Hej!
För ett par veckor sedan så slutade en massa saker i min Powerbook att fungera. Det började med att styrplattan var död. När jag sedan skulle koppla upp mig mot internet så påstod Jaguar att "enheten [modemet] finns inte" och när jag skulle spela musik så kom inget ljud ur högtalarna.
Först trodde jag att det var ett hårdvarufel, men då jag bootade upp Yellowdog Linux från CD så funkade allt, så det måste vara ett mjukvarufel. Bytte "startskiva" från Jaguar till Mac OS9 (ligger på samma partion) och bootade om. OS 9 fungerade ett tag, men sedan jag startat upp Jaguar och för andra gången bytte till OS 9 så hänger sig vid uppstart, precis innan skrivbordet ska visas.
Har inga systemskivor för Jaguar (köpte datorn med 10.2 installerat, men fick inte skivorna med) så jag kan inte försöka reparera installationen därifrån. Har nu köpt mig Panther för dyra (nåja) pengar men installationsprogrammet förvägrar mig att välja "Titanskivan", som partionen kallas, som målskiva för installationen. Kör jag diskverktyget är partionen gråmarkerad, och påstås vara trasig. När jag försöker reparera så funkar det inte, säger att den inte klarade av det.
Vad ska jag göra? Jag inser nog att det skulle lösa sig om jag spolade rent helt och hållet, men jag har ju massor av grejer på disken jag inte vill bli av med. Ja, jag vet, jag skulle gjort säkerhetskopior, men ack, jag har varit dålig på det. Krångligt när man inte har någon brännare...
Hjälp mig, någon!