Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja kamerastativ

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns den någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av kamerastativ?
Vilka märken ska man kika efter om man har ett intresse av digitalfoto men inte satsar på en proffsnivå?

Har kikat på cyberphoto och där säljer dom Velbon, Manfrotti och Soligor. Några åsikter om dessa märken?

Mina krav är under smärtgränsen 1000 spänn, tripod, samt de vanliga möjligheterna att höja, sänka och helst kunna vrida/panorera utan att stativet kärvar. Dvs inte som de allra billigaste plaststativen.

  • Medlem
  • 2004-11-02 01:34

Jag undrar samma sak. Jag tycker Soligorstativen verkar OK.. Svårt att veta, eftersom man inte får kika närmare på grejorna innan hos Cyberphoto. Vad räknas som "tillräckligt stabilt"? Hur bra är kolfiber? (Äsch förlåt.)

Det lustiga var att gå i butiker nere på stan (Expert etc.) och titta på deras priser, och sedan kolla in Cyberphoto. Betydligt skönare siffror.

  • Avstängd
  • 2004-11-02 07:47
Ursprungligen av Killergull:

Finns den någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av kamerastativ?
Vilka märken ska man kika efter om man har ett intresse av digitalfoto men inte satsar på en proffsnivå?

Har kikat på cyberphoto och där säljer dom Velbon, Manfrotti och Soligor. Några åsikter om dessa märken?

Mina krav är under smärtgränsen 1000 spänn, tripod, samt de vanliga möjligheterna att höja, sänka och helst kunna vrida/panorera utan att stativet kärvar. Dvs inte som de allra billigaste plaststativen.

Manfrotto är supergrejor (säljs i USA under namnet Bogen). Håller livet ut. Glöm Soligor och Velbon, köp Manfrotto.

Ursprungligen av Allan:

Manfrotto är supergrejor (säljs i USA under namnet Bogen). Håller livet ut. Glöm Soligor och Velbon, köp Manfrotto.

Ok tack! Ska kolla upp var man kan testa Manfrotto på riktigt.

Håller med om att Manfrotto är mycket bra grejer. Kolla på Fotosidan, där kan du läsa recensioner.

Nog för att jag faktiskt har lyckats knäcka ett Manfrotto-stativ men under icke extrema förhållanden vågar jag ändå lova att det är mycket bra grejer som utan problem håller en livstid. Eller två. Tyvärr blir det nog inte jätteenkelt att få tag på ett komplett treben för under tusenlappen men kan du tänka dig att gå uppemot 1500 så skulle jag rekommendera att du kikar på det som bland andra www.scandinavianphoto.se marknadsför som Jubileumskit (jubileums-kit alltså...).

Gör du ett eget paket så kanske du annars vill överväga en kulled som huvud istället - billigare, justerbart med färre grepp och sannolikt tillräckligt stabilt (förutsatt att du väljer en modell som är anpassad till din utrustning).

Allt är förstås även beroende av vilken typ av fotografering du sysslar med och i synnerhet under vilka förhållanden du tänker ha stativet till hands. Utan att göra det alltför enkelt för sig så finns ett visst motsatsförhållande mellan stadighet och vikt, även om det finns hyffsat stabila grejer som väger förhållandevis lite - exempelvis kolfiber vilka dock gör en innan köp väldigt tung plånbok lita lätt att bära. Det är inte så stor vits med att köpa på sig grejer som man sedan inte orkar ta med ut och där tror jag väldigt ofta att stativköp utgör bra exempel. Storleken i ihopfällt/uppfällt läge är också en aspekt värd att tänka på. Ofta klarar man sig faktiskt ypperligt i fält med alla tänkbara nödlösningar och stöd. Själv bär jag i princip alltid med mig ett litet bordstativ som faktiskt har räddat mig fler gånger än man kan tro.

www.hegethorns.se är en annan bra ÅF.

Jag köpte nyligen ett Manfrotto Digi 724B (för 1100 kr på lokala Japan Photo) som jag fick testa ordentligt när jag var ute och fotograferade igår kväll. Hittills är jag mycket nöjd! Stativet är kompakt och väger väldigt lite, men känns mycket stabilt och gediget. Andas kvalitet helt enkelt. Det håller för min Nikon D70 utan några som helst problem.

Låsen är mycket smidiga att arbeta med, och det går fort att ändra läge på stativet. Det enda jag saknar är ett snabbfäste så att jag slipper skruva av kameran när jag vill ta loss den.

Rekommenderas varmt!

1
Bevaka tråden