En ny upptäckt.
Har aldrig hört talas om detta fenomen tidigare, därför tänkte jag uppdatera denna tråd.
Jag köpte nyligen nytt klockbatteri och blev därför förvånad att datorn inte ville starta här om dan.
Samma sak som tidigare - trycker på strömknappen och den blinkar till - men inget händer.
Hmm tänker jag - det kan inte vara så att klockbatteriet är slut igen - datorn har nappt varit avstängd. Tar ut och sätter i batteriet igen. Ingen skillnad. Tar batteriet ur G3'an och testar. Datorn startar - så det var iallafall inget annat som var trasigt då.
Sätter i det andra batteriet igen. Datorn startar. Testar med mit gamla batteri jag trodde var slut. Inga problem - datorn startar.
Varför?
Jo om strömmen bryts medan datorn är i vila - så händer detta. Varför vet jag inte - men kan vara väldigt bra att veta. Förra gången detta hände (då jag köpte nytt) - så var jag bortrest när det inträffade och har ingen aning om omständigheterna - men mycket möjligt att samma har hänt. Testade här en extra gång för att veta säkert (kanske inte så bra men gjort är gjort).
Varför batteriet inte fungerar att ta ut och sätta i direkt, utan måste ha ett annat batteri emellan har jag ingen säker förklaring på - kanske det andra batteriet fortfarande har ström i sig eller något - mer vet jag inte.
Men en trevlig upptäckt var det