Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dockens förvalda inställningar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!

Jag undrar om någon där ute vet var docken får sina original inställningar ifrån?
Det är lite tråkigt att varje gång man installerar en ny maskin eller skapar ett nytt konto så får man fixa till docken. OK man kan kopiera docken inställningsfil (User/Library/Preferences/com.apple.dock.plist) från ett konto som man har fixat men kan man gå ett steg längre?
När ett nytt konto skapas eller när man slänger com.apple.dock.plist filen så skapas det en ny förvald dock. Någonstans finns det ju lagrat hur en förvald dock ska se ut och kan man i så fall editera det?

/Peter

Själva programmet Dock ligger ju i /System/Library/CoreServices/, du kan ju se om du hittar någon intressant där. Glöm inte att säkerhetskopiera den först, för om du rör till något kan allt krascha.

AHA! Titta i /System/Library/CoreServices/Dock.app/Contents/Resources/"den .lproj-fil som överensstämmer med ditt valda språk".

Öppna filen default i text edit. Då ser du en massa program listas. Tar du bort ett, kan jag gissa vad som händer.

OBS!!! Detta är vägledning från en som inte kan något om systemfunktioner på den här nivån, och bered dig på att systemet kraschar om du mixtrar med filen. /OBS!!!

Det fungerade!

Hej testade det på en dator som jag kunde formatera om för säkerhets skull , tog com.apple.dock.plist-filen från ett konto som docken var inställd som jag vill ha den.
Döpte om den till default.plist ersatte filen. Systemet protesterade ej Skapade sedan ett nytt konto och fick den förinställda docken, precis som jag ville!

Tack marcushedenstrom

.
/Peter

1
Bevaka tråden