Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad skiljer Logic 6 Pro från "ej Pro"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa ett begat Logic och läser ibland om att det finns en uppgradering av Logic 6 till "pro". Vad är det man får i den uppgraderingen?

Ursprungligen av torsig1967:

Jag funderar på att köpa ett begat Logic och läser ibland om att det finns en uppgradering av Logic 6 till "pro". Vad är det man får i den uppgraderingen?

Beror på vad det är för beggat Logic du ska köpa...

Nu för tiden finns det bara Logic Pro och Logic Express. Den sistnämnda är en bantad och begränsad version av Pro men ack så kraftfull beroende opå vad man vill göra. Pro är som namnet antyder ett program skapat för professionellt arbete. Det är Apples svar på Protools

Förr fanns logic i olika "metaller" gold, platinum och silver (tror jag). Men som sagt vad är det för beteckning på det logic du tänkt köpa? 5 el 6?

• Oregistrerad
  • 2004-10-28 09:03

Pro är i princip Platinum och en massa mjukvarusyntar/effekter i samma låda.

Ursprungligen av emilsson:

Pro är i princip Platinum och en massa mjukvarusyntar/effekter i samma låda.

Precis! På den gamla goda tiden när Logic fortfarande utvecklades av Emagic, så erbjöd företaget Logic Platinum som sin högsta och mest kompetenta grad av programmet. Till Logic Platinum följde ett gäng nativepluggar, men Emagic hade även en uppsättning tokseriösa mjukvaruinstrument och syntar, samt ett konvultionreverb, som sammanlagt gick lös på någonstans runt 17 000. Allt som allt kostade ett helt Logicpaket med alla pluggar någonstans runt 30 papp.

Det Apple gjorde i våras var att de inkluderade alla pluggar i Logic Pro och sålde det paketet för i princip samma pris som bara Logic tidigare kostast. En sänkning av priset med mellan tummen och pekfingret 60%.

Så kort och gott, Logic Pro innehåller ett gäng prisbelönta och jäkligt välljudande mjukvaruinstrument för simulring av Hammond B3 med Leslie, Rhodes och elpianon av en uppsjö varianter, klavikord, analogsyntar (flera stycken) samt en sampler, EXS24, som blivit lite av standard inom musikbranschen. Dessutom får man med Space Designer, ett reverb som håller oerhört god klass.

Så, om du ska köpa ett begat Logic skulle jag rekommendera Pro 6. I detta program ingår även mjukvara för att köra programmet mot TDM-system.

/Jont Olof

Än så länge kör jag en ganska gammal dator (G3 på 500 Mhz) och jag skall väl mest använda programmet för inspelning och EXS 24. Därför kör jag OS 9.2 (OS X vill jag inte utsätta gamlingen för plus att jag har mycket annat trevligt i OS 9.2-miljön).

Jag antar att Logic 6 funkar ok i 9.2. Jag har provat 4.8 på min dator och det rullar på bra, är Logic 6 avsevärt tyngre för processorn?

Jag antar att Logic 6 funkar ok i 9.2. Jag har provat 4.8 på min dator och det rullar på bra, är Logic 6 avsevärt tyngre för processorn?

Har en polare som kört Logic 6 sedan det släpptes och han bytte först till OS X för någon vecka sedan. Det rullar på fint så vitt jag vet (själv kör jag under OS X).

[ot]

Nämen, nu tog jag en titt på användarnamnet. Hej Jont-Olof, Tor S här! Du jobbade på P3 ett tag och vi pratade om OS X som då var i sin linda. Allt tyder på att din entusiasm till Mac kvarstår

Nämen, nu tog jag en titt på användarnamnet. Hej Jont-Olof, Tor S här! Du jobbade på P3 ett tag och vi pratade om OS X som då var i sin linda. Allt tyder på att din entusiasm till Mac kvarstår

Hehe! Stämmer bra det! Hur är det själv?

/Jont Olof

Det som väger tyngst är alla pluggar. Ska du sedan spela in med 24 bitar så ställer det lite högre krav på systemet i allmänhet och hårddiskarna i synnerhet. Logic 6 har en trevlig frysfunktion (som sedemera har blivit standard på alla DAW's) som sparar processorkraft på "bekostnad" av hårddiskbelastning. Det som egentligen sker är att processorintensiva spår bouncas ner till färdiga filer på din hårddisk (detta görs mkt snabbt) och sedan stängs spåret med pluggarna av och istället spelas ljudfilen upp. Det kan hjälpa en till viss del, men du kommer nog inte kunna göra några större arrangemang är jag rädd...

/Jont Olof

[edit: slarvfel]

1
Bevaka tråden