Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det första man ska göra?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-05 22:53

Fick idag min PB 12"

Detta var min första apple maskin så detta är i princip
första gången jag sitter i MacOSX. Känns lite ovant men
rätt skönt ändå. Det enda jag stört mig på hittils är att man är tvungen att ha en animation när fönstret minimeras.

Men till min fråga... vad är det första man ska göra med en
fräsh OSX installation för att den ska kännas perfekt. T.ex. några program som man inte får missa?

ps.
Kan man när man har en extern skärm bara köra på den eller iaf få över toolbaren till den externa skärmen?

• Oregistrerad
  • 2003-03-05 23:11

Jo att ha animerade minimeringar kan tyckas vara lite jobbigt i längden. Har du sett att man kan välja "skalningseffekt" i stället för "Anden i flaskan" i dock-inställningar?

Svår fråga...

vi är ju alla individuella, alla har olika behov. Du får dock inte missa att ladda ner Safari (såvida det inte följer med). Jag brukar alltid byta de trista standardikonerna i systemet, mot Snow.e2. Gillar man inte Snow, så finns det massor av ikoner att välja bland på Icon Factory. Efter detta laddar man ner en fräck skrivbordsbakgrund. Därefter är maskinen så gott som klar för användning.

Smarta program... hm.., detta är nog sånt som ger sig med tiden. Du kommer att upptäcka nya smarta program kontinuerligt. Det är svårt att ge konkreta tips. Utgå från dina behov... ICQ? WeatherTracker?... sök på Version Tracker.

Angående skalningsanimeringen, så har jag för mig att det går att stänga av denna funktion med hjälp av programmet Cocktail. Jag är dock inte säker, har inte provat själv.

/M

[ 05. mars 2003, 23:17: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

Beror ju ganska på mycket vilka behov man har och vilken miljö man kommer från. För folk som kommer från Windows-hållet kan det vara på sin plats att visa det här dokumentet. Till switchers som kommer från Unix/Linux-hållet brukar jag tipsa om att de ska lägga in Fink, TeXShop och Apples X11. Sedan tycker jag gott att man kan aktivera journalföringen i filsystemet, åtminstone om man tycker det är viktigare med pålitlighet än maximala prestanda. I övrigt kan jag inte komma på några fler tips sådär på rak arm.

[ 05. mars 2003, 23:25: Meddelandet ändrat av: Samuel K. ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-05 23:26

För att en OSX installation ska kännas riktigt fräsch så vill man ha flyttat användarmappen

Jag har även flyttat swappen med hjälp av swap cop (följer du länken finns även andra händiga program såsom Monolingual som rensar upp och slänger onödiga språkfiler).

En annan sida med tips på bra småprogram är denna där du även kan få hjälp med installation av PHP och MySQL och annat.

Om du undrar något så prova sök på 99mac för det finns otroligt mycket bra trådar att läsa.

Happy hunting !

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-05 23:31

istället för ICQ använder man gärna Proteus, och annars iChat.

För ftp är transmit gullig och funktionell (annars finns fetch).

Öhm, nä det är nog inte så särskilt mycket man gör för att få datorn att kännas "färdig installerad". Jag brukar fixa docken så den ligger som jag önskar, ändra bakgrundsbild och fixa lite med "global settings" för mapparna samt fixa den välanvända terminalens färger.

Kan bli en riktigt intressant tråd det här !

Surfa gärna runt i trådarna i Filarkivet här på 99mac. Där finns många bra tips om många bra program.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-06 10:02

Två program jag bara måste ha är MaxMenus och LightSwitch från Proteron. Riktigt bra små program.

Annars är versiontracker en vän när behovet uppstår.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-03-06 10:50

Virtual desktop
finns här

har du suttit i linux med motsvarande vill du inte va utan det!

LaunchBar är ett måste, värt varenda öre.

Ett tips när det gäller batteriet är att ladda det fullt och sedan köra tills det är helt dött och datorn går i vila. Upprepa detta 2-3 gånger, det ska förlänga livstiden på batteriet.

1
Bevaka tråden