Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bad News??? (ITMS)

Tråden skapades och har fått 222 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-26 19:52
Ursprungligen av Zoega:

Grattis Apple! (om vi nu blir utan)

Tidningar i sverige har faktiskt skrivit en del om iTunes och då Apple tidigare, tror att dom skulle få en hel del gratispublicitet pga ett svenskt musicstore.
Fler och fler pc användare skaffar en iPod och därmed sneglat lite åt mac hållet. iTunes musicstore är vad jag tror en bra förlängning av marknadsföringen (om dom ens har någon) till potentiella switchers och nya kunder. Tyvärr så säger många jag känner att Apple är anonymt och som jag ser det att man inte vågar byta för man vet knappt om dom finns eller ej, ännu mindre om dom kommer finnas i framtiden.
Ytterligare en chans till bra marknadsföring har då gått till spillo.
Jag vågar tyvärr inte rekommendera en mac till de som man skulle kunna påverka i ett beslut till en ny dator. Skulle annars vara ett ypperligt tillfälle nu i dessa iBook tider.

Tyckte att jag läste någonstans att Apple sneglar på hur norden säljer så bra, kan någon förklara hur detta går till?

itms kommer till sverige men kanske inte förrän i januari, vem vet. jag har oxå hört om att nordenländerna säljer bra, men vad beräknas det på? summor / person eller totala summor.. eller volym? jag tycker man kan rekomendera mac oavsett om itms kommer i dag eller om några månader, det har ju inget med datorn att göra.. det är som att välja pc för att harpan kommer med.. ;-P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 20:01
Ursprungligen av clabbe:

jag tycker man kan rekomendera mac oavsett om itms kommer i dag eller om några månader, det har ju inget med datorn att göra.. det är som att välja pc för att harpan kommer med.. ;-P

Nä, lite hårddraget, men det är ju ytterligare en sak på listan... Det är ju bara vi som är hardcore som känner till mac. När såg du sist något om apple i vanliga tidningar eller tv om det inte varit redaktionellt om itunes/ipod försäljningsframgångar.
Apple sitter i en bra sits med att appleprodukter syns i media då dom är snygga, men vad hjälper det om folk inte vet vad det är eller var man köper det. Än mindre var man kan få support om man köper det. Jag tror att vi tror att Apple är större än dom är. Vi söker oss till informationen hela tiden, vanliga konsumenter gör inte så.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-26 20:11
Ursprungligen av Zoega:

Nä, lite hårddraget, men det är ju ytterligare en sak på listan... Det är ju bara vi som är hardcore som känner till mac. När såg du sist något om apple i vanliga tidningar eller tv om det inte varit redaktionellt om itunes/ipod försäljningsframgångar.
Apple sitter i en bra sits med att appleprodukter syns i media då dom är snygga, men vad hjälper det om folk inte vet vad det är eller var man köper det. Än mindre var man kan få support om man köper det. Jag tror att vi tror att Apple är större än dom är. Vi söker oss till informationen hela tiden, vanliga konsumenter gör inte så.

ja det är sant, aldrig någon apple reklam i tvn å så, men support finns ganska gott om.. med tanke på att de är så små. (6-7% av datorvärldsmarknaden eller vad de nu har) finns viserligen ingen support på gotland men i luleå där jag bor nu så finns två återförsäljare med support, en som är riktigt bra..

ja folk ser nog lite av apple i media, men apple måste satsa på de länder där de känner att de har chans att påverka, när de känner så om sverige så lär saker hända, tills dess får man försöka leka reklampelare själv. å det är inte så svårt, för det räcker å vinna över folk en gång, sen är de fast:-P (optimist)

Ursprungligen av azral:

Att man sedan faktiskt har en Apple Store där detta problem redan är löst, (hos mig står åtminstonde priserna i SEK.)

Är det nån mer som får priser i SEK? Jag har det då inte! €, $ och £ är de valutor som dyker upp hos mig beroende på vilket lands store jag befinner mig i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 19:27

Eller har vi för dålig musiksmak ,, vad är detta för typ av mobbning..

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 19:42
Ursprungligen av Fredric:

Eller har vi för dålig musiksmak ,, vad är detta för typ av mobbning..

Kan man prestera saker som DaBuzz så är man ju diskad från allt som har med musik att göra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 19:29

Mac-fansen i Finland och Luxemburg verkar jubla. 11 låtar sålda i Finland just nu, 0 i Luxemburg.

Grekland också 0 sålda låtar. Samma sak med Portugal.

Inte kollat de andra länderna.

Det kanske inte går att registrera sig än...

/Ian

Ursprungligen av mrjean:

Mac-fansen i Finland och Luxemburg verkar jubla. 11 låtar sålda i Finland just nu, 0 i Luxemburg.

Grekland också 0 sålda låtar. Samma sak med Portugal.

Inte kollat de andra länderna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 19:33
Ursprungligen av Force9:

Det kanske inte går att registrera sig än...

/Ian

Det gör det nog. Finland har sålt 11. Kollade just Spaninen, 10 låtar där.

Om det hade varit Sverige hade vi nog sprängt 1000-gränsen rätt snart.

  • Medlem
  • 2004-10-26 23:08
Ursprungligen av mrjean:

Det gör det nog. Finland har sålt 11. Kollade just Spaninen, 10 låtar där.

Om det hade varit Sverige hade vi nog sprängt 1000-gränsen rätt snart.

Lätt jag hade själv köpt ett 20-30tal redan

*är så innibänken besviken*

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 19:32

Suck...och jag som har fått lön idag.... Det blir att betala lånet på huset istället

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-26 19:34
Ursprungligen av batmannen:

Suck...och jag som har fått lön idag.... Det blir att betala lånet på huset istället

ja, fy det svider va..!!?
men tänk om något år (om det nu tar sådan lång tid) när itms kommer till oss kan all den ränta som du tjänar in genom att betala av lånet nu gå till låtar å album...:-D

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 19:37

Annars får man väl ta bilen till Finland och fylla på förrådet och skaffa sig en finsk adress tillsvidare

Ursprungligen av clabbe:

ja, fy det svider va..!!?
men tänk om något år (om det nu tar sådan lång tid) när itms kommer till oss kan all den ränta som du tjänar in genom att betala av lånet nu gå till låtar å album...:-D

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-10-26 19:37

Önskelistan i iTunes blir nu ännu länge

Jaha,
jag hade hoppats att kredikortet skulle glöda i kväll av alla inköp. Att det inte blev så pga av €-omröstningens negativa utfall gör det bara jobbigare. Det känns verkligen som att vara utanför.
Undrar nu vad som händer framöver?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-26 19:39

Live info på tyska från intron http://www.macprime.ch/index.html

sherlock översatt:

- 19:50 o'clock - | in the again added net stores it does not seem
to give "single to OF the week" to the free Download. If one puts that
title, which is free of charge offered e.g. in England, from another
country in the trolleys, the title costs like all other titles also
0,99 euro.

- 19:41 o'clock - | meanwhile already scarcely 40 minutes passed since
the start of the mash IC vent. Such Events lasts one approximately
according to experience, max. one and a half hours. Up to then Apple
will present probably at least a new hardware product, because
differently it cannot be explained that the net stores are
off-lines. A revised version of iTunes will however hardly give it,
because the new iTMS co-operates problem-free with the current
International Telecommunication Union it version.

- 19:35 o'clock - | hardly information from the press conference to us
penetrates there at present, can already think we some on a possible
mash IC net store for Switzerland. With very large probability we
must wait Swiss at least still some months for their own net store.
Up to now only few Swiss tape in the net store represented, also
today seem no new interpreters from Switzerland are again to the
supply to have been taken up. That points at least on the fact that
discussions between Apple and the music labels might have not yet far
progressed all too.

- 19:33 o'clock - | hardly information from the press conference to us
penetrates there at present, can already think we some on a possible
mash IC net store for Switzerland. With very large probability we
must wait Swiss at least still some months for their own net curtain.
Up to now only few Swiss tape in the net curtain represented, also
today seem no new interpreters from Switzerland are again to the
supply to have been taken up. That points at least on the fact that
discussions between Apple and the music labels might have not yet far
progressed all too.

- 19:22 o'clock - | although still no details of the press conference
in San Jose oozed, leave themselves a first result to pull already
now. To all appearances Apple succeeded in expanding iTMS since the
most important European Union countries. If today no further countries
are added more - which it would be very unrealistic - that meant that
the net curtain is further not available in important countries such
as Canada, Japan, Australia, New Zealand and not least Switzerland.

- 19:15 o'clock - | is amazing that Apple inserted iTMS only in
countries, which use the euro as currencies. Possibly this is the
reason, why there is no net store for Switzerland. Unclear it is at
present still whether all again added countries have the same music
catalog, or whether it gives differences between the individual
countries. According to first reports there are still numerous gaps in
the music repertoire, only the most well-known artists of the
individual countries is represented in the new net stores. One could
observe this phenomenon however in the summer with the initialization
iTMS for Germany, France and Great Britain, when Apple had constantly
improved the supply in the weeks after the conception and had filled
the net stores with music.

- 19:09 o'clock - | as pleasing one may define the prices in the new
net stores. Apple knew its target to sell to a large extent achieve
individual Songs for 0.99 and whole albums for 9.99 euro. Over the
different paying possibilities still nothing is well-known. Probably
however further a credit card for the purchase is presupposed in iTMS.

- 19:06 o'clock - | interesting becomes its, as offers many Songs
Apple in the different countries. For each country Apple had
individually to acquire the rights at the music. The net stores in
Germany, England, France and the United States have all together
already for several months a music catalog with more than one million
titles.

- 19:00 o'clock - | meanwhile are 19:00, so that the Music Event
starts shortly. Punctually for the start of the Eventes the Apple net
store the USA off-lines just went. Thus everything points on the
conception of a new hardware product. Comes today actually more again
iPod?

- 18:58 o'clock - | the new net stores are held all in English and
not in the respective language of a country. Only that iTMS Austria
comes along on German. At the same time with the expansion iTMS on
further countries Apple de-energised a new function. The "interpreter
updates" offer the possibility of being able to be informed by E-Mail
if Apple adds new Songs of a certain Interpretes into the music
catalog of the net store.

- 18:38 o'clock - | Apple net stores down all Apple net store,
except those from the USA, are now off-lines. Therefore now hopes for
a new become iPod larger.

- 18:31 o'clock - | new net stores are immediately on-line! If one
calls net store under the iTunes Music and since then on "net
store select" clicks, a new list with the new net stores appears!
In addition belong Austria, Belgium, Finland, Greece, Italy,
Luxembourg, Holland, Portugal and Spain! Switzerland does not
participate! Large final deception on the part of Swiss of iTunes
user.

- 18:06 o'clock - | begins at 19:00 o'clock (MEZ) in San Jose,
California, the third "Special Music Event" from Apple. New are
expected iPods with min. 60 GB and if necessary a special U2-iPod, in
addition, that iTunes Music net store is to be extended - >
Switzerland, Italy, Austria, Spain, the Benelux states, the
Scandinavian countries as well as Australia, Canada and Neuseland,
Japan and Mexico are on the "rumor list" (macprime reported)

- 18:05 o'clock - | internal: The new, simple live
ticking he page becomes on-line geschalten...

Senast redigerat 2004-10-26 19:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 19:40

Björnström, kan inte du intervjua Oscar Bjers imorgon? Det skulle vara mkt intressant att höra vad han säger till sitt försvar.

Jag har talat med Apple Sverige om det här och detta sköts inte av de lokala kontoren, utan uppifrån av Apple i USA. Dessa i sin tur förhandlar med skivbolag och rättighetsinnehavare-organisationer (STIM och NCB) i varje land.

Visst kan Sveriges valuta spela en roll, men viktigast är ändå villkoren Apple lyckas få med ovanstående parter. Samtidigt så är det väl drygt 50 länder i Europa nu, där kanske 20 är intressanta för Apple och det tar tid att förhandla med varenda land.

Jag är övertygad om att vi kommer få iTunes Music Store i Sverige, det är bara en fråga om tid.

Än så länge har det inte kommit några nyheter från Jobs pågående presskonferens, kanske innehåller den framtida datum för andra länders lanseringar. Kanske innehåller den en flash-baserad spelare som kan konkurrera i Jens of Sweden klassen av spelare. Den klassen förefaller förövrigt vara mycket större i Europa än i USA.

Då Apples bibehållande av Fairplay som en egen, exklusiv, DRM-teknologi bygger på att de har en dominans på både klient (iPod) och butik (iTMS) är det viktigt att de får den. I USA har de uppnått den situationen. De har mer än 50 % av hårddisk baserade musikspelare och mer än 50 % av digitala musikförsäljningen på nätet.

Situationen är nog inte riktigt så i Europa än. En nyckel till det är att börja konkurrera i flash-spelar marknaden.

Ursprungligen av mrjean:

Björnström, kan inte du intervjua Oscar Bjers imorgon? Det skulle vara mkt intressant att höra vad han säger till sitt försvar.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-26 19:55
Ursprungligen av Force9:

Situationen är nog inte riktigt så i Europa än. En nyckel till det är att börja konkurrera i flash-spelar marknaden.

Äpplebutiken är stängd så något är på G. Men jag kan aldrig för mitt liv tänka mig att det kommer en flashspelare. Det var det segmentet SJ sa att man konkurrerade med när iPod Mini släpptes.

Att folk över huvud taget kan köpa en 512 MB JoS för 2 754:- istället för en iPod Mini för 2 423:- övergår mitt förstånd.

Nej, och det får ännu svårare att konkurrera med Apple om de släpper en flash-spelare då JoS volym kommer var en prutt i rymden jämfört med Apples...

Ursprungligen av Kalle W:

Äpplebutiken är stängd så något är på G. Men jag kan aldrig för mitt liv tänka mig att det kommer en flashspelare. Det var det segmentet SJ sa att man konkurrerade med när iPod Mini släpptes.

Att folk över huvud taget kan köpa en 512 MB JoS för 2 754:- istället för en iPod Mini för 2 423:- övergår mitt förstånd.

Oscar, var är du - låt oss slippa gissa och vara sura... drabbar ju bara Apple så PLEASE kliv ur garderoben och förklara varför Sverige/Norge/Danmark inte fanns med denna gång - tack! Just nu käns det som att Albanien kommer hinna före Sverige

Olle

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 19:41

Btw så är det rätt underligt ifall vi får stå utanför ITMS eftersom att vi är föregångsland för Apple

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 19:47

Italien har varit med hela kvällen i sorgens förtecken

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-10-26 19:52

Perspektiv: Microsoft har Sverige som prioriterat land

När man nu är så deprimerad att vi inte idag fick iTunes Store till Sverige så kan man gjädjas och faktiskt förvånas att Microsoft Mac Business Unit har med svenskan bland världsspråken:
Deutsch
English
Español
Français
Japanese
och Svenska

http://www.microsoft.com/mac/downloads.aspx?pid=download&location=/mac/download/office2004/office2004.xml&secid=4&ssid=1&flgnosysreq=True

Senast redigerat 2004-10-26 20:10
  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-26 19:55
Ursprungligen av zebra1b:

När man nu är så deprimerat att vi inte idag fick iTunes Store till Sverige så kan man gjädjas och faktiskt förvånas att Microsoft Mac Business Unit har med svenskan bland värlsdspråken:
Deutsch
English
Español
Français
Japanese
och Svenska

http://www.microsoft.com/mac/downloads.aspx?pid=download&location=/mac/download/office2004/office2004.xml&secid=4&ssid=1&flgnosysreq=True

ja det är skönt att svenska äntligen börjar bli betraktat som ett världsspråk, jag menar 98% a alla jag pratar med snackar svenska!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 19:55

Detta beror på att Microsoft har Sverige som testland eftersom att vi är en bra "early adopter". Vi är typ lilla USA

Ursprungligen av zebra1b:

När man nu är så deprimerat att vi inte idag fick iTunes Store till Sverige så kan man gjädjas och faktiskt förvånas att Microsoft Mac Business Unit har med svenskan bland värlsdspråken:
Deutsch
English
Español
Français
Japanese
och Svenska

http://www.microsoft.com/mac/downloads.aspx?pid=download&location=/mac/download/office2004/office2004.xml&secid=4&ssid=1&flgnosysreq=True

  • Medlem
  • 2004-10-26 23:10
Ursprungligen av batmannen:

Detta beror på att Microsoft har Sverige som testland eftersom att vi är en bra "early adopter". Vi är typ lilla USA

Kan nån säga det till Steve Jobs tack :rolleyes:

Någon skrev att presentationen pågår - en länk finns kanske - streamar dom ? Det finns inte någon pressrelease just nu men den kommer väl.

Nej, ingen live stream. Men det kommer säkert en senare. Bono och Edge från U2 medverkar ju...

Ursprungligen av ZeroBits:

Någon skrev att presentationen pågår - en länk finns kanske - streamar dom ? Det finns inte någon pressrelease just nu men den kommer väl.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-26 20:00
  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-26 20:02
Ursprungligen av MikaelF:

jag visste att den där tyska kursen skulle tillföra mitt liv något..

Bevaka tråden