Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kernel panics

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har en powermac G4 400mhz på jobbet, o de senaste månaderna har jag haft flera kernel panics dagligen, eller så totalfryser den. Jag har installerat om systemet flera ggr (med grundformattering innan), tagit bort det extra grafikkortet som jag har, bytt ut ram, och även hårddisk, men problemet är fortfarande kvar. installerade även 10.2 (nyinstallation) som sista åtgärd, men inte heller det hjälpte (nu slipper man iofs den vita texten på svart bakgrund, så det är lite snyggare nu iaf)

nån som har ngt förslag? är det bara att kasta ut den?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 11:04

Vad använder du för mjukvara i övrigt. Och när uppstår kernel panic, är det i samband med att du gör något. Tex. raderar filer eller liknande?

det kan vara precis när som helst. har märkt en ökning av panics när jag kopierar filer o så, men jag får panics även när jag gör andra saker. idag fick jag t ex en kernel panic precis när jag fick upp skrivbordet på datorn. hann alltså inte ens starta ngt program

Använder du t.ex. Norton Systemworks?
Jag hade några rejäla kernel-panics ända tills jag stängde av File-saver i Norton. Dessa panics yttrade sig endast när jag skulle tömma papperskorgen.

// Joel

Jag hade också kernel panic a la Symantec under våren men det försvann med senaste uppdateringarna av Norton Utilities och AntiVirus.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 14:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: joel_sundkvist:
Använder du t.ex. Norton Systemworks?
Jag hade några rejäla kernel-panics ända tills jag stängde av File-saver i Norton. Dessa panics yttrade sig endast när jag skulle tömma papperskorgen.

// Joel

Jag hade precis samma problem. Lustigt nog vara det bara när jag skulle ta bort .avi (DivX) filer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 14:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tobias S:
det kan vara precis när som helst. har märkt en ökning av panics när jag kopierar filer o så, men jag får panics även när jag gör andra saker. idag fick jag t ex en kernel panic precis när jag fick upp skrivbordet på datorn. hann alltså inte ens starta ngt program

Vad för program har du installerat på datorn?

tja, det är de flesta adobeprogram, office x, virtual pc.... men även om jag formatterar hd´n, kör in os x så kan jag få kernel panic även innan jag hinner installera något annat program (än just de som följer med os x-installation.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tobias S:
tja, det är de flesta adobeprogram, office x, virtual pc.... men även om jag formatterar hd´n, kör in os x så kan jag få kernel panic även innan jag hinner installera något annat program (än just de som följer med os x-installation.

Har du något tredjepartskort installerat (typ SCSI el. likn.)?

• Oregistrerad
  • 2002-08-16 09:47

Hur mådde den i Mac OS 9?

var den instabil då med?

Är det orginaldisk?

Jag misstänker någon form av hårdvarufel. Det låter som det blir konflikter med något i hårdvaran.

Har du extra SCSIkort, Nätverkskort etc?

1
Bevaka tråden