vad det nu kan vara. Det är inte att öppna terminalfönster och skriva in bokstavskombinationer.

Jag ifrågasatte också nyttan med terminalfönstret till en början. Sedan upptäckte jag hur mycket smidigare vissa saker var att sköta därifrån. Att fixa med många filer samtidigt är ett exempel. Att komma åt en annan dator när jag har en usel uppkoppling är ett annat exempel. Den lilla information som flyttas till terminalfönstret klarar mobiluppkopplingen så klart mycket bättre än att behöva transportera allt grafiskt utseende.

Har man inget behov av sådana funktioner gläds man naturligtvis inte åt dem heller, men å andra sidan ligger ju inte Terminalen i vägen om man inte använder den. För de som vill och kan använda den är den ett ypperligt redskap.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ulf Boström:
Men den ideala utvecklingen för mig är trots allt en dator som liksom en bil bara går och går. Motorhuvsöppnandet är möjligen roligt om jag är bilmekaniker eller intresserad avv motorer, men det leder mig inte till mitt mål.

Mmm, men då är vi egentligen överens, för jag kan skriva under på ovanstående, med det tillägget att jag vill ha *möjligheten* att meka när inget annat fungerar (eller om man bara gillar själva mekandet). Men en underhållsfri dator är ju målet förstås. Det tror jag nog är Apples mål också, även om dom inte riktigt är där ännu. Men OS X blir ju faktiskt bättre och bättre och det ska bli spännande att se Jaguar i skarp version!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Slice -:
Däremot så låt bli QT 6 !!!
Sux !

- Slice -

Jaha.. Lite djupare varför?

Bevaka tråden