Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mapp som inte går att ta bort

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en mapp som inte vill raderas. Har testat att kasta den i papperskorgen, X-ray, rm -fr (i terminalen), iEmpty och några till som jag inte kommer ihåg namnet på. Men mappen går inte att ta bort. Har även testat att starta PowerBooken i target-mode och försökt ta bort den ifrån en annan maskin. Men den vill bara inte försvinna!

Så här ser det ut i terminalen:

mike-machine:~/.Trash/3 micke$ ls -la
total 0
drwxr-xr-x  3 micke  micke  102 13 Oct 15:27 .
drwx------  3 micke  micke  102 24 Oct 18:31 ..
drwx------  3 micke  micke  102 24 Oct 18:31 ..
mike-machine:~/.Trash/3 micke$ 

Och när jag försöker ta bort den händer detta:

mike-machine:~/.Trash micke$ sudo rm -fr 3/
Password:
rm: 3/: Directory not empty
mike-machine:~/.Trash micke$ 

När man tömmer papperskorgen så säger den: "The operation cannot be completed because the item 3 is in use."

Problemet är ju att det finns två "filer" som heter "..". Någon som vet hur man skall göra?

Senast redigerat 2004-10-24 22:01
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-24 21:29

Det är inte filer som heter ".." och ".", utan det är föregående directory, samt current directory. Dessa går inte att ta bort, de finns och ska finnas i alla directories.

Är namnet på mappen enbart "3"? Har du testat rm -r *?
Alltså:

mike-machine:~/.Trash/ micke$ rm -r *

Då tas allt bort som ligger i directoryt ~/.Trash, så se till att du inte råkar ta bort något annat i farten.

EDIT: insåg nu (trög som jag är) att det ju faktiskt fanns två stycken ".." i din mapp där. Det är ju inte så bra med tanke på att det är ett namn som är reserverat av systemet Hoppas du lyckas lösa det iallafall!

I stället för att trassla med Terminalen kan man använda Cocktail.

Ursprungligen av Nurell:

I stället för att trassla med Terminalen kan man använda Cocktail.

Nix, Cocktail hjälper inte heller.

Har varit många trådar här om problem med att slänga konstigare filer.

Om du inte kan byta namn på den (inte heller via Finder) kan du testa att boota i OS 9 (eller boota i target mode och koppla till en OS 9-burk) och slänga den.

För fler tips får du söka här i forumet.

Ursprungligen av mrubenson:

Har varit många trådar här om problem med att slänga konstigare filer.

Om du inte kan byta namn på den (inte heller via Finder) kan du testa att boota i OS 9 (eller boota i target mode och koppla till en OS 9-burk) och slänga den.

För fler tips får du söka här i forumet.

Byta namn på den går inte eftersom det är en "systemfil" eller vad man nu skall kalla "..".
Däremot boota en maskin i OS9 och köra lite targetmode skall jag testa.

Visst har det varit många trådar om konstiga filer men de flesta har ju fixats med Cocktail, iEmpty, terminal eller liknande. De övriga verkar i princip olösliga.

Nåja, skall testa lite OS9 (huga!)

Ursprungligen av mrubenson:

Det löste det! Starta upp en lastgammal maskin med ett lastgammalt operativsystem, koppla din nästan dagsfärska PowerBook till denna och voila, mappen går att slänga. Dock syntes det ingen fil i den.
[IRONI]
Att inte jag tänkte på OS9, detta superba operativsystem som klarar det OS X inte gör.
[/IRONI]

[ironi]Det kallas UTVECKLING[/ironi]

1
Bevaka tråden