Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd & Rön Datatest

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-19 12:18

I senaste numret av Råd & Rön testar dom bärbara datorer. Sex peze och 1 Ibook. Det är i och för sig ett litet framsteg att dom faktiskt har med en Mac, men det s.k. testet ger jag inte mycket för. Det är ju bedrövligt när en tidning som faktiskt ges ut av konsumentverket har sådant skräpinnehåll. Speciellt tråkigt är det eftersom många tror att det som står där är dagsens sanning. Läs själv och begrunda!

Rad & Rön-testet

Finns det någon mer än jag som tycker vi ska agera?

[ 19 Maj 2002, 12:39: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

Tror du råkade klistra in fel länk, den här går till nån geocities sida..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-19 13:17

jag la upp artikeln som en .pdf-fil där eftersom den annars bara nås av prenumeranter från deras hemsida. Dock funkar inte direktlänkning till pdf-filen då hamnar man hos Geocities. Gå därför in på min sida och klicka på länken så ska det funka (hoppas jag

Funkar från mig i alla fall.

[ 19 Maj 2002, 13:19: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

Då klarnar det lite, fö var sidan slö för mig o få upp därför hann jag väl inte se att det var rätt. Men jag tolkade din länk som att man skulle komma till just råd&rön

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-19 13:20

För att kunna läsa testet där måste man vara prenumerant och ha lösenord

This page is not available.
We´re sorry, but this page is currently unavailable for viewing.
If this site belongs to you, please read this help page for more information and assistance.

For general questions see our main help area, or search for other member pages.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-19 13:33

Länken fungerar för mig - och jag har nu läst testet.
Helt klart har man inte gjort ett ordenligt test och just iBooken hanteras slarvigt av "testarna"...man urskiljer hela tiden iBooken med att den "jobbar på ett annat sätt" och att de mätinstrument / program de har är windowsanpassade!

Slarvigt genomfört av ett media som utger sig för att vara konsumentvägledande! Man anar att det gamla vanliga problemet med en förutfattad mening spökar i kulisserna - man vet helt enkelt för lite om Mac och "vågar" inte se verkligheten med öppna ögon.

Känner vi igen det?

Testade datorer:

Compaq Presario 2702 EA
Dell Inspiron 4100
Hewlett-Packard Omnibook XE3
Compaq Presario 1714EA
IBM ThinkPad R30
Acer Travelmate 613 TXV
Apple iBook M8599

Skriv ett mail (eller tre) till Råd&Rön...nu!
RÅD & RÖN

[ 19 Maj 2002, 13:37: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-19 13:38

Hmmm, det verkar som om texten saknas i pdf-filen. Kan någon klistra in hela texten eller göra en pdf som funkar?

[ 19 Maj 2002, 13:39: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-19 13:42

Clavius, kan du klistra in texten här eller göra en pdf? Det vore jättesnällt.

Texten är inte läsbar i Acrobat Reader men däremot i "Förhandsvisning", i ett läge så blev länken betydligt längre - tog bort allt innan www och tog retur, då sparades pdf´en fast som Acrobat Reader.

Olle

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-19 14:01

Det kommer strax!

• Oregistrerad
  • 2002-05-19 14:24

Hepp..

Det här är ett klockrent fall där Svenska Apple borde agera...

Hela artikeln är ju fylld med faktafel.

iBook från Machintosh!?!?!

Jag trodde det var Apple som tillverkade iBook.
---
/Samuel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-19 14:50

Här kommer testutdraget....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-19 15:01

Tack Clavius!

Jag testade i X också och det funkade bra i Förhandsvisning. (Konstigt namn på programmet förresten.)

[ 19 Maj 2002, 16:50: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Det är minst sagt tveksamt att lägga upp hela artikeln ur Råd & Rön här på 99mac, den är trots allt upphovsrättsskyddad - maila hellre pdf´en till de som vill ha den... vore jag admin för detta forum så skulle jag bli lite nervös.

- Olle

Det är inget att vara nervös för, det värsta som kan hända är att Råd & Rön skickar ett mail och ber att artikeln tas ner. Martin är inte rädd för vad som helst ska ni se.

Även fast jag i grunden är PC-användare håller jag med er om att testet sköts dåligt. Sista raden är nästan komisk, ungefär "iBooken fick dåligt betyg, men bara för att vi är inkompetenta testare".

Bra jobbat med att dra ut den till jpg Clavius!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-20 00:09

Själva testet inte seriöst. Det är uppenbarligen gjort av klåpare. Det framgår exempelvis inte hur mätningarna av iBook-datorns prestanda har gjorts.

Artikeln är dessutom illa skriven med bland annat många satsradningar. Det innebär att två meningar eller satser fogas ihop med ett och eller men:

"De märken som finns representerade har ett stort urval av modeller, ofta med snarlika beteckningar och det enklaste sättet att skilja dem åt är att jämföra specifikationerna."

Det förekommer även tautologier som till exempel "gäller enbart som en ungefärlig fingervisning". Slarvigt.

[ 20 Maj 2002, 00:17: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-20 00:58

Håller med om att det är dåligt skrivet. Ibooken verkar "inslängd" i testet och ges inte någon som helst möjlighet att kunna hävda sig. Vem tusan är intresserad av att mäta med verktyg hur bra implementerat Office är i burken? Man testar datorernas "multimediafunktioner" genom att mäta i Powerpoint. Que? PP säger väl inget om datorns multimediaegenskaper? Hade varit mer korrekt att beskriva vilket stöd man har för att hantera film, bilder och ljud. Hade man gjort det borde man inte kunnat komma runt stödet i iTunes, iPhoto, iMovie, QT. Det hade ju varit mer intressant att diskutera runt vad gäller multimedia.

Hade det varit ett typiskt "klåpartest" i allmänhet så hade jag inte blivit speciellt upprörd. Men nu är det ett test i Råd&Rön som ju har en särställning i Sverige när det gäller folks förtroende. Många litar på att deras test är dagens sanning vilket det definitivt inte är.

Ändå är det ett litet framsteg att en Mac i alla fall är med. Tidigare test av datorer har varit inköpta test från Peze-tidningar där man bara jämför olika windowsburkar. Massor med folk e-postade in och klagade på testet, men detta fick bara uppmärksamhet som en liten notis. Inte någon av dessa klagomål tilläts att publiceras i Råd&Rön!

Det är dags att få folk att förstå att det som skrivs i Råd&Rön inte är korrekt. Man funderar på vems ärenden dom går?

1
Bevaka tråden