Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

datumet ställer om sig

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Sedan jag uppdaterade till 10.2.4 så har jag problem med att datumet ställer in sig på 1 januari 1970 kl 01.00 varje gång jag startar upp, normalt så brukar det ju vara ett tecken på att batteriet är slut (i tidigare system) min dual 867:a är bara 3 månader gammal så jag utesluter det direkt.
Är det ngn annan som har haft samma problem eller kanske har en aning om vad det beror på?
Micke

Känt strul-fel med 10.2.4. Förra veckan hade inte macfixit.com någon lösning men de hade problemet inrapporterat. Hittar du ingen lösning så sätt datorn i vila istället för stänga av tills en fix finns.

Tack ska du ha!
får följa vad som händer på macfixit.com
Micke

Apple har i alla fall erkänt felet nu:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25374

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Apple har i alla fall erkänt felet nu:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25374

Det var en ganska lam buggfix de presenterar. Att bara välja ny tidserver har inte hjälpt de personer jag försökt hjälpa. Så fort man bootar om är problemet tillbaka.

Faktum är att macfixit har en fix på detta ute nu som verkar gå mer på djupet.

Jo, fixen är ju ingen höjdare, men att de alls erkänner att det är ett problem är bra i alla fall. Och det står att dokumentet ska uppdateras, så man får väl hoppas att de jobbar på detta.

• Medlem
  • 2003-03-03 10:06

Det måste fixas nu, är man inte uppmärksam hamnar mail och dylikt på helt fel ställe i sorteringen.

Även jag har testat macfixit fixare den fungerande överhuvudtaget inte.

rolloq

Jag fixade en dator här på jobbet med reparation av privilegierna. Testa detta om ni har problemet.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: keysendal:
Sedan jag uppdaterade till 10.2.4...

Är det "Mac OS Classic"?

Jag fixade en dator här på jobbet med reparation av privilegierna. Testa detta om ni har problemet.

Citat:

citera:

Har provat med att reparera rättigheter det fungerande inte heller.

rolloq

Om ni som lider av detta problem har bredband så är det bara att sätta på "Network Time", datorn ställer klockan automatiskt efter en tidsserver på internet när den går fel.

Detta kan ni göra under System Preferences -> Date & Time -> Network Time.

(Jag kör engelskt system så jag vet inte riktigt vad mostvarande heter på svenska, men det borde inte var några problem att förstå vad jag menar.)

Hej !

Detta kanske kan hjälpa ?

People who have lost the time after updating to 10.2.4 may find that many files in the /usr/share/zoneinfo directory are corrupt (zero length). Replace them with copies from a Mac that isn´t having the problem, and everything gets fixed.
  An easy way to check to see if you have this problem is to look in your Date & Time Preference Pane, in the Time Zone tab. If it claims you are in GMT, and you´re really not, you have corrupt zoneinfo files. I´ve tried this on a couple of Macs, and it works.
  This command should work to copy the files (type it on the Mac with the busted time):
sudo scp -r [email protected]:/usr/share/zoneinfo /usr/share/
Substitute "11.22.33.44" with the IP address of a Mac with good files on your network (Remote Login must be on) and "username" means a user on that Mac. Note that there are only four spaces in the above command -- type carefully!

[ 05. mars 2003, 21:55: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

Flyttar diskussionen till Mac OS X

//Marcus - moderator

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-17 11:41

Jag har OSX v 10.3.5 och har råkat ut för detta med 1970-01-01 2 gånger i höst.
Har en G4867.

Problemet kan ju även uppstå om PRAM-/Klock-batteriet är slut...
Har du en multimeter eller voltmeter kan du ju plocka ur det ur datorn och mäta spänningen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-17 12:06
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Problemet kan ju även uppstå om PRAM-/Klock-batteriet är slut...
Har du en multimeter eller voltmeter kan du ju plocka ur det ur datorn och mäta spänningen.

Jag köpte nytt batteri för 6 månader sedan... Tar det verkligen slut så fort?
(har ingen voltmeter, så kan ej testa)

Nej, ett halvår låter ju onormalt kort... Då vete sjutton.

• Oregistrerad
  • 2005-01-03 21:56

Lider själv av detta problem på min PB 12" som införskaffades i slutet av september. Finns det inget enklare sätt att kolla om batteriet är slut, som inte involverar en demontering av datorn?

1
Bevaka tråden