Rah: Om du går in på Versiontracker och kollar under Mac OS X fliken ser du den uppsjö av program som finns som gör många av OS X´s dolda funktioner lättåtkomliga. Dessutom finns program som gör saker som du inte trodde att du hade behov av innan du upptäckte dem.
Jag älskar att Apple har släppt in mig i "Unix-gemenskapen" så att jag kan ta del av all utveckling som sker, och att jag får tillgång till all expertis och all erfarenhet som byggts upp under alla år av Unix-användare.
Att det handlar om kompromisser till viss del håller jag med om, men jag har överseende med att Apple inte fixat grafiskt användargränssnitt till alla funktioner så länge de håller sig till standarden. Att det är förhållandevis enkelt att porta Unix-program till OS X, och att man kan använda samma skript mm till min mac som används till andra Unix-burkar gör att jag slipper "uppfinna hjulet" på nytt varje gång jag vill ha en ny funktion i mitt system. Jag var innerligt trött på Apples egna inkompatibla lösningar i slutet av den "ensiffriga" OS-tiden.
Om det är något du undrar över så får du oftast snabba svar på alla diskussionsforum som finns om mac OS X. Jag har lärt mig det jag kan om BSD genom att klippa och klistra in kod i terminalen som andra skickat till mig som svar på mina frågor. (Visserligen ett livsfarligt sätt att lära sig på eftersom de ju kunde lura häcken av mig och både sabba och ta över mitt system om de velat...) Men på det sättet har jag sakta men säkert insett möjligheterna som finns bakom skalet.
Jag minns en fråga som ställdes, kommer inte ihåg om det var här på 99mac eller någon annanstans, som handlade om vad Unix var kapabelt till. Svaret var: Allt du kan tänka dig.
Det gillar jag. Väntar bara på att jag själv kan styra min mac till att koka kaffe och gå till jobbet åt mig när jag inte själv orkar.