För det första är ja lite osäker om jag valt rätt forum, men det handlar ju egentligen mest om typsnitt. Men kanske kan det finnas folk här på forumet, även utan kunskaper om just streckkoder, som kan hjälpa till. Read on...
Jag har ett ID automation typsnitt (jodå betalt och klart!). Det är ett stort paket med massor av varianter för olika operativsystem. Kunden som skall ha detta kör på ett pre- OS X. Själv utveckar jag programvaran å honom på OS X. I paketet finns även PC-versioner (faktiskt är PC-varianten den OS X skall ha enligt hemsidan, manualen, ett true type).
Det är olika installationsfier för pre OS X (vi talar 8.6 här) och OS X. Resultatet är identiskt, vilket är bra. Men...
Typsnittet har 7 kontrollkoder vars position kan skilja mellan olika tillverkare eftersom standarden bara kräver 'fasta' positioner mellan ASCII 33 tom 126 (tilde). Blanksteg och kontrollkoders placering får typsnittstillverkaren bestämma. Det finns en utmärkt referensmall för detta:
http://www.idautomation.com/code128faq.html#EAN128andUCC128
I tabellen på länken ser man att 'viktningsvärdet' Value går från noll till 105. ASCII koderna är mestadels vikten + 32, utom för specialarna. Där är skillnaden 100. Mellanslag har specialpositionen ASCII 194.
Puuh.. Tack för att du orkade (?) läsa så här långt!
Nu till probbet: Efter typsnittsinstallationen ligger alla '32-offset' tecknen rätt, men sen kör det ihop sig!
Jag behöver: ett enkelt, helst freeware program för OS X att analysera tecknens ASCII-placering! Det finns i OS X ett program i typsnittsboken, men det ger inte den ifnormation jag behöver som utvecklare.
Jag är också intresserad av någon alternativ tillverkare av 128 streckkods-typsnitt passande Macintosh.