Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FCP och MPEG1

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-25 16:42

ARH! varför kan inte bara FinalCut ta in en mpeg1-fil och lägga med det ljud som är! nej nej man måste demuxa filmen först och hålla på.....
ingen som har någon skön workaround eller förklaring för att lugna mig.....

://chrisse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-25 22:56

Tja, vet inte helt hur det är tekniskt, men QuickTime har rätt värdelöst stöd för MPEG. Du kan spela upp det mesta av MPEG1 men inte mycket mer. Ofta köra jag MPEG > DV > [nått] å då är det precis som du säger - demux och transcode som gäller. Risigt men sant.

Ursprungligen av Erik.dv:

Tja, vet inte helt hur det är tekniskt, men QuickTime har rätt värdelöst stöd för MPEG. Du kan spela upp det mesta av MPEG1 men inte mycket mer. Ofta köra jag MPEG > DV > [nått] å då är det precis som du säger - demux och transcode som gäller. Risigt men sant.

FCP har inget stöd för GOP:ar (som Mpeg1 och 2 använder). De enda NLE:erna på marknaden som stödjer det "native" är Edition från Pinnacle och deras Liquid (bara PC). Nu påstår Apple att FCP kommer att få stöd för GOP redigering. Troligtvis blir det när version fem släpps. Premiere Pro får stöd för det vilken dag som helst genom ett samarbete med CineForm som gör den i särsklass bästa "motorn" för långa GOP:ar. Carlsbad heter motorn. Det finns en del experimentella pluggar till FCP för liknande sysslor men dom har inte särskilt bra rykte tyvärr. Att redigera långa GOP:ar har varit en helig graal för NLE tillverkarna under många år nu. Liquid gjorde det redan i slutet av nittiotalet och har varit helt ensam om det.

Transkodning från Mpeg till en diskret codec som t ex DV25 ger väldigt sällan bra resultat. Möjligt att det blir hyffsat med Algoliths pluggar för AE eller Shake.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 10:33

men det måste ju betyda att Quicktime inte har något stöd för GOP för om Quicktime hade det så skulle ju FCP ha det.
eller är jag ute och snurrar nu?

Ursprungligen av chrisse:

men det måste ju betyda att Quicktime inte har något stöd för GOP för om Quicktime hade det så skulle ju FCP ha det.
eller är jag ute och snurrar nu?

Jo du är ute och snurrar

QuickTime Player (i det här fallet) är en mediaspelare. FCP är en NLE. Det är lite skillnad och med det olika krav på mjukvarorna. Apple har på ett föredömligt vis lyckats sminka över gränserna mellan programmen med QuickTime-arkitekturen men det funkar inte alltid hela vägen. Gränserna är mycket tydligare på en PC där allt känns mer uppdelat och i vissa avseenden osammanhängande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-27 08:59

tack föra att du förde in mig ifållan igen

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-26 10:38

Man kan ju köpa en MPEG2 plugin till QuickTime men den verkar ju vara ganska värdelös.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 13:07

Jo, Apple har väl sagt att man kommer stödja IMX i framtiden om jag inte har helt fel, vilket baserar sig på MPEG2.

Att köpa MPEG2-codecen från Apple hjälper inget. Den kan bara komprimera och spela upp MPEG2 genom QuickTime-player - och det gör den sådär.

Som Munthe säger så blir det ganska dåligt att transkoda till en annan codec, men det funkar och ger godkänt resultat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-31 10:45
Ursprungligen av Erik.dv:

Jo, Apple har väl sagt att man kommer stödja IMX i framtiden om jag inte har helt fel, vilket baserar sig på MPEG2.

Att köpa MPEG2-codecen från Apple hjälper inget. Den kan bara komprimera och spela upp MPEG2 genom QuickTime-player - och det gör den sådär.

Som Munthe säger så blir det ganska dåligt att transkoda till en annan codec, men det funkar och ger godkänt resultat.

Ja som sagt, jag har installerat den flera gånger på min dator, men att spela upp o convertera har jag aldrig lyckats med, alltså en ren bluff, visserligen kan jag koda det i compressor. Men att bara köpa pluginen anser jag meningslöst. varje gång jag öppnar en MPEG2 film, hittar den inte pluginnen.
Gäller förståss inte bara en dator, har provat på flera.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-31 10:55

Drop DV

Ursprungligen av chrisse:

ARH! varför kan inte bara FinalCut ta in en mpeg1-fil och lägga med det ljud som är! nej nej man måste demuxa filmen först och hålla på.....
ingen som har någon skön workaround eller förklaring för att lugna mig.....

://chrisse

smidigast är att använda ett för ändamålet specialskrivet program. gå in på versiontracker och tanka hem en trial på DropDV. tycker jag fungerar bra.

Det kommer vara bättre stöd för MPEG2 i och med nya Quicktime i Tiger vad jag har hört. MPEG1 vet jag dock inte. Eftersom Quicktime till stora delar är omskrivit under ytan till Tiger, så finns stöd för elementära saker såsom B-frames etc etc. Ett måste om dom skall kunna köra med H.264.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-01 14:02

Skulle verkligen inte klaga på lite bättre QuickTime i MPEG2-avseednet. Stöd för B-frames är på tiden… Men det är ändå 6-8 månader bort….minst…

1
Bevaka tråden