Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu är jag bra sugen...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På att skaffa mac. En ibook, rent av. Har länge funderat på att skaffa mig en bärbar dator privat, och ha för anteckningar, surfning och ordbehandlande etc. Allt småjobb. Stationära XP-burken ska ju vara kvar, men vill som sagt ha något mobilt också. Har haft ett gäng laptops via jobbet, men sällan fått vettig batteritid med dem. Och så är jag lite sugen på att prova något nytt, men eftersom jag ska ha den privat har jag inte så mycket pengar att lägga på den. Hur som helst. Instegsmodellen av de nya ibook'arna lockar. Särskilt med studentrabatten, och än mer med den fina 2000kr-tillbaka vid köp av ibook/ipod samtidigt rabatten.

Jag har såklart några frågor innan jag handlar (jag har alltså ALDRIG använt en mac, och känner ingen som har en ibook, så det är lite ett köp på chansning som är aktuellt).

Det finns ett antal program jag behöver. De som uppenbarligen finns tar jag inte upp dock

Hur smidig är ibooken att böra omkring på? Upplevs den som stor eller smidig? (Jo, subjektivt, men ändå )

Finns Visio eller något rimligt Visioalternativ?

Hur väl fungerar det att skicka officefiler mellan office 2004 på mac och windows-office? Hur bra fungerar det officepaketet som följer med?

Hur bra fungerar uppspelning av divx/xvid etc?

Vad kan jag räkna med för batteritid i verkligheten, om jag ser på divx respektive ordbehandlar/surfar? Jag spelar ytterst sällan spel, så det är inte så relevant.

Finns det något smidigt stöd för smartcard till mac? Det finns ju ingen pcmciaport, så då kanske det får bli en usbläsare? Någon som har provat?

Jag gillar en och annan utbildningsCD (typ learnkey). Dessa kräver windows. Är det rimligt att tro att man kan få sådan prestanda på virtualPC att jag kan köra dessa? (De kräver typ en p2 300). Kan man tänka sig att kunna köra visio via virtual PC?

Hur bra funkar mac'en i ett windowsnätverk, med fildelning och skrivardelning?

Kan man koppla en ibook till en större skärm (med högre upplösning) eller rent av med tvåskärmsstöd? Har hört att man kan trixa bort begränsningen som lär finnas på något vis, men funkar det på de nyare också?

Och, eftersom jag fortfarande inte fått mitt mecenatkort: Någon som har ett sådant som har koll på om 2000krs rabatten finns även via mecenatstore (med 10 % rabatt) eller om det bara är via apples store (med 6 % rabatt)?
Den jag tänkt mig köpa är instegsmodellen med 60GB hd, blåtand (och köpa till ett 512MB minne av lokal handlare för att spara en tusenlapp jämfört med applestore).

Många frågor, men de är inte helt enkla att hitta bra svar på så jag är tacksam för hjälp

• Oregistrerad
  • 2004-10-24 20:20
Ursprungligen av opuschen:

Hur smidig är ibooken att böra omkring på? Upplevs den som stor eller smidig? (Jo, subjektivt, men ändå )

Hur väl fungerar det att skicka officefiler mellan office 2004 på mac och windows-office?

Hur bra fungerar uppspelning av divx/xvid etc?

Kan man koppla en ibook till en större skärm (med högre upplösning) eller rent av med tvåskärmsstöd? Har hört att man kan trixa bort begränsningen som lär finnas på något vis, men funkar det på de nyare också?

Hej! Jag svarar på de frågor som jag vet. iBook 12" är smidig, precis lagom stor. Skärmen är lagom stor, inget känns för litet. Den känns dyng-smidig.

Officefiler går kanon att skicka mellan mac & pc.

Uppspelning av divx/xvid fungerar väldigt fint. Köp till en adapter från Apple store, det är optional, om du vill kolla på film på tv. Du kan använda t ex VLC eller Mplayer.

Du kan koppla till en extern skärm med spegling som original i 1024*768. Om du använder hackprogrammet Screen Spanning doctor kan du kolla på externa skärmar i högre upplösning. Garantin ryker, men det verkar inte vara några större problem för de flesta.

Köp med inbyggd bluetooth och kör Salling Clicker, då kan du styra filmvisning, iTunes m m från din bt-telefon. Grymt.

Jag har svårt att se att du ska bli besviken om du köper en iBook! Den är helt underbar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-25 13:12

Här är en liknande diskussion:
http://99mac.se/forum/showthread.php?p=439412#post439412

Angående Visio så finns det en hel del alternativ: Sök på "flow chart" på Macupdate: http://www.macupdate.com/index.php

Kan bara säga att jag är supernöjd med min iBook 12"

OmniGraffle är det program som brukar komma upp när Visioalternativ diskuteras.

Cram&Jam (2000 tillbaka) ska fungera med Mecenat.

Du får ingen höjdarprestanda med VirtualPC, men det borde duga att köra utbildningsprogrammen (tänk på att ju äldre Windows, desto snabbare går det. Ska du bara köra utbildningsprogrammen kanske det räcker att använda Win98).

1
Bevaka tråden