Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disk utility - skivkontrollen funkar ej !?!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjalooba!

Mitt OS X funkar rätt bra men eftersom jag kör mycket stora filer och flyttar runt en hel del på hårddisken så tänkte jag köra programmet Disk Utility för att kolla skivan...

Det fungerar dock inte. Man skall markera skivan och välja kontrollera men det är helt omöjligt att göra något val alls. Jag är inloggad på mitt huvudkonto så varför inte ???

Nån som har provat och vet ?!?

mvh Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-18 18:23

öppna terminal

skriv:
"sudo shutdown now"
du kommer nu stänga av alla delar av systemet även guit. nu kan du skriva
"fsck -y"
så fixar den alla fel.
sen skriver du
"reboot"

så startar du om, då funkar det.

/glemme

eller skriv "exit" istället för "Reboot" så behåller du din uptime.

fsck funkar inte för mig, ej heller apples diskverktyg.
när jag kör fsck - y så slutar den under *Checking Catalog* med meddelandet "Keys out of order". Thats it. Den gör inget mer. Det är för övrigt samma fel som jag får i Disk Utility, Det programmet påstår att det lagar det, men icke.

Vad rekomenderar ni? Norton, Disk Warrior?
Ska nog prova dem iaf.

[ 19-01-2002: Meddelandet ändrat av: Fredrik Sigbjörn ]

Får du samma resultat om du kör i singel user mode? Prova...
prova också att köra fsck flera gånger...

Jepp, samma i singel, provade flera ggr. provade även logga in som ">console", men då gick det inte att köra fsck alls.

Men jag har löst det nu!
Körde det förträfliga programmet Disk Warrior i OS9, fixade allt, nu kan jag köra fsck utan att det får fel.

Disk Warrior rockar!

OK OK jag _ska_ köpa diskwarrior. Var gör jag det?
Finns det för tian?

Anders

Alsoft är det som gör Disk Warrior. Det finns inte för X, men det funkat utmärkt att fixa X diskar, bara att starta från CDn som följer med eller starta om i OS9.

1
Bevaka tråden