Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Remote admin av OS X Server 10.3.5

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag är på väg att sätta upp en g4 med OS X Server. Maskinen kommer inte att stå hemma varför jag letar efter ett säkert och enkelt sätt att fjärrstyra maskinen. SSH är ju en variant men det vore ju trefligt att kunna använda allt det grafiska kladdet i Admin-programmen.

Som jag då fattat det så finns det två alternativ: det ena är att öppna portarna för OS X admin-programmen i brandväggen som servern kommer att stå bakom. Det sägs dock inte vara den direkt säkraste metoden i världen.

Den andra är att använda VPN. Jag funderade på att köra med det inbyggda L2PT over IPSEC men har aldrig gjort det i praktiken. Finns det nån som gör det idag och har några tips?

Säkerhetsuppdateringen 2004-09-30 (tror jag den hette) fixade ett säkerhetshål med just Server Admin verktygen. De använder SSL, så all trafik skall vara krypterad, och numera säker eftersom alla servrar inte längre delar samma privata nyckel. Lättaste sättet är definitvt att öppna portarna för dessa verktyg.

Kör själv annars Mac OS X Servers VPN-lösning och det fungerar kanon. Väldigt stabilt.
Du måste naturligtvis öppna upp för VPN i brandväggen för att detta skall fungera. Observera att all L2TP over IPSec går över UDP. Den inbyggda brandväggen i Mac OS X Server släpper default igenom alla UDP-trafik.

En annan variant är också Apple Remote Desktop.

Jag har satt upp L2TP over IPSec nu och det verkar fungera kanon. Däremot har jag ännu inte fått server admin-verktygen att vilja använda den kopplingen men det är massor med tester och annat kvar att göra.

1
Bevaka tråden