Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handelsbanken & OS X - Vad händer???

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-10-25 13:33

Ja...vad händer egentligen, har någon fått ett vettigt svar från HB?

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2002-10-25 13:35

Jag vet en som jobbar där och de har enorma problem. Men de jobbar på det!

• Medlem
  • 2002-10-25 13:40

"Enorma problem" som i att kunder som är Mac-användare sticker eller "enorma problem" i att ta fram en vettig lösning för operativsystemet? Kanske båda? Berätta gärna mera - vi är många som står i startgroparna att byta bank. =/

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2002-10-25 13:43

Enligt min källa så är det problem att implementera säkerhetslösningen i X. Det är ifrån början byggt för windows och det lär vara struligt ifrån början. Fast det lär vara prioriterat att få rätt på det hela...

• Medlem
  • 2002-10-25 13:46

Det hänger väl på ID2, ifall det blir något gjort på den arenan. Även om det är ganska jobbigt att använda en liten apparat, som på t ex SEB, så är det ju mycket smartare för en mobil användare. Handelsbankens system bygger ju på att ett program är installerat.

Som det är nu måste man gå in på ett handelsbankskontor om man vill installera på en ny dator, och inte har tillgång till säkerhetsfilerna. Filerna är dessutom plattformsberoende, så om man byter till Mac, eller PC måste man in på kontoret i vilket fall.

• Oregistrerad
  • 2002-10-25 13:50

man tycker dagens lösning ger en högre säkerhet och det är ju delvis sant. men det är en fråga hur det går på långsikt...

De är ju en konservativ bank så det kan ta lång tid. Kan se om jag kan få mer info som är aktuell...

SHB fick sig en liten släng av sleven i senaste Cap & Design. De intervjuade någon vid namn Dallas om hans nya fina OS X. På frågan vad han saknade i OS X så svarade han något i stil med "Nu finns ju i stort sett alla program jag använder klara för OS X, det är bara Handelsbanken som fortfarande inte fungerar. Men det är väl inget OS X problem - det är väl ett bankproblem"

(fniss, fniss)

Någon med färsk info om Handelsbanken och OS X?
Vi ska ta huslån och Handelsbanken är ett bra alternativ för oss, men en mac-vänlig internettjänst är förstås en viktig aspekt i bankvalet.

• Medlem
  • 2002-12-17 10:48

Följande är svaret som jag fick om OS X från SHBs InternetSupport (2002-11-24):

"Tyvärr kan jag inte komma med någon ny information angående Mac OS X. Det är
således fortfarande ´Classic mode´ som gäller. OS X är Unix-baserat vilket gör
att det kommer att behövas ett nytt
säkerhetsprogram som det i nuläget sker samtal med vår underleverantör om. Jag
kan dock inte utlova om och i så fall när detta säkerhetsprogram kommer att
presenteras.

Med vänlig hälsning
Handelsbanken Internet"

This sucks!
/D

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-17 11:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dtive:
OS X är Unix-baserat vilket gör
att det kommer att behövas ett nytt
säkerhetsprogram som det i nuläget sker samtal med vår underleverantör om. Jag
kan dock inte utlova om och i så fall när detta säkerhetsprogram kommer att
presenteras.

På ID2techs webb står det att Mac-version av deras Personal klient skall komma men ingen tidpunkt.

Jag fick hem en kundenkät från Handelsbanken. Skrev med stora bokstäver att jag skulle byta bank inom kort om inte deras macstöd för OS X blev bättre.

Fast jag ljög. Det är betydligt lättare att köra Netscape i Classic ett år till än att byta bank helt och hållet. I synnerhet som jag är nöjd med Handelsbanken på alla andra områden.

Men irriterande är det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-17 14:34

Handelbanken kommer bara med undanflykter och inga ordentliga besked. Jag har tappat förtroende för den banken. De struntar i privatkunderna helt enkelt.

1
Bevaka tråden