Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnesmängd som krävs i mac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-23 14:38

Hej,
med anlednig av att jag ska byta från bärbar pc till en 12" ibook pågrund av det låga priset och det behändiga formatet.

Hur viktig är minnesmängden i en mac?

Jag ska endast använda dator till basala funktioner som
ordbehandling
musik
internet
film

Räcker det med 256 mb minne eller krävs det mer, isåfall varför.
Jag vill komma så billigt undan som möjligt.

Är det lätt att bygga ut med mer minne i efterhand?

Med vänlig hälsning

P.S Detta forum verkar vara en av de största fördelarna med att vara mac ägare. D.S

Jag satsade på 512 MB mer minne, och det är busenkelt att stoppa i mer minne i efterhand.
Blir klart mycket rappare

Ursprungligen av Pocahontas:

Jag satsade på 512 MB mer minne, och det är busenkelt att stoppa i mer minne i efterhand.
Blir klart mycket rappare

Oj samtidigt!

• Oregistrerad
  • 2004-10-23 15:01

Tack

Oj vilka snabba svar. Tack så jättemycket

Ha en fortsatt trevlig helg

Det är väldigt lätt att trycka i mer minne i efterhand.

Minst 512 anser jag att man ska ha.

Det går att köra OS X med 256 MB minne, men du kommer nog uppleva OS X som ganska segt. Jag kände en rejäl förbättring när jag uppgraderade min powerbook från 256 till 768 MB.

Du kan ju köpa den med 256 MB ram, köra ett tag och se vad du tycker. Behöver du så är det lätt att installera mer. Jag använde ett program som heter Do I need more memory som visar när allt RAM-minne är använt och OS X börjar använda hårddisken. Det kanske går att se utan att använda detta program, men programmet är enkelt att använda.

• Medlem
  • Solna
  • 2004-10-23 22:49
Ursprungligen av leenus:

Det går att köra OS X med 256 MB minne, men du kommer nog uppleva OS X som ganska segt. Jag kände en rejäl förbättring när jag uppgraderade min powerbook från 256 till 768 MB.

Du kan ju köpa den med 256 MB ram, köra ett tag och se vad du tycker. Behöver du så är det lätt att installera mer. Jag använde ett program som heter Do I need more memory som visar när allt RAM-minne är använt och OS X börjar använda hårddisken. Det kanske går att se utan att använda detta program, men programmet är enkelt att använda.

Tillägg: observera dock att det bara finns en tom minnesslot på ibooken (de 256 som följer med sitter på logikkortet). Köper du ett 256 MB minne (för att ha 512 totalt) och sedan ångrar dig och vill ha mer så är du så illa tvungen att köpa ett helt nytt 512 MB minne och står sedan med en överbliven sticka som inte går att använda i iBooken.

För min del skulle jag gå direkt på 512 MB, en sådan minnessticka kostar ändå inte mer än runt tusenlappen. Och minne kan man (nästan) aldrig ha för mycket av. Fast det är klart, jag är en galning som har 1280 MB RAM i min iBook (256 inbyggt plus en sticka på 1 GB). Får skaffa mig en DV-kamera och börja syssla med filmredigering så jag har nytta av alltihopa...

Men köp inte minnet från AppleStore om du inte tycker att det är värt att betala extra för bekvämligheten. De är klart dyrare än det mesta. Om du söker på forumet kan du hitta många tips på var man köper minne beroende på hur mycket pengar man vill spara och energi man vill lägga ner på det. Jag använder memoryx.net

1
Bevaka tråden