Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adaptec-tjafs

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker använda min scanner, en Umax PowerLook 1200 XL som har SCSI-anslutning på en ny PM 2x1,25.
I datorn sitter ett Adaptec 2906-kort.
Eftersom Umax inte klämt fram nån mjukvara med plug-in till scannern och Jaguaren så har jag en Classic-version av Photoshop 7 och Umax MagicScan för att kunna använda scannern.
Men si det går inte. In Classicmappen ligger senaste drivisarna till kortet. Men MagicScan säger att den inte hittar scannern.
Däremot hittar datorn kortet och scannern i Mac OS X om jag kör med VueScan. Men jag tycker att det programmet är alldeles för primitivt och roddigt, skulle hellre vilja kunna använda det andra programmet.
Nån som vet bot på detta?

Är du säker på att Classic ska klara det där överhuvudtaget?

Har för mig att Classic inte kan se den här typen av extra hårdvara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-06 18:39

Jag skulle nog ta en gammal G3 eller G4 och använda som en separat skannerdator och nätverka ihop datorerna med en filserver. Nurell, om du inte har någon gammal skannerburk har jag en G3/233 som du kan få för en spottstyver.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Är du säker på att Classic ska klara det där överhuvudtaget?

Har för mig att Classic inte kan se den här typen av extra hårdvara.

Är Classic en primitiv variant av Mac OS 9.2.2?
Tillägget läses väl in som vanligt när man startar Classic Mode?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag skulle nog ta en gammal G3 eller G4 och använda som en separat skannerdator och nätverka ihop datorerna med en filserver. Nurell, om du inte har någon gammal skannerburk har jag en G3/233 som du kan få för en spottstyver.

Tack för erbjudandet, men jag har också en gammal burk som kan få tjänstgöra så länge.

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
[QUOTE]Är Classic en primitiv variant av Mac OS 9.2.2?
[/quote]OS 9 i sin Classic-låda inuti OS X fattar ju inte riktigt var den hamnat antagligen. Det är ju klart att Apple skulle kunna fixa detta om det tyckte det var där krutet ska läggas, men de tyckte inte så när OS X släpptes och de tycker väl knappast så idag när de begravt OS 9.

Det de däremot tycker är att du ska skynda dig till Apple Store för att köpa en ny fin USB scanner

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
[QUOTE]Är Classic en primitiv variant av Mac OS 9.2.2?
[/quote]OS 9 i sin Classic-låda inuti OS X fattar ju inte riktigt var den hamnat antagligen. Det är ju klart att Apple skulle kunna fixa detta om det tyckte det var där krutet ska läggas, men de tyckte inte så när OS X släpptes och de tycker väl knappast så idag när de begravt OS 9.

Det de däremot tycker är att du ska skynda dig till Apple Store för att köpa en ny fin USB scanner

[/quote]Det är bara ett par år sedan jag köpte scannern, jag skrev fel, det är en 2100 XL, för original upp till A3, den kostade nästan 30.000 vill jag minnas, det känns inte så aktuellt att köpa en ny nu. Kollade på UMAX webb, dom håller på med en ny driver till Jaguaren, men det har det stått i ett par månader nu. Och mejl svarar dom inte på heller.

Du Anders som är en klippa, har du sett min tråd om utskriftsproblem?

• Oregistrerad
  • 2003-03-07 01:00

Du har inte en extra hårddisk liggande som du kan använda för att installera ett rent OS 9 system på? Jag har en G4 350 MHz med samma SCSI-kort som du har och på det har jag en LaCie MO drive (650 MB) och en "gammal" CD-RW brännare. MOn ses av både mitt "rena" OS 9 system på en extra HD, samt under Jaguar. CD-brännaren använder jag bara med OS 9 då jag ännu ej uppgraderat till erforderlig Toast version.

Citat:

citera:Är Classic en primitiv variant av Mac OS 9.2.2?

En ganska bra jämförelse är Virtual PC. Classic har svårt att kommunicera direkt mot hårdvara. När jag pratat med UMAX så har man sagt åt mig att glömma drivrutiner till "gamla" scannrar, de kommer endast koncentrera sig på nya modeller. Vilket inte är så konstigt.

• Medlem
  • 2003-03-07 09:04

Du kanske kan prova Silverfast? Finns till en massa Umax scanners. Finns till MacOS X ,men bara som Photoshop plug-in ej twain.
http://www.silverfast.com

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-07 10:06
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Är Classic en primitiv variant av Mac OS 9.2.2?

Vad jag har erfarit så är Classic ungefär som Photoshop LE.
Installera en ren Mac OS 9 på en liten HD eller en partition och använd den.
Classic gör sken av att den läser alla tillägg. Den kanske gör det men det verkar som om den fattar inte rigtigt att de finns där.
I Classic läge funkar bara Twain till min Epson 2450 Photo.
I ren Mac OS9 kan jag kopiera och scanna till mejl. Vill jag använda de funktioner i Classic då hittas inte skanner (Firewire). Trots att alla grejor ligger installerade i Systemmappen. Jag kan inte använda min ADB Wacom bord, inte ens i Classic trots att alla tillägg finns där och att alla andra ADB grejor funkar med iMate adapter. Bl a mitt gammal Apple Extended Keyboard II som är överlägsen alla skräptangentbord Apple säljer nu. Det finns fler exempel på liknande problem med Classic vs Mac OS 9.
Det hjälper inte att pilla i inställningsfönster för Classic i Systeminställningar där du har som default ikryssat "Stäng av tillägg" - Systeminställningar>Classic>Avancerat.
Classic är en nödlösning.
Classic suger som man säger.

[ 07. mars 2003, 10:07: Meddelandet ändrat av: malen ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-07 11:29

Testa Vuescan, installerade det för en Agfa scanner då agfas egen programvara inte fungerade så stabilt. Vuescan fungerar för en massa scannrar (USB/Firewire/SCSI), bra färgstöd m.m

Finns som demo på versiotracker.com

/Jef

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-07 12:28
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jef:
Testa Vuescan, installerade det för en Agfa scanner då agfas egen programvara inte fungerade så stabilt. Vuescan fungerar för en massa scannrar (USB/Firewire/SCSI), bra färgstöd m.m

Finns som demo på versiotracker.com

/Jef

Problemmet med VueScan är att det kommer en ny version två ggr i veckan (nästan).

Tack för all tips, jag kan scanna med VueScan, får väl ha is i magen tills Umax får ur sig en ny MagicScan.

1
Bevaka tråden