- Gäst
- Oregistrerad ●
Hej!
Är väldigt ny inom allt med mac, men efter att en polare skaffat det är jag också väldigt sugen på en då operativsystemet verkar helsjyst jämfört med XP.
Jag funderar på att köpa en ny dator, antingen en PC eller MAC, bärbar eller stationär.
Eftersom jag är en 19 årig kille med studer så är inte inkomsten världens största, så begagnat är nog valet jag har.
Men jag vet ej vad jag ska köpa än...
Klart man lockas av allt apple skriver på sin sida om varför man ska välja mac
Men det jag vill höra är vad ni som använder och har använt mac länge nu har att säga om det.
Så min fråga är, vad anser ni vara det bästa med en mac för en 19 årig student?
Vad är fördelarna jämfört med pc? Varför ska jag övertalas att köpa mac istället för pc?
Är väldigt tacksam för alla svar jag kan få!
Mvh Eddie
Inga virus.
Alla de viktiga programmen finns.
Stabilt som urberget.
Enkelt att göra en exakt kopia av den interna hårddisken till en extern HD med hjälp av Carbon Copy Cloner.
Och att klona tillbaka, eller till en annan Mac.
Extremt tät integration mellan program, system och maskinvara.
Allt bara funkar utan em massa krångel.
Massor av resurser på internet.
Massor av trevliga Mac-användare.
Bästa valet för 19-årig student? Solklart iBook 12" G4 1,2 GHz. I alla fall om du vill ha en (ny) bärbar. Ny kostar den 9995:- på apple.se. Det som kan vara bra som tillval då är större hårddisk (60 eller 80 istf 30), samt bluetooth, dessutom mer internminne men det köper man hos någon "vanlig" datorhandlare då de är billigare (och även om det är snålt med 256 MB klarar man sig på det så länge, om budgeten är snål). Annars ingår "allt" - möjligtvis tillbehör som väska, extern mus som fattas då.
Köper du den ny och har CSN/Mecenatkort får du en dryg tusenlapp rabatt om du loggar in på www.mecenat.se och klickar dig vidare. Du kan få en del rabatt även om du är student men inte har korten ifråga, leta upp Apple Store Student. Köper du begagnat ska du försöka få ner priset en hel del, tyvärr har jag fått intrycket att begagnatpriserna på iBookar är nästan skrämmande höga - de är populära!
Vad är då fördelen med en iBook jämfört med bärbara PC i någorlunda jämförbar prisklass?
- mindre och smidigare, motsvarande vikt/prestanda/storlek hos PC kostar 20kkr+
- billig, de som kostar mindre på PC-sidan är nästan enbart bullriga, tunga, stora P4:or/P4-Celerons.
- 3d-grafik, så du kan spela det mesta (kanske inte de allra senaste spelen). Motsvarande PC i samma prisklass har inte detta...
- inbyggt WLAN, 54 Mbps. Brukar ganska ofta vara 11 Mbps i billigare PC, om det finns.
- Mac OS X, det bästa OS:et (läs nedan).
- snyggare
- bra batteritid
Mac OS X är byggt på en grund av BSD. Det betyder att operativsystemet i sig är mycket stabilt. Att det inte finns ett enda virus till Mac OS X talar lite för sig själv... Sedan för den som tidigare har använt sig av Linux så känner man sig helt hemma i kommandoprompten på Macen. Den är i princip identisk... Alla viktiga open-source-programvaror (Apache, gcc, MySQL, ...) levereras med OS:t. Men det fina i kråksången är att du inte behöver tänka på det här om du inte vill - jag skulle påstå att Mac OS X är lättare att hantera för den vanlige användaren än Windows är. Kort sagt - det är det enda operativsystem som är så kraftfullt att jag kan tänka mig att använda det, men som ändå är så lättanvänt att jag kan tänka mig att ge min morfar en dator med det på (vid nästa eftertanke, med tanke på virus och annat skit, så är det det ENDA operativsystem jag skulle ge min morfar, visserligen är han trevlig, men man behöver ju inte felsöka saker varenda gång man är där, utan prata med honom istället).
Vilka nackdelar har jag då märkt av? Jo, naturligtvis funkar inte alla de program du har för Windows, de är kompilerade för Windows/x86 och inte Mac OS X/PPC. Många program finns portade - bland annat Microsoft Office, en del spel, mm. För många andra program gäller att de inte finns portade, men att program med motsvarande funktionalitet finns. Det gäller nästan alla "vanliga program". Slutligen finns det några program som det inte finns motsvarigheter till alls. Typexempel på sådana är CAD-program (överhuvudtaget alla former av program som har en särskild, begränsad målgrupp är problematiska), och förstås alla icke-portade spel. Det kan alltså vara smart att kolla upp innan vilka program som är ett absolut måste för dig, och kolla här i tråden att det finns bra motsvarigheter (antingen bra portade program eller program med motsvarande funktionalitet).
Till viss del vägs detta upp av att programvara för design/typsättning mm ofta funkar väldigt bra på Mac, men jag antar att det inte är ditt specialområde. Lite intressantare är kanske alla i-program som Apple gjort. iPhoto, iTunes, iDVD, iMovie. Av dessa använder jag de första två aktivt. iPhoto är ett enkelt men just därför (inget onödigt!) utmärkt program för att hantera digitala bilder. iTunes finns till Windows också, så det kan du ladda ner och testa på familjens PC. iDVD används för att titta på DVD (har inte så många sådana) och iMovie till att klippa ihop egna filmer (inte så intressant då min stillbildsdigitalkamera visserligen har filmfunktion, men endast med kass kvalisort). Finns iChat också, men tyvärr kör de det över AOL IM, som är ganska liten här i Europa. iCal, kalender och iSync, mobilsynktjohejsan, har jag som du kanske förstår inte heller använt så mycket.
Slutligen finns det ett program som heter "Virtual PC" som du kan använda för att emulera en PC (och därmed Windows) på din dator. Det går dock ganska långsamt på en iBook (även om jag har 1,25 GB RAM) så det är bara att testa websidor i IE6 och liknande som är realistiskt, tyvärr.
Ytterligare en nackdel är att man kan tänka sig att om några år köpa en ny Mac (PowerBook/PowerMac). Visserligen har jag väl förhoppningsvis jobb då, men ändå - de är förutom iBook inte direkt billiga burkar...
Världens mest seglivade myt är ju att en modern PC är krånglig och strulig så det argumentet skulle jag ta med en nypa salt eftersom det helt enkelt inte är sant. XP som operativ är också liksom OSX urstabilt (men fult).
Men jag tycker helt klart att du skall välja Mac. Maskinvaran är överlag bra och snabb (och man får mycket för pengarna), operativsystemet är snyggare än något annat på marknaden och du kommer inte att sakna program. För dig som normalkonsument anser jag att det absolut starkaste motivet till att välja Mac i dagsläget är för att slippa virus och annat elände. Lycka till!
vadå funkar om du är normalkonsument?
Alla vet väl att Mac är för användare, alltså för dom som ställer höga krav på sin dator och
för den skull oxå på sina program....
Världens mest seglivade myt är ju att en modern PC är krånglig och strulig så det argumentet skulle jag ta med en nypa salt eftersom det helt enkelt inte är sant. XP som operativ är också liksom OSX urstabilt (men fult).
Jag håller med i stort, men i vissa fall finns det skillnader.
Sätt i en blank cd-skiva i en maskin som kör XP, explorer låser sig ett bra tag innan den förstått vad den ska göra.
Ännu värre blir det om skivan är korrupt.
Det går inte att ta upp en nytt fönster och jobba mot en annan del av filsystemet.
I Mac OS X, och i Linux, går det hur bra som helst att "browse:a" runt i filsystemet medans operativet monterar skivan.
En annan sak är pdf-inplementationen.
På den tiden när jag körde Windows hatade jag pdf-dokument.
Klumpigt och segt, Acrobat Reader tog evigheter att ladda.
Med Mac OS X och pdf-stödet i operativet så är det en dröm att köra pdf-dokument.
Jag har använt Windows redan innan version 3. Jag har skrivit läroböcker om Windows 3.11, 95, 98, 2000 och XP och borde alltså kunna det mesta. Men jag använder Mac när jag skriver böckerna.
Det är så otroligt mycket roligare och mer produktivt att jobba med Macen. PCn står mest som referensmaskin. Räknat i MHz är PCn betydligt snabbare än min gamla G4, men i praktiken går arbetet fortare med Mac.
Filsystemet, färgkodade mappar, Exposé, inbyggd färgkalibrering, sökfunktionen och alla andra smarta små funktioner. iTunes, iPhoto och andra fiffiga program som följer med. Men framför allt den renare och snyggare och inte så utrymmeskrävande designen. I Windows känns det som om hälften av skärmen upptas av ramar och annat onödigt.
Allt är mycket fulare och det mesta krångligare med XP. Att hitta ett program via startmenyn när den har fem nivåer, att hitta var du gör nätverskinställningarna, att jobba med flera fönster samtidigt, att snabbt hitta något med sökfunktionen... Det känns så onödigt tillkrånglat med XP.
För att inte tala om att hålla den virsusfri och fri från all adware och spyware.
Om man inte nödvändigtvis vill ha en bärbar ibook är ju nya iMac G5 mycket prisvärda tycker jag.
Martin: Inte PC:n i sig. Men Windows...
Hur jag än gör när jag installerar Windows hemma hos mina föräldrar/småsyskon så är det en massa spyware, adware, virus och annat skit bara någon månad senare. Jag skulle kanske lära dem använda Linux istället (vilket lär ta död på problemet i alla fall).
För mig är det inget större problem däremot - men jag trycker inte "Ja" till allting som ramlar upp på skärmen heller...
EDIT: Jag har tre PC förresten, så jag vet av egen erfarenhet. Två bor i magasin i Sverige, så de står still. Hit ner har jag med mig en PC som än så länge bara kör Windows, men Linux ska in istället så fort jag får tid till det. Det krånglar tillräckligt mycket redan från start...
Mitt svar blir rätt kort: Kvalitetskänslan. Det känns som att varje detalj i datorn och systemet är väl genomtänkt. Det är det som gör det till en fröjd att sitta vid min Mac.
Mitt svar blir:
Mac är snyggare och känns grymt mycket trevligare.
I övrigt så får du vara beredd på att allt kostar lite mer till Mac. Och alla polarnas coola program som du vill ha finns inte till Mac. Men motsvarigheten finns sgs alltid på versiontracker.
Jag skulle ALDRIG köpa en PC idag även fast jag måste använda skiten på jobbet ibland.
Jag skulle gärna se Apples gamla slogan som ett rättesnöre för fler
THINK DIFFERENT !
- Slice -
Jag skulle gärna se Apples gamla slogan som ett rättesnöre för fler
THINK DIFFERENT !
He, he. Jag hoppas du ser motsägelsen i den önskningen.
Jag skulle dock gärna i den här nya Apple-världen full av musiktjänster och MP3-spelare se att Apple själva kom ihåg sitt forna slogan lite mer. Apple tappar faktiskt många gamla kreativa profilkunder på sin nya iLife-fokusering... För mig har Macen alltid representerat skapandets möjligheter (i tider då alla suttit och spelat spel och konsumerat multimedia på sina PC-maskiner). Den bilden av Apple börjar i ärlighetens namn blekna en aning. Den bild som växer fram nu är en helt annan. En där Apple lottar ut MP3-låtar och gör crosspromotion med Pepsi i gammal hederlig nasarmentalitét. Långt ifrån den bild av Macen som en ersättare till SGI som Jobs så intensivt marknadsförde för några år sedan.
Jag tycker att du ska köpa en begagnad stationär G4. Du får väldigt mycket för pengarna. Det förutsätter naturligtvis att du inte har behovet att knalla runt med datorn jämt, men om du inte känner för att lägga mer än fem-sex tusen, så är det ett bra alternativ. Stationära datorer är alltid lite snabbare också.
Hej!
Eftersom jag är en 19 årig kille med studer så är inte inkomsten världens största, så begagnat är nog valet jag har.
Tja jag vet inte om det är ett bra val att köpa beg. Macar eftersom andrahandsvärdet är så högt. Du får då en gammal maskin som sällan orkar många år till. Rekomenderar iBook 12" eller eMAc för en smal plånbok. Eventuellt kan du titta på iMac 17" Men den stiger direkt i pris från eMac
Tja jag vet inte om det är ett bra val att köpa beg. Macar eftersom andrahandsvärdet är så högt. Du får då en gammal maskin som sällan orkar många år till. Rekomenderar iBook 12" eller eMAc för en smal plånbok. Eventuellt kan du titta på iMac 17" Men den stiger direkt i pris från eMac
En Powermac på runt 1 Ghz håller ju lika länge som en iBook på 1,2 Ghz. Förmodligen betydligt längre, eftersom den går att uppgradera.
Andrahandspriset rasar i takt med att nya Macar blir billigare. Det är ju både bra och dåligt. Man får ju fortfarande ut mer för en gammal Mac än för en PC, men skillnaden är inte lika stor som förut tror jag.