Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

500Mb kamerafil från Sinarbakstycke

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-01 20:11

Jag är inblandad i ett spännande projekt . Bland referensbilder som skall tas måste absolut bästa bildkvalitet uppnås. Några bilder har därför fotograferats med ett 22Mpix Sinarbakstycke på en Sinarkamera . Det digitala bakstycket ger i 16bitar en 510Mb bildfil. Förtydligande 3/11. Denna enorma bildfil uppnås med 16 skotts exponering.
För den som vill läsa om bakstycket finns information här http://www.sinar.ch/down/sup/SB54_e.pdf

För att förstå vad vi talar om för upplösning, frihet från brus , avsaknad av interpoleringsfelaktigheter, mm sänder jag med 2 bilder i ett försök att illustrera detta. Själv är jag helt tagen av det resultat som detta bakstycke visar upp.

Nackdelen med att arbeta med så stora bildfiler är att datorerna sätter hinder i vägen för ett snabbarbetat flöde. Alla korrigeringar, filter, roteringar tar en jäkla massa tid.
Bilden till vä visar hela bilden och ett utsnittet markerat. Bilden till höger är detta utsnitt i 100%

Skit och dylikt på delförstoringen är från mina händer, syns tydligt på QP kortets gråa fält som återges absolut jämt i RGB. Vill ni veta mer om QP kortet kan ni gå till http://www.qpcard.com/

(Canon, Nikon släng er i väggen)

Senast redigerat 2004-11-03 01:47

AJ!

Det var inte å leka med. Kostar väl en lite slant kan jag tänka...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-02 13:50
Ursprungligen av Jonathan:

AJ!

Det var inte å leka med. Kostar väl en lite slant kan jag tänka...

Kostar skjortan!

Morgondagen kommer att erbjuda betydligt billigare 22Mpix och enkelskotts bilder på ca 130Mb bildfil.
Vad som kommer bli besvärligt är datorkraften.
Tänk själv 500Mb 16 bitar i TIF eller RAW. Bilden sväller till ett par Gb om bilden behöver korrigeringar.
Badbollen är just nu ständigt närvarande . Att lägga oskarp mask tar upp till 230sek beroende på vad för korrigeringar som gjorts tidigare.

Någon som har en G5 dubbelpropp av senaste modell full med minne i närheten av Lund?
Vill gärna testa hur en sådan maskin klarar av kommande bildfiler från nästa generation av kameror.
Mvh

Senast redigerat 2004-11-03 01:52
  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-02 16:45
Ursprungligen av miri:

Kostar skjortan!

Morgondagen kommer att erbjuda betydligt billigare 22Mpix.
Vad som kommer bli besvärligt är datorkraften.
Tänk själv 500Mb 16 bitar i TIF eller RAW. Bilden sväller till ett par Gb om bilden behöver korrigeringar.
Badbollen är just nu ständigt närvarande . Att lägga oskarp mask tar upp till 230sek beroende på vad för korrigeringar som gjorts tidigare.

Någon som har en G5 dubbelpropp av senaste modell full med minne i närheten av Lund?
Vill gärna testa hur en sådan maskin klarar av kommande bildfiler från nästa generation av kameror.
Mvh

Intressant - men som du skriver väntetider igen - suck.. .

OM du är i storstaden e du välkommen till mig... )))

[QUOTE="miri"] Att lägga oskarp mask tar upp till 230sek beroende på vad för korrigeringar som gjorts tidigare.
QUOTE]

På min burk "Pentium 4 2,8Ghz" tar det ca 100 sek att lägga en oskarp mask på en bild som mäter 538MB...

Senast redigerat 2004-11-07 06:55
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-06 20:29

[QUOTE="xplane"]

Ursprungligen av miri:

Att lägga oskarp mask tar upp till 230sek beroende på vad för korrigeringar som gjorts tidigare.
QUOTE]

På min burk "Pentim 4 2,8Ghz" tar det ca 100 sek att lägga en oskarp mask på en bild som mäter 538MB...

Gör du samma serie med filter som jag gjorde före oskarpmask tar det nog betydligt längre även på din dator.
Storlek på Raam minnet är avgörande. Har du mer än 2Gb ?
mvh

Ursprungligen av miri:

Gör du samma serie med filter som jag gjorde före oskarpmask tar det nog betydligt längre även på din dator.
Storlek på Raam minnet är avgörande. Har du mer än 2Gb ?
mvh

Nope...1Gb...Hur mycket har du tilldelat photoshop? Jag har tilldelat ca 760MB av 1Gb

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-07 10:18
Ursprungligen av xplane:

Nope...1Gb...Hur mycket har du tilldelat photoshop? Jag har tilldelat ca 760MB av 1Gb

Vad jag ville se säga är vad Thomas hann före med.

Beroende på vad du gör. vilka omräkningar /filter etc som lagts tidigare kan du aldrig jmf 2 maskiner med varandra om inte förutsättningarna är exakt samma. Dvs använder samma bild, lägger samma filter, och till sist oskarp mask.

Vissa filter går betydligt snabbare på en PC andra snabbare på Mac.

Vad jag påpekar är att väntetiden med en så här stor bildfil börjar bli ansträngande oavsett vad man har för dator. Likaså de bildfiler på 130Mb som "nästa generation" av digitalkameror kommer att generera kommer det behavas bra med datorkraft då dessa bildfiler snabbt sväller i PS arbete/korrigeringar och användandet av filter etc..

Kan samtidigt tala om att jag fick tillgång till en G5 2 x 2.5 med 2Gb raam under en kort stund.
Denna maskin skall konfigureras med 8Gb raam för en testkörning.

Till sist för den som är intresserad: Här finns den mest utförliga test på 14 sidor gjord av en am. fotograf. Rob Galbraith
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-6451-6411

Senast redigerat 2004-11-07 10:28
Ursprungligen av miri:

Kan samtidigt tala om att jag fick tillgång till en G5 2 x 2.5 med 2Gb raam under en kort stund.
Denna maskin skall konfigureras med 8Gb raam för en testkörning.

Läckert... 8Gb ram skulle jag vilja ha men det är tyvärr inte möjligt ännu...Det får bli en G5 då...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-11-07 09:20
Ursprungligen av xplane:

På min burk "Pentium 4 2,8Ghz" tar det ca 100 sek att lägga en oskarp mask på en bild som mäter 538MB...

HHmm.........Lite baskunskaper kanske vore på sin plats! (här skulle jag kunna skriva något riktigt elakt om "wintel-logik")

Den tid som varje moment kräver är beroende på antalet beräkningar som datorn gör, och bilder innehåller olika mycket detaljer. Att göra jämförelser på det sätt du gör är alltså helt åt pipsvängen, eftersom ni inte behandlat samma bild. Som kuriosa kan meddelas att min ibook G4/800 kan lägga motsvarande mask på en detaljfattig bild snabbare än 100 sek......

  • Medlem
  • 2004-11-02 16:53

Om du kan komprimera en bild och lägga på en server, så kan väl någon testa. Jag har bara G4:or själv, tyvärr.

Verkligen imponerande resultat. Svårt att avgöra så här, men det verkar ju jämförbart med bladfilm.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-02 18:25
Ursprungligen av stfm:

Om du kan komprimera en bild och lägga på en server, så kan väl någon testa. Jag har bara G4:or själv, tyvärr.

Verkligen imponerande resultat. Svårt att avgöra så här, men det verkar ju jämförbart med bladfilm.

Bättre
mvh

  • Medlem
  • 2004-11-02 19:43
Ursprungligen av miri:

Bättre
mvh

Beror ju på filmen också, och hur stora blad man har. Med en underframkallad Velvia får man ju "hyfsad" upplösning. Men som sagt, förmodligen svårt att direkt avgöra även om man jämför sida vid sida.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-02 21:42
Ursprungligen av stfm:

Beror ju på filmen också, och hur stora blad man har. Med en underframkallad Velvia får man ju "hyfsad" upplösning. Men som sagt, förmodligen svårt att direkt avgöra även om man jämför sida vid sida.

Jag tror- eftersom jag inte har jmf med 9 x 12 film att förhållandet är detsamma som om man jmf en
mellanformat film med en digital småbild exv Canon 1Ds . Du kan möjligen få ut något mer detaljer från filmen, men helhetsbilden med korn, skit, etc gör att den digitala rena bilden upplevs som klart bättre.
mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-02 18:29
Ursprungligen av stfm:

Om du kan komprimera en bild och lägga på en server, så kan väl någon testa. Jag har bara G4:or själv, tyvärr.

Verkligen imponerande resultat. Svårt att avgöra så här, men det verkar ju jämförbart med bladfilm.

Den senaste G4 dubbelpropp med 1,5 GB RAAM är för långsam, eller rättare sagt det är inte kul att hantera stora bildfiler i den hastigheten som G4 orkar med.
Tillägg 3/11: här behövs mer RAAM minne !

Senast redigerat 2004-11-03 01:55

Men det är inget man tar med sig ut i skogen precis.

Hur står sig den nya hasselbladaren mot denna?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-02 18:24
Ursprungligen av Kristofer G:

Hur står sig den nya hasselbladaren mot denna?

Du har bakstycken från Imacon,PhaseOne och Sinar till bladaren.
Skillnaden är att med Sinar kan du ta 1 , 4, 16 skott
Med 4 skott och däröver slipper du interpolering och färgmoire.
Det kommer du aldrig ifrån med 1 skotts bakstycke
Å andra sidan är det ute på fältet man använder Bladaren

mvh

Senast redigerat 2004-11-03 01:54
Ursprungligen av miri:

Du har bakstycken från Imacon,PhaseOne och Sinar till bladaren.
Skillnaden är att med Sinar kan du ta 1 , 4, 16 skott
Med 4 skott och däröver slipper du interpolering och färgmoire.
Det kommer du aldrig ifrån med 1skott bakstycke
Å andra sidan är det ute på fältet man använder Bladaren

mvh

Jag är ingen höjdare på fototermer. Vad betyder 'skott'?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-03 00:09
Ursprungligen av Kristofer G:

Jag är ingen höjdare på fototermer. Vad betyder 'skott'?

Skott=exponering

4 skott innebär 4 exponeringar av samma bild . Passar bra för produktfoto mm där man vill ha högsta kvalitet. 2 gånger för grönt , 1gång vardera för rött och blått.

16 skott betyder att programvara och bakstycke delar in bilden i 4 olika delar och exponerar alla 4 delar 4 gånger.
Bilden blir därefter sammanfogad till en. Detta ger absolut högsta kvalitet vad det gäller skärpa/återgivning av fina detaljer. ( egen spekulation: i detta läge undrar jag om det finns någon film som överhuvudtaget hänger med vad det gäller detaljer och upplösning )

Vid 4 exponeringar behöver inte bilden interpoleras upp eftersom varje RGB kanal har fått sin egen exponering. Därav slipper man också färgmoire som kan ses vid en skotts exponering av fina strukturer, linjer mm

Tillägg: Jag har lagt in ett förtydligande 3/11 i första inlägget om att bilden är tagen i 16 skott/exponeringar. Därav bildfilens enorma storlek på 510Mb.

Vill du läsa mer om bakstycket så gå till http://www.sinar.ch/down/sup/SB54_e.pdf

tilägg2 . Frågar återigen
Finns det någon som har en G5 dubbelpropp av senaste modell full med minne i närheten av Lund /Malmö ?
Vill gärna testa hur en sådan maskin klarar av kommande bildfiler på ca 130Mb-510Mb.
mvh

Senast redigerat 2004-11-03 02:01
Ursprungligen av miri:

Skott=exponering

4 skott innebär 4 exponeringar av samma bild . Passar bra för produktfoto mm där man vill ha högsta kvalitet. 2 gånger för grönt , 1gång vardera för rött och blått.

16 skott betyder att programvara och bakstycke delar in bilden i 4 olika delar och exponerar alla 4 delar 4 gånger.
Bilden blir därefter sammanfogad till en. Detta ger absolut högsta kvalitet vad det gäller skärpa/återgivning av fina detaljer. ( egen spekulation: i detta läge undrar jag om det finns någon film som överhuvudtaget hänger med vad det gäller detaljer och upplösning )

Vid 4 exponeringar behöver inte bilden interpoleras upp eftersom varje RGB kanal har fått sin egen exponering. Därav slipper man också färgmoire som kan ses vid en skotts exponering av fina strukturer, linjer mm

Tillägg: Jag har lagt in ett förtydligande 3/11 i första inlägget om att bilden är tagen i 16 skott/exponeringar. Därav bildfilens enorma storlek på 510Mb.

Vill du läsa mer om bakstycket så gå till http://www.sinar.ch/down/sup/SB54_e.pdf

Tack för utförlig förklaring!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-06 02:30
Ursprungligen av Kristofer G:

Tack för utförlig förklaring!

Tack själv till dig som är intresserad.
mvh

Gissningsvis... skott = shot = bild/er (dvs man skjuter/shoot med kameran, som med en pistol när man trycker på avtryckaren/slutarknappen)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-03 08:39

Lite Ot men ändock.

Jag som bildköpare fullkomligt älskar detta med det digitala och arbeta med det - men de bilder som är tagna med analog film (korn o annat) - kan i många fall vara vackrare o mer känslosammare än de digitala - den ”döda” skarpa digitala signalen fullkomligt dödar en hel del bilder (inte alla) - ja jo jag vet att man kan addera brus o lägga på saker - men SKILLNAD är det i alla fall - (Fö r mig).. Ngn mer det är skilnad för?

Att sedan den analoga bilden (negget eller kopian) så klar scannas in o blir digital är ok.. mer än ok:-DDD

****

Tyvärr miri jag bor för lång bort..

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-03 12:58
Ursprungligen av fjellis:

Lite Ot men ändock.

Jag som bildköpare fullkomligt älskar detta med det digitala och arbeta med det - men de bilder som är tagna med analog film (korn o annat) - kan i många fall vara vackrare o mer känslosammare än de digitala - den ”döda” skarpa digitala signalen fullkomligt dödar en hel del bilder (inte alla) - ja jo jag vet att man kan addera brus o lägga på saker - men SKILLNAD är det i alla fall - (Fö r mig).. Ngn mer det är skilnad för?

Att sedan den analoga bilden (negget eller kopian) så klar scannas in o blir digital är ok.. mer än ok:-DDD

****

Tyvärr miri jag bor för lång bort..

En av orsakerna till att vissa bilder ser döda ut är som jag skrivit tidigare, skillnaden mellan skärpa och oskärpa syns tydligare i en digitalbild. Dynamiska omfånget kan också ha en inverkan.
På mellanformat och digitala bakstycken upplevs inte bilden så platt som med billigare små kameror.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-12 21:00

Problem med Photoshop som inte kan hantera mer än 2Gb raam än så länge.

Photoshop can only use the first 2 GB of RAM on the computer. This limit is based on hardware and operating system limitations. The operating system uses some of this RAM, so the Photoshop Memory Usage preference displays only a maximum of 1.6 or 1.7 GB of total available RAM.

Väntar till PS kan hantera mer raam.
mvh

Ursprungligen av miri:

Problem med Photoshop som inte kan hantera mer än 2Gb raam än så länge.

Photoshop can only use the first 2 GB of RAM on the computer. This limit is based on hardware and operating system limitations.

Synd att macversionen av photoshop ska lida för Windows begränsningar....

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-12 21:29

Vad grundar du detta påstående på?

Lite OT: När man ska behandla mastodontbilder på en lite äldre dator, skulle det vara möjligt då att jobba med en komprimerad bild(färre pixlar) och sen spara de ändringar man gjort i någon form av script och sen köra detta script på den större bildfilen? Finns det någon funktion inbyggt för detta i PS?

/Anton

  • Medlem
  • 2004-11-15 15:57
Ursprungligen av Anton W:

Lite OT: När man ska behandla mastodontbilder på en lite äldre dator, skulle det vara möjligt då att jobba med en komprimerad bild(färre pixlar) och sen spara de ändringar man gjort i någon form av script och sen köra detta script på den större bildfilen? Finns det någon funktion inbyggt för detta i PS?

/Anton

Det är ju bara att starta en inspelning av ett macro, fast det är ju inte säkert att det blir särskilt optimalt, och penslar etc funkar nog inte så bra.

Det är en funktion jag skulle vilja se annars. Jobba på en 72dpi blid som man sedan renderar, som gamla x-res.

1
Bevaka tråden