• Medlem
  • 2004-10-22 23:56

Jag skullle behöva hjälp med att justera tempintervallet för fläkten om detta är möjligt.

Min PB 12" har inte turen med sig uppenbarligen, den har varit inne tre ggr för service, första gången för byte av moderkortet (tvärdöd), andra gången för byte av hårddisk och senaste gången för byte av moderkort igen (eftersom allt blev gult på extern skärm). Efter mycket strul (apple tappade bort beställningen av upphämtning bl.a.) så fick jag datorn reparerad och har den åter i min ägo.

Däremot verkar Apple ha trixat till moderkortet (logikkorter om man så vill) för nu är temperatursensorn helt väck. Fläkten går i stort sett hela tiden, otroligt störande. Jag har resetat PMU och PRAM, jag har nedgraderat berörda kexts för att få det högre temperaturintervallet (dvs att fläkten inte går igång förräns vid 64 grader istället för 51 som annars är gränsen efter 10.3.2-uppdateringen) så det borde vara lugna (och tysta) gatan tycker jag. Nu är det dock så att fläkten är igång förutom om jag lämnar datorn för sig själv utan att den gör något. Att bara surfa är dock omöjligt utan att fläkten går igång (även om det är enkla websidor utan flash osv). Det verkar som om tempstyrningen är hårdkodad i moderkortet då tempsensorn inte längre generar någon signal (fungerade tidigare med t.ex. iPulse)

Alltså, finns det någon open firmware guru som vet någon sätt att justera temperaturintervallerna eller är detta något som inte låter sig göras inifrån OF?

-redigering- jag har givetvis kollat så att inget program ligger och stjäl cputid, fläkten går även när datorn är 80-90% idle.

Senast redigerat 2004-10-23 00:11