Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur göra för att bli root utan att använda root-kontot?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-01-17 13:31

Finns det något enkelt sätt att få root privilegier utan att behöva logga ut från admin kontot till root kontot? Och då menar jag att få det å fungera så som det gör när man är root, att man kan ändra på vad man vill i Findern.

Nej, inte i Findern. I shellet är det bara att använda sudo för att åstadkomma detta, men av säkerhetsskäl "nämen oj, jag drog sbin-katalogen till papperskorgen" får man vackert logga ut och logga in igen, om man vill köra som root. Själv har jag alltid ett terminalfönster öppet, så att jag kan utföra de operationer jag behöver göra som root bara genom att köra sudo. Nog för att jag helt fasat ut Findern till förmån för ett shell, men ändå...

• Medlem
  • International user
  • 2002-01-17 13:51

Jag skulle vilja utvidga frågan: går det att ha flera användare inloggade vid samma maskin (samma terminal)? Dvs utan att logga ut, kan man logga in som en ny användare med sin egen miljö och även kunna växla mellan användarna. Det skulle vara toppen när man håller på med något långvarigt jobb, men så vill någon annan bara gör en liten sak t ex kolla på en dvd eller spela spel från sin användare.

Nej, det stöds inte av Mac OS X. Darwin stödjer det såklart, men resten av Mac OS X gör inte det. Egentligen finns det inga hinder för det; det fungerar exempelvis att göra så om man använder X, bara att använda su för att tillfälligt byta användare och sedan dra igång program och nya fönster som tillhör den användaren. Det man får stå ut med är att inställningar som exempelvis bakgrundsbilder fortsätter vara desamma, så det fungerar inte riktigt som hgu tänkt sig (fast X kör ju med flera parallella skrivbord som man växlar mellan). Tyvärr går motsvarande inte att göra i Aqua...

Jag brukar öppna ett terminalfönster och skriva "su -" och sen lösenordet när det efterfrågas. Förutsatt att root-kontot är enable´at förstås.

"su -" gör att man blir root med bibehållna path´ar, vilket är mycket användbart.

• Oregistrerad
  • 2002-01-18 09:07

Ok, jag änvänder bara terminalen när jag behöver det, t ex för att installera ngt program, men då måste det vara bra instruktioner för hur man gör....

Men går det att ändra privilegier på mappar på något enkelt sätt då? (Utan root kontot)

Du kan inte ändra privilegier på filer/mappar som du inte har inte är root för.

Citat:

Ok, jag änvänder bara terminalen när jag behöver det, t ex för att installera ngt program, men då måste det vara bra instruktioner för hur man gör....

Men går det att ändra privilegier på mappar på något enkelt sätt då? (Utan root kontot)

Det finns ett fiffigt litet program som heter RBrowser (kolla på Versiontracker) som låter dig köra ssh, ftp, telnet mm samt fixa och trixa lite med filer och mappar (exempelvis ändra rättigheter) via ett grafiskt gränssnitt. Skönt att ha till hands om man inte är helt familjär med terminalen.

1
Bevaka tråden