Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skulle följande lösning funka?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-25 18:05

En polare till mig skall köpa ny dator & jag har lyckats övertala honom att välja mac.

Han vill ha en trådlös lösning till dator + stereo.
Det blir en iMac G5 med airport extreme kort & airport express till stereon tänkte jag.

Men det jag undrar över är om det funkar att koppla in en trådlös accesspunkt (Linksys WAP11 Access Point) från ADSL modemet som står i hans hall? han har ju bara en dator så det borde ju gå tycker jag (billigare med accesspunkt än router) men funkar det med airport expressen som enbart skall sitta i stereon då också?

Varför skulle han vilja ha en 802.11 b bas då allt annat är g?
Jag skulle nog satsa på en basstation som klarar 802.11 g.
I övrigt tror jag att man skulle få det att fungera. Den går att ha i AP Client, Point-to-Point eller Point-to-Multipoint Bridging och repeater mode.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-25 19:18
Ursprungligen av Micke W:

Varför skulle han vilja ha en 802.11 b bas då allt annat är g?

Därför att han har ändå bara 8Mbit i bredbandet, dessutom så är det ju ingen "bas" utan bara en trådlös förbindelse med modemet.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 20:04
Ursprungligen av hugg:

Därför att han har ändå bara 8Mbit i bredbandet, dessutom så är det ju ingen "bas" utan bara en trådlös förbindelse med modemet.

Man kommer oftast inte upp i full hastighet, så flaskhalsen kommer förmodligen fortfarande vara det trådlösa nätet om du väljer 802.11b.

Jag var tvungen att köpa ny router när jag uppgraderade från 2,5 till 8 MBit.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-25 22:46
Ursprungligen av Stephan H:

Man kommer oftast inte upp i full hastighet, så flaskhalsen kommer förmodligen fortfarande vara det trådlösa nätet om du väljer 802.11b.

Jag var tvungen att köpa ny router när jag uppgraderade från 2,5 till 8 MBit.

Själv testat att köra 11b mot 10Mbits lina, funkade fint.
Men det är klart, kanske bättre att satsa på 54Mbit (eller två airport express helt enkelt).

Hur funkar airport express? är det som vilken router om helst? Kan den ta emot signalen från trådlösa accesspunkten och sedan routa den vidare till macen, eller kan man ta emot från accesspunkten direkt i macen & sedan vidare till airport expressen (främst då airtunes)?

Tänkte precis tipsa om en sida med en del routrar med wpa som funkar tillsammans med airport express, men nu har den försvunnit. Det finns fortfarande en länk från huvudsidan så den kommer kanske tillbaka snart.
http://www.nilobject.com/apx/

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-10-26 11:40
Ursprungligen av ohennig:

Tänkte precis tipsa om en sida med en del routrar med wpa som funkar tillsammans med airport express, men nu har den försvunnit. Det finns fortfarande en länk från huvudsidan så den kommer kanske tillbaka snart.
http://www.nilobject.com/apx/

Den sidan skulle jag vara intreserad av att se.

vad är skillnaden på 802.11b och 802.11g ?

Ursprungligen av anders gbg:

vad är skillnaden på 802.11b och 802.11g ?

802.11b ger 11Mbps

802.11g ger 54Mbps

åh fan, tack kellogs.

1
Bevaka tråden